۰ نفر

در جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی شد:

از عدم تخصیص جریمه قطع اشجار به خرید باغ تا اشکال ساختاری گزارش‎‌های حسابرسی شهرداری

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰
کد خبر: 277618
از عدم تخصیص جریمه قطع اشجار به خرید باغ تا اشکال ساختاری گزارش‎‌های حسابرسی شهرداری

اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی صبح امروز گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ را بررسی کردند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ در ابتدای جلسه برخی از اعضای شورای شهر تهران تذکراتی را با مخاطب قرار دادن شهرداری تهران مطرح کردند.

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره عدم خرید باغ از ردیف درآمدی عوارض ناشی از قطع درختان گفت:  پیرو بند "ب" تبصره هشتم بودجه مصوب سال 97 شهرداری تهران، مبنی بر اینکه درآمد حاصل از ردیف 160308 با عنوان "وصول جرایم قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران" صد در صد تخصیص یافته قلمداد میشود و سازمان بوستان ها و فضای سبز مکلف است درآمد مذکور را صرفاً در ردیف 301024572 با عنوان "تملک و احیا باغات با اولویت مناطق 7، 9، 10، 11، 17 و 20" به مبلغ دویست میلیارد ریال هزینه نماید.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشهای دریافتی میزان تحقق درآمد حاصل شده از ردیف مذکور طی دو ماه ابتدای سال جاری مبلغ شصت و پنج میلیارد ریال می باشد (که طی بررسی های انجام شده از مناطق بیست و دوگانه شهر تهران این میزان بیشتر از مبلغ عنوان شده است) مع الوصف با گذشت قریب به سه ماه از سال جاری ،کارسازی لازم جهت تخصیص این درآمد به سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران جهت تملک و احیا باغات با اولویت یاد شده انجام نپذیرفته است.

زهرا صدر اعظم نوری یادآور شد: در صورتی که در سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی کلیه درآمد حاصل از عوارض ایمنی ساختمان ها از تاریخ 01/04/96 به طور مستقیم به حساب سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی واریز شده است وتا قبل از تاریخ مورد اشاره ، در سه ماهه اول سال 96 به دلیل عدم واریز مستقیم عوارض موصوف  به حساب سازمان، علیرغم وصول مبلغ دویست و نود و نه میلیارد ریال ، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بهره ای از عوارض مورد وصول نداشته است .

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا اظهار داشت: مبلغ وجه واریزی طی نه ماه ، از تاریخ 01/04/96 تا 29/12/96 مبلغ یک هزار و یکصد و شصت میلیارد ریال بوده است و این مبلغ از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ یکصد و نود و هفت میلیارد ریال بوده که مستقیماً به حساب سازمان واریز شده و سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی به میزان دریافتی حاصله در حال انجام مأموریت های محوله می باشد.

وی با بیان اینکه در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به منظور ایجاد شفافیت و انضباط مالی در لایحه بودجه 97 مصوب شد تمام واحدها ، مناطق ، سازمان ها و شرکتهای تابعه و موسسات وابسته به شهرداری تهران موظفند کلیه منابع درآمدی خود را به طور مستقیم به حساب های درآمدی خزانه شهرداری واریز نمایند گفت: از شهردارمحترم تهران انتظاردارم ضمن تاکید بر شفافیت، سازوکاری اتخاذ نمایند تا درآمد حاصل از عوارض و جرایم موصوف به موقع به سازمان بوستان ها و فضای سبز جهت تملک باغات در مناطق شش گانه  تخصیص یابد.

چرا اسامی کسانی که از سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری استفاده کرده‌اند منتشر نمی‌شود؟

همچنین حجت نظری با بیان اینکه بر اساس آئین نامه اجرایی طرح ترافیک مصوب شورا قرار بود سهمیه خبرنگاران با عنوان رسانه و نوع فعالیت دریافت کنندگان در پایگاه اطلاع رسانی سازمان ترافیک منتشر شود که تاخیر در انتشار اسامی نارضایتی اهالی رسانه و شهروندان را در پی داشته است.

نظری یادآور شد: در سامانه ثبت نام طرح ترافیک مشکل عدم ارسال پیامک به اپراتور رایتل وجود دارد که امکان ثبت نام را برای شماری از شهروندان تهرانی دشوار ساخته است. این موضوع توسط خود ما نیز امتحان شده و این امکان از سوی کاربران رایتل وجود ندارد که باید قبل از راه اندازی سامانه به این موضوعات توجه می شد.

