۰ نفر

راه‌حل‌های نجفی برای کاهش ترافیک

سیاست‌های گذشته مشکلات را حل نخواهد کرد/ رسمی شدن ۶هزار نیرو در طی ۵ماه

۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰
کد خبر: 225483
سیاست‌های گذشته مشکلات را حل نخواهد کرد/ رسمی شدن ۶هزار نیرو در طی ۵ماه

از اول فروردین ۹۶ تا زمانی که بنده شهردار شدم ۶ هزار نفر از پرسنل پیمانکاران شهرداری داخل سیستم شهرداری آمده اند و به نوعی رسمی شده اند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ نجفی در آغاز این نشست ضمن خیر مقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه، گفت: امروز پنجاهمین روز شروع کار من به عنوان شهردار تهران است و خوشحالم در این روز با اصحاب و ارباب رسانه جلسه دارم.به جد معتقدم اگر برای مردم ارزش و اهمیت قائل باشیم یکی از لوازم آن، ارزشی است که برای رسانه ها و اصحاب رسانه بایدد قائل باشیم.

وی ادامه داد: در این مدت در هر فرصتی که امکان داشته در پاسخگویی به سوالات کوتاهی نکردم، در آینده نیز تلاش می کنیم در هر فصل یک نشست فصلی داشته باشیم تا انتقادات و سوالات ها را مطرح کنید و بنده هم پاسخ دهم.شهر در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌هایش در معرض تهدیدهایی قرار دارد که ایجاب می‌کند زیست پذیری و پایداری و آسایش و آرامش را به صورت مستمر مورد تحلیل قرار دهیم، سیاست‌های شهری در سال‌های اخیر از یک سو به افزایش داشته‌های شهری منجر شده و از یک سو زیست پذیری و پایداری شهر را کاهش داده است.

نجفی گفت: با آنکه دستاوردهایی در زمینه حمل و نقل عمومی و معابری و راه های شهری داشته‌ایم اما کیفیت حیطه اجتماعی و یا تامین منابع مالی پایدار در وضعیت مطلوبی نیست.

او اظهار کرد: سیاست‌های شهری طی دهه‌ها متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده است و به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است و در نتیجه در ارتقای زیست پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشتیم.

شهردار تهران تاکید کرد: دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره برداری قرار گرفته است فضاهای شهری فروخته شدند منابع آب شهر برای رشد آتی کفایت نمی کنند و آسیب‌های طبیعی رو به گسترش است.

او اضافه کرد: شهر مجموعه ای از مولفه هایی است که به عنوان یک موجود زنده می سازد و روابط شهری روی روابط انسان ها تاثیر دارد بخشی از تنش هایی که در روابط همشهریان وجود دارد ناشی از مسایل و مشکلاتی است که در شکل گیری شهر وجود دارد.سیاست های شهری کنونی قادر به حل مشکلات نیست، زمان بازنگری در این سیاست ها فرارسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست ها ممکن نیست. ما به ایده هایی برای آینده نیاز داریم ایده در جریان گفت و گوی عمومی بین مردم کارشناسان و مسئولان باشد شکل گیرد.

نجفی تاکید کرد: نقد و ارزیابی سیاست های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد. مهم نقد و ارزیابی سیاست ها است البته ارزیابی و نقد عملکرد مدیران هم در جای خودش باید انجام شود مشکل ما در ارزیبای سیاست های شهری این است که به آن جنبه ای شخصی داده می شود.

شهردار تهران تصریح کرد: اگر آقایی این را انجام دهد از نظر ما خوب است و فرد دیگری انجام دهد بد است. متاسفانه فضای سیاسی کشور این گرایش را تشدید می‌کند که نقد سیاست های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد . نقد مدیریت شهری هویتی شده است. تصور اینکه اگر این فرد و یا آن فرد بیاید شهر دچار مشکل شده و یا مشکلات به تمامی حل می‌شد تصور واقع بینانه ای نیست

وی ادامه داد: ما نتوانسته ایم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم. این مفهوم هم قابل نقد و هم قابل توجه است. من مصلحت شهر را در کنار منافع ملی مطرح می کنم یعنی یک بحث منافع ملی داریم که وقتی در حیطه شهر درباره منافع ملی صحبت می کنم نامش مصلحت شهر می شودشهر محل زندگی همه ما است و جدا از گرایش های سیاسی و اجتماعی به شهر زیست پذیر و پایدار نیاز داریم.

نجفی با بیان اینکه راه های کوتاه مدت به مشکلات اساسی پیش رو پاسخ نمی دهد، اضافه کرد: موضوع محیط زیست پایداری و منابع مالی پایدار مسایلی نیست که بتوان در کوتاه مدت برای آن راه حل پیدا کرد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری یکی از مشکلات است.

وی گفت: مدیران شهری باید با توقعات و انتظاراتی روبرو شوند که نمی توانند در کوتاه مدت به آنها پاسخ دهد و موضوع حمل و نقل عمومی شاید خیلی ساده باشد و یک مطالبه عمومی در شهر است اما قطعا یک راه حل کوتاه مدت نمی توان برای آن ارایه داد.برای حل مشکلات تنها راه مشارکت گسترده مردم است.در کنار مطالبی که گفته شد تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست.

