۰ نفر

الویری:

تهران شهری ناامن در زمینه سوانح طبیعی است

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۲۳:۰۹
کد خبر: 364284
تهران شهری ناامن در زمینه سوانح طبیعی است

رییس شورای عالی استانها گفت: شهرسازی و معماری در شرایط کنونی در شهرهای ایران، شاخص و آرامبخش نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مرتضی الویری در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها که صبح امروز در سالن شیبانی در حال برگزاری است گفت: شهرسازی و معماری در شرایط کنونی در شهرهای ایران، شاخص و آرامبخش نیست. نظام پول پایه ساخت و ساز سبب شده که روح انسان‌گرایی و اجتماع‌پایگی در شهرسازی به نابودی کشانیده شود و خودرو و اتوبان دو عامل کلیدی هستند که معنا و هویت شهر را به اغتشاش کشانده‌اند و در شرایط کنونی یک بار برای همیشه باید انسان به عنوان کانون شهر مورد توجه قرار گیرد و متاسفانه اکنون پول، خودرو، ثروت‌اندوزی، کانون شهرسازی و معماری شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: بافت‌های فرسوده شهر و نواحی اسکان غیر رسمی دو مسئله اصلی شهرسازی ایران هستند و در برنامه ششم توسعه بازآفرینی شهری برای حل این دو مسئله در اولویت برنامه‌های دولت ملی و محلی قرار دارد و شهرداری‌ها لازم است نگاهی بلندمدت به شهر و شهرداری داشته باشند و بازآفرینی شهری، توجه به شهر و ظرفیت‌های دورنی آن است. به عبارت روشن‌تر یکی از راه‌های شکوفایی شهری در شرایط کنونی بازآفرینی شهری است.

الویری افزود: به واسطه تامین درآمد، از نظام ساخت و ساز در شهرها، اساساً شهرهای کنونی توجهی به کیفیت ندارند و بی‌توجهی به کیفیت شهرسازی و معماری در ایران سبب شده است تا هویت و معنای سکونت مختل شود.

وی ادامه داد: اگر به ساخت و سازهای شهرک غرب، اکباتان و امثالهم توجه شود به روشنی می‌توانیم پی ببریم که ساکنان این شهرها با احصاء به تعلق بیشتر و حفظ مکانی جدی‌تر مواجه‌اند. این آرامش و تعلق به شیوه معماری و شهرسازی متناسب و مناسب بر می‌گردد. حال آنکه این احساس در مسکن مهر نیست و لذا تامین خدمات در فضاهای شهری به درستی و نظام طراحی شهری در شهرسازی محورهای اصلی هستند و حال اینکه در شهرسازی کنونی، ایران متاسفانه تنها متغیر کلیدی، تامین درآمد است.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: اجتماع روسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شوراهای مراکز استان‌ها و تمرکز آنها بر موضوعات معماری و شهرسازی می‌تواند منجر به انتقال تجربه‌های موفق و راه‌حل‌های خلاقانه شود که از آن راه‌حل‌ها می‌توان به بازنگری در نظام درآمدی شهرداری، کاهش هزینه‌ها، مدیریت یکپارچه شهری و بازنگری قانون شوراها اشاره کرد.

الویری تصریح کرد: تهران شهری بی‌هویت از نظر معماری و شهرسازی و شهری ناامن در زمینه سوانح طبیعی است و تهران شهری پرتراکم از نظر جمعیت و آلودگی هوا و صدا و تهران شهری است غیر زمان از نظر ترافیکی و تهران شهری دارای بافت‌های فرسوده گسترده در مناطق مرکزی و جنوبی است که باید به این موارد توجه شود.

مهدی جمالی‌نژاد نیز در ادامه این اجلاس گفت: برای بررسی حوزه شهرسازی و اینکه چرا در این حوزه به موفقیت دست پیدا نکرده‌ایم باید به گذشته برگردیم و موارد را مورد بررسی قرار بدهیم.

وی افزود: اگر می‌بینیم معماری شیخ‌الاشراف و طوسی امروز هنوز بعد از سال‌ها پایدار است به دلیل این است که تنها از یک روح معنوی برخوردار بوده‌اند.

معاون وزیر کشور ادامه داد: باید مثل گذشته که معماری و شهرسازی ما را به عالم معنا وصل می‌کرد این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و معماری جدیدیمان متاسفانه تهی از این معنا و مفهوم هستند.