۰ نفر

رییس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هشدار داد

توقف پذیرش معتادان متجاهر مخاطره‌آمیز است

۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۱۰
کد خبر: 426897
توقف پذیرش معتادان متجاهر مخاطره‌آمیز است

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری با اشاره به تصمیم جدید اتخاذ شده در محدودیت پذیرش معتادان در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ گفت: معتادان خطرناک در سطح شهر پراکنده شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید مالک حسینی رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درخصوص چرایی تجمع معتادان متجاهر در سطح شهر تهران گفت: به فاصله ۴ روز از اعلام رسمی ورود به کرونا به کشور، کمیته درمانی ستاد مبارزه با مواد مخدر پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ را متوقف کرد.

وی با بیان اینکه بنابر اطلاعاتی که از سوی افراد حاضر در مراکز ماده ۱۶ رسیده است، دوره‌های درمانی این مراکز با شیوع ویروس کرونا، کوتاه شده است، اظهار داشت: بنابر اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران بیش از ۱۱ هزار نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند و طی طرح‌های جدید باید ۵ هزار نفر دیگر هم به این مرکز ارجاع داده می‌شدند که این طرح متوقف شد.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان داشت: علاوه بر مراکز ماده ۱۶ مراکز ماده ۱۵ که به صورت خودمعرف افراد معتاد را پذیرش می‌کردند، نیز پذیرش افراد جدید را متوقف کرده و مددجویان موجود را هم به شکل قابل ملاحظه‌ای تعدیل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۸۰ هزار زندانی در روزهای گذشته آزاد شدند که بخشی از آنها در تهران باید به عنوان افراد بی سرپناه مورد پذیرش قرار می‌گرفتند گفت: بالغ بر دو هزار نفر در گرمخانه‌ها خدمات دریافت می‌کنند اما با موج جدید، معتادان و زندانیان آزاد شده باعث شد با ۴ هزار نفر متقاضی جدید پذیرش مواجه شویم، که در حاشیه شهرها و میادین پراکنده شده‌اند و هیچ دستگاهی جز شهرداری مسئولیت پذیرش آنها را بر عهده نمی‌گیرد.

مالک حسینی با تاکید بر اینکه شهرداری نمی‌تواند متجاهران را بر اساس قانون حمایت کند، گفت: این مسئله را به دستگاه‌های مسئول انتقال داده‌ام.

وی ادامه داد: تحت هیچ شرایطی مراکز تحت نظر شهرداری تعطیل نمی‌شود، آن‌هم به دو دلیل؛ چون جان مددجویانی که بی سرپناه‌ترین افراد این شهر هستند به خطر می‌افتد و دوم اینکه به دلیل فقر، این افراد امکان تهیه مسائل بهداشتی را ندارند و از جهتی چون می‌توانند ناقل باشند خطر بسیار وسیع برای جامعه ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ایجاد ظرفیت‌های جدید برای پذیرش افراد بی سرپناه در تهران با تجهیز شدن مراکز بهاران خبر داد و گفت: به دنبال تجهیز مراکز جدید هستیم اما نکته این است که این مرکز می‌تواند برای افراد داوطلب مورد استفاده قرار بگیرد، یعنی کسانی که خطری ایجاد نکنند.

وی افزود: نکته این است که معتادان سطح شهر یا فروشندگان موادمخدر هستند و یا از معتادان متجاهر که شهرداری برای مدیریت آنها نمی‌تواند وارد عمل شود.

مالک حسینی افزود: بنابراین تصمیم جدید اتخاذ شده بسیاری از پاتوق‌های قبلی معتادان میدان شوش و فرحزاد که با زحمات بسیاری از سوی نیروی انتظامی پاک سازی شده بود دوباره در حال برگشتن به شرایط قبلی است‌.

وی با تاکید بر اینکه مراکز تحت نظارت شهرداری بدون ریالی کمک‌های دولتی با وجود همه هزینه کردهای شهرداری در حوزه کنترل شیوع کرونا اداره می‌شود، گفت: در خواست ما این است که هیچ تصمیم جدی برای مقابله با معتادان متجاهر گرفته شود، چون آسیب‌های اجتماعی جدی و تبعات بسیاری به همراه خواهند.

مالک حسینی خاطرنشان کرد: به جای پاک کردن صورت مسئله باید مراکز نگهداری معتادان متجاهر را ایمن کنیم، چون خطر حضور این افراد در اجتماع بیشتر از بودنشان درمراکز است و مردم در معرض آسیب قرار می‌گیرند.