سوال روزنامه دنیای اقتصاد:

در برنامه شهردار تهران به مطالبه اصلی شهروندان تهرانی درباره حل معضل ترافیک تهران اشاره شده است، با توجه به نتایج نظرسنجی ایسپا و مرکز مطالعات شهرداری تهران سطر اول مطالبه مردم حل معضل ترافیک و کاهش آلودگی هوا است. در برنامه شهردار تهران برای رفع معضل خودرو محور بودن ترافیک شهر تهران به صراحت افزایش هزینه و کاهش استفاده از خودرو شخصی اشاره شده است. در بسیاری از ابرشهرها برای رفع این معضل سیاست اخذ عوارض سوخت از تردد خودروهای شخصی اجرایی شده است آیا برای شهر تهران می توانیم امیدواریم باشیم این سیاست به عنوان مالیات سبز شهری اجرایی شود؟

پاسخ شهردار:

مسئله ترافیک جزو اصلی ترین معضلات شهر تهران است. چهار کار اساسی باید در این زمینه انجام شود یکی توسعه حمل و نقل عمومی به صورت شبکه، همشهریان می‌خواهند از حمل و نقل استفاده کنند اما به صورت شبکه ای درنیامده است.

نکته دوم کاستن از سفرهای کاری در شهر تهران از طریق هوشمند سازی است. در خود شهرداری و کارهایی مرتبط با شهرداری و درباره دولت الکترونیک مردم کمتر محبور به سفر شوند. اخیرا در دولت گزارش مفصل تری برای تقویت برنامه های هوشمند سازی سیستم های دولتی ارایه شد، جای امیدواری دارد بتوانیم بخشی از سفرهای لاجرم کاری را از شهر تهران کم کنیم که اثر مثبتی روی ترافیک خواهد داشت.

گران کردن استفاده از حمل و نقل و خودروهای شخصی نیز مهم است. در بسیاری از کلانشهرهای دنیا استفاده از خودروهای شخصی همراه با هزینه هایی است. در تهران چنین چیزی پیش بینی نشده در بعضی ساعات پیک ترافیک بزرگراه های تهران پر تراقیک تر است. ما طرحی داریم امیدواریم شورای شهر و مجلس نیز از این طرح حمایت کنند کسی که از وسیله نقیلیه شخصی خصوصا در ساعات پیک ترافیک استفاده می کند باید هزینه بیشتری هم بابت همه مواردی که به شهر از آلودگی و ترافیک تحمیل می کند بپردازد.

نگاه علمی تر به ترافیک باید وجود داشته باشد. در  تهران می توانیم با بعضی از اصلاحات هندسی بخشی از ترافیک را کاهش دهیم بعضی تغییرات در محل های پر ترافیک شهری و یا میادین پر ترافیک می تواند به میزان زیادی ترافیک را تخفیف دهد . امیدواریم پلیس راهور گروه مشترکی با حمایت علمی دانشگاه ها انجام دهد و این برنامه ها مورد توجه قرار گیرد و هم درباره اصلاحات هندسی معابر و .... به ما کمک کند.

سوال سایت تیتر شهر:

قرار بود در دوازده سال گذشته احیای بافت فرسوده به برند شهری برای شهردار قبلی تهران تبدیل شود البته دولت به عنوان متولی مشکلاتی در ارایه تسهیلات مالی داشت. بافت فرسوده منشا بسیاری از آُیب های اجتماعی است. شهر تهران 63 محله محروم دارد تا الان برنامه های زیادی از سمت شهرداری مطرح شده برای اینکه بافت فرسوده احیا شود اما هیچ کدام ترتیب اثر داده نشد. به صورت کارشناسی بگویید مشکل بافت فرسوده قرار است چگونه حل شود؟ بالاخره با توجه به تغییر و تحولاتی که در روزنامه همشهری می شود تکلیف گروه مجلات و سایر گروه ها چه می شود؟

پاسخ شهردار تهران:

بافت فرسوده یکی از بزرگترین مشکلات کلان شهرهاست. سیاست های مختلفی توسط شهرداری و دولت دنبال شده که هیچ کدام موفق نبوده است. برنامه جدیدی را با کمک وزارت مسکن و شهرسازی تهیه کرده ایم.

جنبه های اجتماعی و فرهنگی بافت فرسوده در نوسازی آن بسیار مهم است.

هیچ علاقه ای نداریم که دوستان مطبوعاتی در روزنامه همشهری بیکار شوند اما انتشار مجلاتی که مستقیما با ماموریت شهرداری مرتبط نیست کار قابل دفاعی نیست.

