۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

ساخت و‌ساز در زمین مزروعی، فقط تا ۱۵درصد/ ترس از تبدیل زمین‌های کشاورزی به برج

۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر: 325126
ساخت و‌ساز در زمین مزروعی، فقط تا ۱۵درصد/ ترس از تبدیل زمین‌های کشاورزی به برج

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: نحوه ساخت و‌ساز در زمین‌های مزروعی هم مانند باغ است و مالکین تا ۱۵درصد اجازه ساخت دارند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محمدسالاری در پاسخ به این سوال که چرا سازوکاری برای مشخص کردن نحوه ساخت و ساز در زمین‌های مزروعی در نظر گرفته نمی‌شود به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: موضوعی در فرآیند صدور پروانه برای املاک و پارسل‌های شهرهای کشور و شهر تهران داریم، آن هم تشخیص یا تعیین نوعیت زمین است؛ یعنی همه‌ 930 هزار پارسل یا قطعه زمین، ملک و ساختمان شهر تهران در طرح تفصیلی، دارای نوعیتی هستند و این نوعیت زمین به لحاظ قوانین فرادست؛ بایر،دایر یا موات است.

وی ادامه داد: بایر یعنی اعیانی، بنایی و یا درختی در آن نیست اما هر آنچه که بر روی زمین ایجاد بشود اعم از یک جدول، دیوارکشی و یا ساختمان، غیربایر و دایر می‌شود. موات هم آن دسته از اراضی‌ هستند که در اختیار دولت و متعلق به سازمان زمین‌شهری کشوری‌اند و مالکیت شخصی ندارند.

سالاری اضافه کرد: در کنار تعیین نوعیت‌های اراضی، یک بحث به نام «باغ» و «غیرباغ» داریم. از آنجایی که در جامعه‌ شهری و شهرسازی کشور ما وجود درخت ارزش قابل‌توجهی برای جامعه‌ شهری پیدا کرده و با از بین بردن درخت میزان آلایندگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی بیشتر می‌شود، قانون‌گذار قانونی تحت‌عنوان «حفظ و گسترش فضاهای سبز و اراضی مزروعی و باغات» تصویب کرده است.

او ادامه داد: ذیل این قانون، شوراهای شهر کشور به موجب مصوبه سال 1389 مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرجع اصلی تشخیص باغ و غیرباغ دانسته شده‌اند.شورای شهر باید در فرایند بررسی بگوید که زمین باغ یا غیرباغ است.قانون به ما اجازه‌ دیگری نداده است، ولی ما به‌عنوان اعضای شورای شهر نگرانی در راستای ایفای نقش نظارتی داریم و آن این است که زمینی زراعی است و باید در آن زراعت و کشاورزی بشود، ولی باغ هم نیست! ما نگرانیم که اگر نگوییم مزروعی است، شهرداری پروانه‌ ساخت بدهد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نگرانی ما به دوره‌ سوم شورای شهر تهران بازمی‌گردد، اظهار کرد: در کمیسیون عمران و توسعه‌ شهری تصمیم می‌گیرند که اگر یک زمین مزروعی‌ در محدوده‌ طرح تفصیلی شهر تهران بود، بگویند باغ است. از آنجایی که مصوبه‌ دیگری به ‌عنوان «مصوبه‌ برج‌باغ»‌ داشتیم که برای باغات تا 9، 10 و 12 طبقه مجوز بارگزاری می‌داد( یعنی علاوه‌بر بارگذاری طرح تفصیلی، 20 درصد هم بارگذاری مازاد به‌عنوان تشویق می‌داد)  اراضی مزروعی هم مشمول مصوبه برج‌باغ می‌شدند.

سالاری اضافه کرد: برای اراضی مزروعی در پیوست طرح جامع تعیین‌تکلیف شده و گفته اراضی مزروعی باید بارگذاری بسیار حداقلی به موجب ماده 14 زمین شهری در حد 3 یا ۵درصد داشته باشند.در دوره گذشته مجوز برج_باغ می‌دادند و بارگذاری وسیعی در آن‌ها صورت می‌گرفت.حالا همکاران ما  نگرانند که اگر

 مزروعی را قید نکنیم (قانون به ما می‌گوید نباید قید کنیم) آن موقع چه بلایی سر ملک مزروعی می‌آید. البته بعضی از متخصصان شهرسازی می‌گویند؛ اراضی که داخل محدوده‌ طرح‌ تفصیلی قرار گرفته‌اند، یک زمانی مزروعی بوده‌اند و حالا  جزو محدوده‌ شهر هستند و لذا ما در تهیه‌ قانون جدید خانه‌باغ که جایگزین مصوبه‌ برج‌باغ می‌شود، به موجب قانون زمین‌شهری، برای اراضی مزروعی هم تعیین‌تکلیف کردیم.

وی اضافه کرد: مقرر کردیم که سطح اشغال بیشتر از  15 درصد نباشد؛ یعنی مثل قانونی که برای باغات گذاشتیم ( حداکثر تا 3 هزار متر 2 طبقه؛ 3 هزار تا 5 هزار متر 3 طبقه؛ 5 هزار متر به بالا هم 4 طبقه و حداکثر سطح اشغال هم 15 درصد)،

توافق کردیم که برای اراضی مزروعی هم،همان حداقل بارگذاری ممکن تا حداکثر 15 درصد در نظر گرفته شود که البته باید به شورا بیاید و‌بعد از تصویب به شورای عالی شهرسازی فرستاده شده و دوباره مطرح بشود.