وی ادامه داد: هنوز بسیاری از اهالی رسانه موفق به گرفتن طرح ترافیک نشده اند و نتوانسته اند از این حق قانونی خود استفاده کنند و برخی از رسانه ها به شورا اعلام کردند معاونت حمل و نقل به خاطر اختلافات شخصی مانع ارائه سهمیه برخی رسانه ها شده است که انتشار شفاف اسامی می تواند این شائبه را برطرف کند.

محسن هاشمی نیز در پاسخ به او گفت: اینکه مشکل شخصی مانع اختصاص طرف ترافیک باشد، درست نیست و باید در جلسه ای این مشکل مطرح شود تا مشخص شود چنین چیزی وجود دارد یا خیر.

نظری خطاب به هاشمی گفت: این ریش سفیدی شما را می طلبد.

کمبود پارکینگ مسئله اساسی منطقه 10 است/ ضرورت ارائه گزارش ماهانه از درآمد و هزینه شهرداری به شورا

سید حسن رسولی نیز به جلسه مجمع امید با شورایاران منطقه 10 شهردرای تهران اشاره کرد و گفت: منطقه 10 یکی از کوچکترین مناطق شهر تهران است که بالاترین تراکم جمعیتی را در خود جای داده است.

وی اظهار داشت: موضوع پارکینگ مسئله اساسی این منطقه است که ضرورت دارد شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد با هماهنگی های لازم اقدام به صدور سند مجزا برای متقاضیان پارکینگ کند چرا که این منطقه کشش لازم برای این موضوع را دارد.

عضو شورای شهر تهران بر ضرورت الزام شهردار به حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای حل مشکلات ترافیکی این منطقه تاکید و تصریح کرد: حاشیه خیابان آزادی، تقاطع خیابن های رودکی، جیحون و خوش و ورودی و خروجی بریانک از بزرگراه نواب مشکل جدی ترافیکی وجود دارد که نیازمند بازمهندسی ترافیک است.

رسولی همچنین خواستار توجه کمیسیون معماری و شهرسازی نسبت به انطباق طرح تفصیلی با موضوعات شهرسازی این منطقه شد و ادامه داد: پهنه پشتی بزرگراه نواب نیز به خاطر نبود روشنایی و گشت زنی کم پلیس تبدیل به بافت ناپایدار شهری شده است.

خزانه دار شورای شهر تهران در ادامه خطاب به شهردار تهران خواستار ارائه به موقع گزارش درآمد و هزینه شهرداری به شورا جهت اطلاع رسانی عمومی شد و گفت: در گذشته مقرر شده بود که در پایان هر ماه شهردار گزارش درآمد و هزینه خود را به شورا ارسال کند که این گزارش تا پایان فروردین ماه سال 97 دریافت شده است.

وی ادامه داد: البته با توجه به مباحث موجود در خصوص نقل و انتقال شهردار این تاخیر طببیعی است اما ضرورت دارد که این انضباط رعایت شود.

گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ هر چه زودتر به شورا ارائه شود

محسن هاشمی، رییس شورا در جریان بررسی تفریغ بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران گفت: تفریغ بودجه سال ۹۶ باید تا آخر اردیبهشت ارائه می شد که تاکنون ارسال نشده است. کمیسیون برنامه و بودجه باید تیر ماه به بررسی تفریغ بودجه سال ۹۶ بپردازد بنابراین از شهرداری می خواهیم هر چه زودتر این گزارش را ارسال کرده تا با تاخیری مشابه تاخیر تفریغ ۹۵ مواجه نشویم و انتقاداتی که اعضای شورا دارند شامل خود ما نیز نشود.

هاشمی با اشاره به درخواست برخی از اعضای شورا در خصوص بررسی عملکردی بودجه در تفریغ گفت: برخی از این موضوعات مطرح شده توسط حسابرس و کمیسیون بودجه مورد بررسی قرار نگرفته اند زیرا بسیاری از موارد می توانند در عملکرد کاری پروژه ها تاثیرگذار باشند و در تفریغ فقط باید عملکرد مالی با بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز و تحریم ها می تواند در عملکردها تاثیر بگذارد اظهار داشت:  قرار نیست مقدار کار در قانون بودجه مشخص شود بلکه در قانون برنامه و برنامه های ۵ ساله عملکردهای برنامه ای مورد سنجش قرار می گیرند.