سوال سایت خبری انتخاب:

افرادی که در کنار شما به عنوان مدیران و معاونت ها در حال فعالیت هستند از حلقه های نزدیک قالیباف و احمدی نژاد هستند. سیاست شما چه خواهد بود برای مدیران؟ این نگرانی وجود دارد که وجود چنین مدیرانی مشکلاتی برای شما ایجاد کند

پاسخ شهردار:

همه قبول داشتند دو بخشنامه‌ اخیر شهرداری اقدام مهم ضد فساد بود اما حتی یک اشاره کوتاه نکردند که مبارزه با ریشه فساد بود.

 انتصابات من از افرادی نبوده است که نزدیک به قالیباف و احمدی نژاد بوده‌اند،

من 6 معاون انتخاب کرده ام و امروز و یا فردا یک معاون دیگر معرفی خواهم کرد.۴ تا معروف به اصلاح طلبی و سه نفر معتدل متمایل به اصلاح طلبی هستند.

در سطوح دیگر نیز  انتخاب سیاسی ندارم، افرادی را انتخاب می کنم که برنامه ارایه شده به شورای شهر و مردم را قبول داشته باشند و اکثرا هم افرادی هستند که یا اصلاح طلب هستند و یا متمایل به افراد اصلاح طلب هستند. قاعدتا تفاوت اساسی بین برنامه من و برنامه یک اصولگرا وجود دارد بنا بر این طبیعی است افرادی که اصلاح طلب و یا متمایل به اصلاحات هستند انتخاب می شوند.

در شهرداری تهران در حال حاضر بر اساس آخرین آماری که داریم حدود ۶۸ هزار و ۴۰۰ کارمندی وجود دارند که هر ماه از شهرداری حقوق می گیرند شامل رسمی قراردادی و پیمانی حدود ۸۰۰ نفر مدیر در شهرداری داریم فکر می کنید همه این افراد طرفداران سیاسی قالیباف و یا احمدی نژاد بودند. حتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری موارد متعددی از مدیران شهرداری می شناختم که در انتخابان به قالیباف رای ندادند چطور فکر می کنید همه این مدیران طرفداران سیاسی قالیباف بودند قالیباف شهردار بود، کسی که با ایشان کار می کرده است ارتباط مدیریتی و کاری با ایشان داشته است اما نمی شود گفت همه مدیران شهرداری طرفداران سیاسی قالیباف و یا احمدی نژاد بوده اند.

از ۹ معاون ۷ نفر را عورض کردم می خواهم افرادی را انخاب کنم که با برنامه ها و ملاک های من هماهنگی داشته باشند. اما در سطوح پائین تر در مدیران کل شهرداران مناطق و معاونان شهرداران مناطق که شامل ۸۰۰ نفر می شوند افراد زیادی هستند از نظر صلاحیت سیاسی و مدیریتی و سایر صلاحیت ها کاملا مورد تایید هستند.

یکی از ملاک ها و سیاست های من برای انتخاب مدیران این است که حدالامکان از بدنه خود شهرداری انتخاب کنم انتخاب از بیرون شهرداری در صورتی خواهد بود که در آن سطح مدیری در داخل شهرداری پیدا نکنم.

الان هم به عنوان مدیر اصلاح طلب و مدیران زن و مدیران جوان در تعداد انتصاباتی که تاکنون انجام شده از همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی بیشتر بوده است. بنابر این اصل انتقادی که وارد می شود را قبول ندارم.

کلا باید ترازوی صرفا سیاسی را درباره کار شهرداری تهران کنار بگذاریم و با نگاه جدیدتر بینش وسیع تر و سعه صدر بیشتری به مسئله نگاه کنیم. 

سوال خبرگزاری فارس:

شما گفتید دولت بدهی به شهرداری ندارد، وقتی رئیس جمهور شما را دعوت کرد خوشحال شدیم که حق شهروندان را می گیرید اما اینطور که شما گفتید توقع داریم به نفع مردم کار کنید نه به نفع دولت. اسناد و  مدارکی است که دولت 10 هزار میلیارد بدهی دارد.

پاسخ شهردار تهران:

نقل قولی که از من شده است که دولت به شهرداری بدهی ندارد درست نیست.

در سال 96 امیدواریم دیگر صحبتی از بدهی و طلب با دولت نداشته باشیم.

من نه تنها مدافع حقوق شهروندان تهران هستم بلکه در دولت مدافع حقوق همه کسانی هستم که در شهرها به خصوص کلانشهرها زندگی می کنند. 

امیدواریم بحث بدهی ها و طلب ها طی یکی دو ماه آینده به نقطه مشخصی برسد و مشخص شود دولت چقدر طلب و چقدر بدهی دارد.

ردیف بودجه اى که باید از دولت به شهردارى پرداخت شود در ٦ماه اول پرداخت نشده و قول گرفتیم ردیف هاى سهم شهردارى براى سال ٩٦ را به طور کامل پرداخت کنند مثلا ٦٠درصد از درآمدهاى حاصل از پرداخت بنابراین در سال ٩٦ صحبت از بدهی و طلب نداشته باشیم.

شهرداری قبلی ادعایی از دولت دارد و متقابل و حتی دولت بخشی از ادعای شهرداری را قبول ندارد و بحث حقوقی از سالهای قبل مانده است.

