۰ نفر

آخرین جزئیات روند طرح «توسعه دانشگاه تهران»

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۲۳:۵۸
کد خبر: 305387
آخرین جزئیات روند طرح «توسعه دانشگاه تهران»

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف ساکنین باقی مانده در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: امروز پس از ۲۲ سال باید با توجه به اتفاقاتی که در کلان شهری و کشور روی داده است، بار دیگر لزوم تحقق طرح توسعه دانشگاه مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد سالاری در تشریح آخرین روند اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: هفته گذشته کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران جلسه‌ای را برگزار کرد که در آن تمامی ذی‌نفعان از جمله معاونین دانشگاه تهران، مدیریت طرح توسعه دانشگاه، نماینده ساکنین محلات، نماینده تشکل‌های دانشجویی، اساتید و صاحبنظران حوزه‌های مختلف جامعه مدنی در آن حضور داشتند. البته این جلسه در تداوم جلسات گذشته با عنوان بررسی طرح توسعه دانشگاه بوده است.

وی افزود: به موجب آماری که  محقر به عنوان مسئول پیگیری این طرح از طرف دانشگاه تهران ارائه داد، از ۱۵۵۰ پلاک موجود در این محدود ۱۰۵۰ پلاک تملک شده به این ترتیب ۵۰۰ پلاک باقی مانده که از این میزان ۵۰ درصد آن مسکونی و مابقی اداری، تجاری و خدماتی هستند.

وی ادامه داد: از ۵۰ درصد پلاک تجاری، اداری و خدماتی اکثریت مالکین به ازای زمین‌شان می‌خواهند که زمین دریافت کنند و خیلی دغدغه مالکین مسکونی را ندارند. اساسا با توجه به اینکه بخش عمده این املاک تملک شده است، میزان درآمد املاک تجاری، اداری و خدماتی در این محدوده به شدت کاهش پیدا کرده است اما ۵۰ درصد از املاک باقی مانده مسکونی که نیمی از آنها مستأجر هستند، یعنی مالک اصلی از این محدوده رفته است، شرایط متفاوتی دارند.

وی تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مهم طرح توسعه دانشگاه تهران تعیین تکلیف همین پلاک‌های باقی مانده است که این موضوع نیازمند بودجه قابل توجهی است که البته این بودجه برای دولت رقم زیادی محسوب نمی‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تا زمانی که پلاک‌های باقی مانده تعیین تکلیف نشوند، موضوع محتوای طرح توسعه و فرآیند بازنگری و چگونگی انجام آن و حتی اینکه طرح به شکل قبلی اجرا شود یا خیر تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ادامه داد: در این شرایط اولویت تعیین تکلیف املاک تملک نشده در محدوده طرح توسعه دانشگاه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

سالاری افزود: طرح توسعه دانشگاه تهران در محدوده ۲۸ هکتاری اجرا می‌شود اما در اصل مقیاس تصمیم‌گیری آن در مقیاس کشور است و با توجه به جایگاه دانشگاه تهران در کشور که جایگاهی بسیار رفیع است و همچنین محدوده دانشگاه تهران یعنی خیابان انقلاب که به عنوان محدوده‌ای تاریخی و میراثی قلمداد می‌شود، اساسا مجموعه رویدادهای درون دانشگاه و درون خیابان انقلاب به این محدوده جایگاهی می‌دهد که به نظر می‌رسد تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در فرآیند بازنگری این طرح باید با ورود جدی دیده‌بان‌های شهری و جامعه مدنی و ذینفعان همراه باشد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در مقطع تاریخی هستیم که تصمیم گیری از پایین به بالا و مشارکت دادن ذی‌نفعان در این طرح می‌تواند تبدیل به تجربه‌ای بسیار مناسب شود. اگر در فرآیند بازنگری طرح توسعه دانشگاه تهران مشارکت دادن ذی‌نفعان به مفهوم واقعی مبتنی بر یک رویکرد کارشناسی و نه احساسی صورت بگیرد، این طرح می‌تواند رویکرد، فرهنگ و رویه‌ای را نهادینه کند که بر اساس آن سایر پروژه‌ها و طرح‌هایی که برای شهر تهران اجرا می‌شود نیز با همین منوال انجام شود ولی اگر مجموعه نظرات ذی‌نفعان منتج به برگزاری مجموعه‌ای از جلسات شود و خروجی موثری مبتنی بر منفعت کلانشهر و کشور نداشته باشد، در تداوم مسیر دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد یک پوست‌اندازی جدی در حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها در کشور و شهر در حال اتفاق افتادن است و این یک پارادایم تاریخی ویژه است که تا به حال این حجم از نظارت همگانی و یا دغدغه‌های دانشجویی تشکل‌های دانشجویی و جامعه مدنی را نداشته‌ایم. لذا در یک مقیاس راهبردی باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود که ورود احساسی ذینفعان منجر به یک تصمیم‌گیری غیرکارشناسی نشود.

سالاری درباره تلاش شورا و شهرداری تهران برای حل مشکلات اهالی ساکن در محدوده طرح "توسعه دانشگاه تهران" به پیگیری‌های شورای شهر تهران درباره کمک برای تملک املاک باقی مانده اشاره کرد و افزود: بحث ذی‌نفعان شامل همه مردم تهران در طرح توسعه دانشگاه است به شکلی که ساکنان بیرون از این طرح و به لحاظ اهمیت تاریخی همه مردم به عنوان ذی‌نفعان این طرح محسوب می‌شوند که بخشی از این ذینفعان که تاثیر بیشتری می‌پذیرند ساکنان فعلی درون محدوده هستند که باید تکلیفشان در کوتاهترین زمان ممکن مشخص شود ولی آیا این که این طرح باید اجرا شود و یا اینکه ۱۱۷ پلاک میراثی موجود در این محدوده تخریب شود یا خیر؟ موضوعی است که باید در بازنگری مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: ۲۲ سال پیش بر اساس یکسری مبانی نظری طرح توسعه دانشگاه تهران تهیه شد اما آیا امروز با توجه به اتفاقاتی که در کلانشهر و کشور و در حوزه شهر دانش و دانشگاه‌های کارآفرین اتفاق افتاده است،  باز هم تحقق چنین طرحی ضرورت دارد؟ بحث‌های بعدی که شاید برون‌داد این موضوع باشد آن است که آیا این طرح اجرایی شود یا خیر؟ اما پیش از همه اینها باید تعیین تکلیف ساکنین محدوده انجام شود.