وی ادامه داد: شهردار تهران می تواند در صورت افزایش درآمد آن را به شورا بیاورد و از شورا اجازه بگیرد که این کار انجام شده است.

شهرداری تهران مقادیر کارهای انجام شده را در اختیار حسابرسان قرار دهد

افشین حبیب‌زاده نیز گفت: شهرداری تهران به مقیاس عملکرد مقداری رسیده و منظور اقای الویری نیز جزئیات نبوده است بلکه فرض ما این است که صورت وضعیت‌ها درست است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه نظام جامع فنی از سوی شهرداری در حال اجرا شدن است میتوانیم برای استخراج مقادیر از آن استفاده و از سوی شهرداری در اختیار حسابرس قرار بگیرد.

محمدعلی افشانی که در جلسه شورا حضور داشت گفت: از اعضای شورا درخواست می کنم اگر تعهدی امروز به تصویب رسید، تعهدی باشد که امکان انجام آن باشد گفت: اگر قیمت تمام شده واحد کار را محدود می کنیم باید مشخص باشد در چه حدی است و گستردگی شهرداری را نیز در نظر بگیریم بعضی از تصمیم ها را می توان در یک بازه زمانی انجام داد اما طی یک سال امکان پذیر نیست.

گزازش های حسابرسی شهرداری ایراد ساختاری دارد

محمد سالاری نیز در جریان بررسی گزارش " تفریغ بودجه سال 95 شهرداری تهران" با  بیان اینکه اصول و چارچوب لازم برای  ارائه این گزارش ها تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: ما در شهرداری تهران در کنار بودجه عمومی شهرداری و تبصره های ذیل آن بودجه سازمان ها و شرکت های شهرداری را داریم که می بایست در قالب گزارش تلفیق تمامی این بودجه ها بصورت کلی مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد تلفیقی آن ها با بودجه مصوب توسط حسابرس تفریغ مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم ارزیابی درستی از وضعیت و نحوه عملکرد بودجه داشته باشیم باید گزارش تفریغ ناظر بر گزارش تلفیق باشد این در حالیست که هر کدام از این گزارش ها بصورت مجزا تهیه شده و حتی در خصوص تبصره ها هم عملا  مدارک و استنادات لازم ارائه نشده است‌.

سالاری با اشاره به این که گزارش تفریغ، بودجه مصوب شورا که بعد از تایید فرمانداری تهران ابلاغ می شود  را با عملکرد مقایسه می کند و میزان افزایش و کاهش و جابجایی را اعلام می کند گفت:اساسا می بایست ابتدا گزارش های عملکرد حسابرسی شوند و بعدا گزارش تفریغ تهیه شود اما نکته اساسی که در اینجا وجود دارد اینست که این گزارش در گذشته فقط در حوزه ریالی یعنی فاکتورها مقایسه شده در حالیکه در قبال این فاکتور ها و تخصیص ها به لحاظ محتوایی و اینکه چه میزان کار انجام شده حسابرسی نشده است.

این عضو شورای شهر تهران در خصوص تبصره های بودجه نیز بیان کرد: بعضا در تبصره های بودجه میزان هزینه ها و منابع اعتباری بسیار قابل توجه است و حتی طی سنوات گذشته به یک سوم و یا نصف بودجه کل شهرداری هم رسیده است. ما در خصوص تبصره ها و دستورالعمل نحوه اجرا و همچنین نحوه تخصیص بودجه تبصره ها را نداشتیم و صرفا تبصره ها را ما در شورا تصویب می کنیم و شهرداری غالبا بدون تدوین دستورالعمل نحوه اجرای تبصره ها، بودجه را ابلاغ می کند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین در خصوص گزارش انحرافات از بودجه در گزارش های شهرداری گفت: در این گزارش ها انحرافات بیان می شود اما دلایل و استنادات لازم اعلام نمی شوددر حالیکه صرف اعلام انحرافات کفایت نمی کند بلکه این موضوع که چرا این انحراف صورت گرفته مهم است تا بعدا شهرداری بتواند مبتنی بر این استنادات در فرایندهای عملیات مالی اصلاحات لازم را انجام دهد.