در برخی ردیف های بودجه، دولت مجاز به کمک به شهرداری بوده اما حالا شهرداری ادعای ارائه این ردیف های مجاز را دارد که دولت قبول ندارد.

موارد اختلاف با دولت خیلی ساده نیست و مباحث بسیار جدی است.

سوال روزنامه شرق:

شاهد بودیم آقای قالیباف موضوعات مالی شهردار قبلی را شخم نزد، درباره شما مطرح شد یکی از شروط شما این بود که در دوره قبلی و عملکرد مالی آن وارد نشوید و جزئیات آن گفته نشود. 

پاسخ شهردار تهران:

ما در سال ٨٦ عملکرد مالى احمدی نژاد را بررسى کردیم که ٣٢میلیارد هزینه فاقد (که در شهردارى در ردیف هزینه ها پیش بینی نشده است بود) را کشف کردیم اما آقای چمران اجازه طرح موضوع در شورا را ندادند.

از طرف هیچ مرجعى براى من شرطى تعیین نشده است براى تصدى شهردارى تهران و حتى اگر تعیین می‌شد هم نمی‌پذیرفتم.

هیچ مسامحه اى در مبارزه با فساد نخواهم داشت.در مدیریت اقای قالیباف اشکالاتی وجود داشته که بخشی از آن قابل دفاع و بخشی از آن غیر قابل دفاع است.

پرسش روزنامه شهروند و هفته‌نامه صدا:

درباره فروش دارایی‌های شهر تهران می‌توانید آماری در این زمینه ارایه دهید؟ برآورد مالی چقدر است؟

پاسخ شهردار تهران:

در حال حاضر آماری در دارایی های فروخته شده نداریم. بخشی اشکالی نداشته شهرداری زمینی داشته و آن را فروخته و تبدیل به احسن کرده است. بخشی اشکال داشته است از جمله دارایی هایی که فیزیکی نبوده است و آینده فروشی تهران بوده است. تراکم هایی که فروخته شده و تبدیل به ساخت و ساز نشده است به شکل هولوگرام و سایر اشکال بوده است که در این مدت نتوانستیم آمار دقیقی از این تراکم ها به دست بیاوریم. 

البته یک کمیته تشکیل شده در کنار سازمان املاک تا این میزان از تراکم هایی که پیشاپیش فروخته شده است بررسی شود.

در ماه های آینده هر چه در تهران ساخت و ساز انجام شود عوارضی به ما تعلق نمی گیرد چون از قبل پولش را داده اند و شهرداری درست و یا نادرست هزینه کرده است. 

مسئله ای که در خیابان پاسداران بود و عده ای اعتراض کردند در بوستانی قرار بوده است ساخت و ساز شود، من بررسی کردم آنجا بوستان بوده است و تعدادی درخت شهرداری موقتا کاشته بوده است. شهرداری در قبال بدهی که به پیمانکار داشته است زمین و تراکم روی زمین را به پیمانکار فروخته است. الان حتی اگر بخواهیم تراکم و مجوز را لغو کنیم مالک شکایت می کند و دستگاه قضایی علیه ما حکم می دهد. برای این موارد باید راه حلی در آینده پیدا کنیم. 

بعضی از املاکی که فروخته شده است فروشش نادرست بوده است حتی مواردی فروش های انجام شده است که بعدا معلوم شده است در طرح فضای سبز و یا در طرح خدمات شهری بوده است و الان مشکلات داریم. یک عده افرادی داریم که با شهرداری معاملاتی انجاتم داده اند و الان احساس می کنند سرشان کلاه رفته است و ملکی که فروخته اند شرایطی که در قرار داد نوشته شده را ندارد.

شورای شهر مصوبه ای داشت که در 100 روز وضعیت شهر تهران را به شکلی که تحویل گرفتیم احصا کرده و صورت وضعیت شهر را گزارش کنیم.

امیدواریم در این مدت این کار انجام شود، شورا 20 روز پیش آن مصوبه را ابلاغ کرده است و از زمان ابلاغ 100 روز فرصت داریم تا شرایطی که تحویل شهرداری تهران در مدیریت جدید شده است گزارش شود.

شهردار تهران در پاسخ به خبرآنلاین:

آقای قالیباف در مناظره های معروف از بنده اسم بردن که در افشای املاک نقش داشتم اما در جلسه ای توضیح دادم و ایشان قانع شدند.

به عضو شورای شهر معروف گفتم به نظر من چون گزارش املاک نهایی سازمان بازرسی نیست و صرفا سوال کرده اند  افشا نکنید. اما همان عضو یک نسخه به یاشار سلطانی داد. بنده موافق انتشار نبودم و باید صبر میکردیم که پاسخ شهرداری بیایید.

هنوز موضوع املاک برای من مبهم است.کمیته ای سه نفره تشکیل دادیم که به موضوع املاک بپردازند و باز بدانید فقط از طریق سازمان 

شهردارتهران در پاسخ به خبرگزاری ایسنا:

روز پنجشنبه پس از جلسه با فرماندهان انتظامی تهران بزرگ مصاحبه‌ای با خبرنگاران تلویزیونی داشتم. آن مصاحبه پخش نشد، بعد این شایعه را شندیم که تلویزیون بنده را ممنوع التصویر کرده است دیروز می خواستم در حاشیه جلسه هیات دولت از آقای علی عسگری بپرسم که اگر ممنوع التصویر هستم فکری به حال خودمان بکنم.

پرسش خبرگزاری ایلنا:

 آیا در نظر دارید کمیته ای برای راستی آزمایی درباره تناقض‌های آمارهای اعلام شده تشکیل دهید

پاسخ شهردار تهران:

این تعبیر راستی آزمایی را به این معنی قبول ندارم. در برخی موارد خاص مثل هولوگرام ها، ما راستی آزمایی کرده ایم و گفته ایم هر کسی هولوگرام دارد باید در کمیته ای بررسی شود. تا کنون 427 مورد مراجعه کردند حدود 200 نفر بررسی شده است برخی مردود شناخته شده و برخی تایید شده است تا طبق ضوابط شهردرای ساخت و ساز شود. 

مهلت 100 روزه ای که به ما توسط شورا داده شده است را استفاده می کنیم. در چهارچوب این مهلت کل وضعیت شهرداری که تحویل گرفته ایم را عرضه خواهیم کرد. دوستان رسانه ای می توانند مقایسه کنند آن چیزی که به عنوان وضعیت موجود اعلام می کنیم با آن چیزی که قبلا اعلام شده است.

30 هزار میلیارد بدهی عدد دقیقی است که طلب کاران اعلام می کنند و تاکنون اسناد و مدارک عرضه کرده اند. حتی بخشی از بدهی‌ها در این عدد نیست مثل بدهی مورد ادعای بنیاد تعاون ناجا.

عددی که معاون فنی و عمرانی شهرداری اعلان کرده 22 هزار و 500 میلیارد تومان به قیمت امسال برای تکمیل این پروژه ها است،  اگر این ها را هم بخواهیم به عنوان بدهی در نظر بگیریم که نباید به عنوان بدهی محسوب شود، مجموع بدهی ها 52 هزار و 500 میلیارد تومان می شود .

درباره نیروی انسانی، کارکنان و پیمانکاران نیز این توضیح لازم است که  قبلا پیمکاران با شهرداری قرارداد داشتند شهرداری ماهانه یا سه ماه یک بار پول قرار داد را به پیمانکار می‌داد، پیمانکار به موقع حقوق افراد را نمی‌داد اما برای جلوگیری از اجحاف حقوق کارگران زحمت کش روندی را در دوره قبل تعیین کردیم که حقوق کارگران و پیمانکاران خدماتی را مستقیم به حساب افراد ریخته شود و مابه التفاوت به پیمانکار داده شود. اما آنها کارمند ما نیستند و اگر فردا پیمان و یا قرارداد ما با آنها لغو شود ، این کارگران همراه پیمانکاران باید شهرداری را ترک کنند.

پاسخ به روزنامه ایران سپید:

 شهر تهران برای عموم شهروندان تهرانی طراحی نشده است و عموم شهروندان از زندگی در شهر لذت نمی برند و آرامش و آسایش کافی در شهر ندارند. یکی از موارد بی توجهی در طراحی شهر تهران و تصمیم گیری های شهری مساله افرادی است که ناتوانایی های جسمی و ما معلولیت رنج می برند. شهر تهران به هیچ عنوان مناسب این افراد نیست و ما از این بابت شرمنده هستیم. یکی از کارهایی که زمان بر است این است که شهر تهران را به شهر دوستدار اقشار مختلف تبدیل کنیم. 

سه نفر را در این زمینه به من برای انتخاب به عنوان مشاور شهردار در امور مناسب سازی شهر تهران معرفی کرده اند، بین یک هفته تا 10 روز آینده یکی از آنها را منصوب خواهم کرد. وظیفه اصلی این فرد نیز نگاه به مشکلات و مسایلی است که افراد کم توان، ناتوان و یا معلولان در شهر با آن روبرو هستند و نیز ارائه راه های اصلاح وضعیت شهر تهران به نفع کم توانان است.

سوال خبرنگار فایننشال تایمز درباره پروژه های عمرانی و قرارداد با سپاه 

 پاسخ شهردار تهران: شهری مثل تهران را نمی توان بدون پروژه  عمرانی پیش برد. ما باید نگاه آینده نگر داشته باشیم و برای نیازهای آینده شهر ساختارهای فیزیکی را فراهم کنیم. نگاه به پروژه های عمرانی تنها به میزان زیادی نگاه فیزیکی و سیویل بوده است و بخش اجتماعی و نگاه انسانی کمتر در پروژه های تهران بوده است.  نمونه بارز پل دو طبقه صدر است که هزینه زیادی درباره آن شده است. وقتی به آن نگاه می کنید احساس مثبت روانی و انسانی به شما دست نمی دهد. اینکه هزینه این پروژه چقدر دقیق بوده است و چقدر پروژه موثر بوده است، بحث دیگری است. از این به بعد می خواهیم نگاه را تغییر دهیم.

 قطعا حجم منابعی که شهر تهران در پروژه های عمرانی هزینه کرده است به میزان قبلی نخواهد بود و پروژه های اساسی تر و مورد نیازتر مورد توجه قرار می گیرد. بر این اساس معاون فنی عمرانی که طی یکی، دو روز آینده اعلام می شود یک نگاه فرهنگی متناسب با ساختن شهر دارد و رشته خودش شهرسازی است که می تواند با این نگاه به شهر بنگرد.

پروژه های کوچک را به بخش خصوصی اگر داوطلب اجرا و تکمیل داشته باشند، واگذار کنیم. دیروز هم در شورای معاونان بحث اصلی مساله واگذاری پروژه های کوچک به بخش خصوصی بود. پروژه های اصلی نیز باید تکمیل شود اما یکی از مهم ترین مشکلات ما منابع مالی است. از بهمن ماه سال گذشته تا کنون هیچ منبع مالی جدیدی به آنها تزریق نشده بود. بعضی از آنها متوقف شده بود و به سمت تعطیلی حرکت می کرد. جلسات متعددی داشتیم که بتوانم این پروژه ها را نهایی کنیم. برخی از پروژه ها مثل زیرگذر آرش اسفندیار از پروژه های خوب و تاثیر گذاری است که باید تکمیل شود.

 قرارگاه خاتم طرف شهرداری بوده است و ما از قرارگاه و شرکت هایش با شهرداری راضی هستیم. همین الان براساس صورت وضعیت های تایید شده مقدار زیادی طلب دارند اما کماکان با ما همکاری می کنند. اجرای برخی پروژه ها را به خوبی انجام داده اند اما این همکاری به صورت شفاف ادامه پیدا می کند. توجیه ما این است پروژه ها به جای اینکه به صورت انحصاری به بخشی قرار گیرد به صورت مناقصه عمومی مطرح شود و در قالب رقابتی سالم پیمانکار نهایی معرفی شود. برنامه استفاده از توانایی های قرارگاه برای پروژه های شهرداری ادامه خواهد داشت اما به شکل شفاف تر.

پرسش خبرگزاری مهر درباره آمار نیروی انسانی شهرداری و راهکار عملیاتی برای این تعداد زیاد نیرو و سوال درباره توقف روند واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر و منابع جایگزین

پاسخ شهردار تهران: درباره نیروی انسانی گزارش نهایی معاونت توسعه منابع انسانی انتشار عمومی داده می شود. بر اساس آخرین گزارش 68 هزار و 136 نفر به عنوان نیروی انسانی ذکر شده است. بعضی از سازمان ها را در محاسبات و آمار نمی آوردند مثلا سازمان بهشت زهرا(س) که 360 نفر پرسنل دارد که قبلا در آمار آورده نمی شد. یا سازمان ورزش شهردرای تهران که تعدادی نیرو از طریق شرکت هادیان شهر حدود 364 نفر استخدام کرده است که در آمار قبلی گفته نمی شد. عددی که می شود تقریبا روی آن قسم خورد 68 هزار و 136 نفر است. ما یک عده کارکنان شهرداری قراردادی، پیمانی و رسمی داریم که به این ها ماهانه حقوق می دهیم. تعدادی کارگر و کارمند پیمانکاران خدماتی هم داریم که کار رفت و روب شهر، جمع آوری پسماند و... را انجام می دهند. اگر آن کارگران و کارکنان را هم حساب کنیم – البته کادر شهرداری نیستند – ماهانه ما به جانشینی از پیمانکار حقوق آنها را پرداخت می کنیم جمعش 125 هزار نفر می شود اما واقعا این افراد پرسنل شهرداری نیستند.

هیچ شکی نیست که این تعداد پرسنل زیاد است و شهرداری متورم است. ما 16 هزار پرسنل رسمی داریم. این در حالی است که لندن حدود 15 هزار نفر و شیکاگو حدود 28 هزار نفر پرسنل دارد. کنگره ای تحت عنوان C40 در کره وجود دارد که قرار است دو روز دیگر در آن شرکت کنیم از این رو آمار کلانشهر های دنیا را داریم. به هیچ عنوان قصد تعدیل و اخراج نداریم البته اگر کسانی اهل کار نباشند و یا معلوم شود با زد و بند وارد سیستم شده و یا در محل کار نبوده و حقوق می گرفتند حساب آنها جدا است اما باید از سایر کارکنان استفاده بهینه کنیم.

بخشی مربوط به واگذاری بخش خصوصی و برون سپاری ها است که می شود تعدادی از پرسنل را همکار پروژه هایی که به بخش خصوصی واگذار می کنیم، به دستگاه های بخش خصوصی واگذار کنیم.

سوال شبکه خبر درباره جمع آوری معتادان متجاهر و انتقال آنان به مراکز بهاران شهرداری و نیز بازگشت معتادان به اعتیاد بعد از ترک 

پاسخ شهردار تهران: می گویند تنها 7 درصد از معتادان متجاهری که جمع آوری می کنیم بعد از معالجات و آموزش ها از اعتیاد دست می کشند و 93 درصد بر می گردند. این معلوم است یک جای کار اشکال دارد. در روزهای اول مسئولیت در شهرداری تهران جلسه ای با وزیر کار و مسئولان بهزیستی داشتیم. کمیته مشترکی برای کنترل ناهنجاری های مختلف تشکیل دادیم یکی از بخش های آن کمیته پرداختن به معتادان متجاهر و کنترل اعتیاد است. .به نظرم می آید باید تجدید نظر اساسی کنیم اما اینکه چه کاری باید بکنیم الان برنامه روشنی برای این موضوع ندارم. شهرداری در گذشته بخشی از این مراکز را به بخش خصوصی واگذار کرده است که برخی موفق و برخی ناموفق بودند و نیاز به ارزش گذاری دارند. تعدادی سازمان مردم نهاد وارد کار با شهرداری شده اند اما در مواردی بیشتر جنبه مالی داشته است تا حل مشکل. باید ارزیابی مجدد وسیع انجام دهیم و سیستم را برای مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی دوباره بازیابی کنیم.

سوال روزنامه اعتماد درباره درآمد های ناپایدار و بودجه های کلان فرهنگی شهر تهران

پاسخ شهردار تهران: درآمد های ناپایدار شهرداری تهران بیش از 70 درصد درآمد ها را تشکیل می دهد باید فکر جدیدی داشته باشیم و منابع پایدار تامین کنیم این کاری نیست که در کوتاه مدت جواب دهد.

مناطقی در شمال تهران قرار دارند و قیمت های بالایی دارند اما در سال 150 هزار تومان به شهردرای بابت عوارض پرداخت می کند که غیر عادلانه است.

بالای محور خیابان انقلاب هر چند ماشین یک ماشین بالای 150 میلیونی می بینید این درست است که کسی چنین ماشینی سوار می شود در سال یک ریال عوارض به شهرداری ندهد؟

اگر از باب عدالت محوری به شهر تهران نگاه کنیم باید درآمدهای پایدار را از این طرق تامین کنیم. 

باید به سمت درآمد های پایدار برویم البته این قطعا عده ای را ناراحت و ناراضی می کند اما هیچ شکی نیست باید به این سمت حرکت کنیم.

درباره تراکم فروشی اگر کسی مدعی است در این 50 روز مدیریت جدید شهری تراکمی خلاف طرح تفصیلی فروخته شده است و شهرداری پولی گرفته است یک مورد را اعلام کند ما قول می دهیم مقصر را اعلام عمومی و عزل کنیم. من مطمئن هستم هیچ موردی نیست.

جایی در سال قبل تراکم فروختند الان هم طرف بر اساس جواز خود شروع به ساخت و ساز می کند اگر جلویش را بیگریم شکایت می کند و قطعا به ضرر ما رای می گیرد. اگر جلویش را نگیریم شاهد از دست رفتن منابع و بی قواره تر شدن شهر هستیم، باید به آینده نگاه کنیم اشکالات را برطرف کنیم

امسال سال آخر عمر طرح تفصیلی است کمیته ای زیر نظر معاونت شهرسازی و معماری با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی تشکیل داده ایم تا طرح تفصیلی مورد تجدید نظر قرار گیرد از اول سال بر اساس طرح تفصیلی جدید عمل می کنیم.

درباره بلند مرتبه سازی درخواست کردیم کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرداری وارد عمل شوند و ضوابط بلند مرتبه سازی را یکبار برای همیشه تصویب کننند.  امیدواریم تا پایان سال این ضوابط و مناطقی که در آن بلند مرتبه سازی به معنی ساخت و ساز بالای 12 طبقه تعین خواهد شد مشخص شود.

در بخش فرهنگی معتقدم سه سیستم مدیریت باید اعمال کنیم. یکی مدیریت منابع و استفاده از منابع پایدار است، در کنار آن مدیریت هزینه است که به نظرم وجود نداشته است وهزینه های زیاد غیر قابل دفاع در فعالیت شهرداری به چشم می خورد. مدیریت کنترل نیز در بخش هزینه و منابع باید وجود داشته باشد. کنترل به این معنی است که اگر سیستم نظارتی با خطا مواجه شد، آن را قطع کند و جلویش را بگیرد.

ما هر سه را طراحی خواهیم کرد. قبول دارم در بخش فرهنگی هزینه هایی انجام می شود که هیج فایده ای ندارد و راندمانی برای شهر و شهرداری نداشته است. معتقدم علی رغم اینکه کارهای خوب فرهنگی انجام شده است اما بخش عمده ای از کارها غیر ضروری و با بهره بروی پائین بوده است امیدواریم بخشی از این را در بودجه 97 سامان دهیم

درباره سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی باید تغییراتی از نظر سیاست ها و مدیریت ها انجام شود تا به سمت بهینه تری در استفاده از منابع فرهنگی شهرداری حرکت کنیم.

پرسش خبرنگار اسکان نیوز درباره شایعاتی مبنی بر انجام یکسری معاملات در انتصابات

پاسخ شهردار تهران: معامله ای مطمئن باشید از هیچ نوعی وجود ندارد. من نه شرطی پذیرفتم و نه می پذیرم. در مسئولیت شهرداری دنبال هیچ هدفی جز خدمت به تهران و نجات تهران از این وضعیت نا بسامان نیستم. یکی از انتقادات و توصیه هایی که به من می شود این است که یک جاهایی شما کوتاه بیایید اما تاکنون زیر بار نرفتم امیدواریم در آینده هم نروم. حتما قصد برخورد با تخلف دارم هر موردی متوجه شدم تخلفی در گذشته صورت گرفته که از نظر مدیریت قابل توجیه نبوده باشد حتما با آن برخورد خواهم کرد . در حال حاضر به اینکه افراد تخلف کرده باشند نرسیده ام اما هم درباره افرادی که قبلا بوده اند و هم منصوب کرده ام اگر با تخلف غیر قابل بخششی روبرو شوم درنگ نمی کنم. در برخورد با آنها نیز موارد متعددی بوده هم در حراست، بازرسی و معاونت مالی و اقتصادی و معاونت منابع انسانی که در همین 50 روز برای آنها نوشته ام، در این مورد یا از طریق هیات رسیدگی به تخلفات و یا دستگاه قضایی شکایت کنید. البته همه مربوط به از بین رفتن منابع شهر نبوده است برخی مربوط به تخلفات اداری حاد بوده است.

از اول فروردین 96 تا زمانی که بنده شهردار شدم 6 هزار نفر از پرسنل پیمانکاران شهرداری داخل سیستم شهرداری آمده اند و به نوعی رسمی شده اند. به نظر من این یک تخلف است. همین امروز به معاونت منابع انسانی گفتم که مدیر کل منابع انسانی باید پرونده اش به تخلفات اداری برود، چون ایشان بازنشسته بوده و باید هیات تخلفات اداری در ریاست جمهوری بررسی کند. هم شکایت کردیم و هم برخورد با تخلفات اما دلیلی برای عمومی کردن آن ندیدیم. البته درباره منابع انسانی تحمیل هایی به شهرداری شده است که در ماه های پایانی شهرداری تهران بوده است.

سوال خبرنگار همشهری هم درباره تاثیر برجام در پروژه های شهری 

پاسخ شهردار تهران: برجام به کل کشور کمک کرده است نه تنها شهرداری. شهرداری از ایام بعد از تصویب برجام استفاده‌ای از برجام نکرده است اما به جد دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی به شکل های مختلف مستقیم، بی.او.تی، فاینانس و ... هستیم .قطعا برجام یک عرصه ای را ایجاد می کند تا راحت تر در مذاکرات با طرف های خارجی آنها را قانع کنیم که سرمایه گذاری در شهر تهران دارای منافع است.

پاسخ شهردار تهران به سوال خبرگزاری ژاپن درباره سرمایه گذاری خارجی:

درباره سرمایه گذاری خارجی یکی از محورهای اصلی نظر من برای تامین منابع بوده است. یکی از ضعف های عمده شهرداری این بوده است که در سال های گذشته به صورت جدی به دنبال تامین منابع از طریق سرمایه گذاری خارجی نبوده است. البته شهرداری استفاده هایی از فاینانس کرده است اما برای سرمایه گذاری خارجی و یا سرمایه مستقیم شهرداری اصلا کاری نکرده است که یکی از ضعف های سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری بوده است

شهر تهران ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری خارجی دارد. چند طرح بزرگ را در دست بررسی داریم که وقتی طراحی اصلی آن مطرح شد می تواند سرمایه گذاران خارجی را جذب کرده و ارزش افزوده بالایی هم دارد.

مسایلی مثل استفاده از پسماند در حوزه های کشاروزی، صنعتی، استفاده از زباله برا یتولید برق و ... از موضوعاتی است که سرمایه گذاران خارجی می توانند روی آن حساب باز کنند . ژاپن و کشورهای اروپایی و کره کارهای خوبی در این زمینه انجام داده اند .یکی از اهداف سفر به کره معرفی طرح های تهران برای جذب سرمایه خارجی است

مسئله آلودگی هوای تهران و سرمایه گذاری برای برقی کردن موتور سیکلت و خورد است که سرمایه گذاران می توانند روی آن کار کنند. من نماینده خاصی در این زمینه تعیین کرده‌ام تا با خودروسازان و صنایع ارتباط داشته باشند و وقتی ایده و طرح مشخص شود برای ما فرقی نمی کند سرمایه گذاران داخلی و خارجی حضور داشته باشند. البته ما باید یک تیم قوی را تجهیز کنیم که به اصول و روش های سرمایه گذرای خارجی آشنایی و وقوف داشته باشند و کار را دنبال کنند.