۰ نفر

ترکش تیر داعش در میدان مشق

۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 219253
ترکش تیر داعش در میدان مشق

١٧ خردادماه، تهران روز ملتهبی را در بهارستان پشت سر گذاشت که تبعات آن هنوز در بعضی بخش‌های شهر باقی است.

 یکی از این تبعات، تصمیمی است که در پی حمله تروریستی داعش در صبح ١٧ خرداد گرفته شد؛ تصمیم یکسویه وزارت امور خارجه مبنی بر تعطیلی میدان مشق در دو روز آخر هفته و همچنین بسته شدن در رابط بین این مجموعه و موزه ملی ایران تا اطلاع ثانوی. همان روزها رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی تهران در واکنش به این تصمیم گفت: «وزارت امور خارجه به‌منظور تامین امنیت هرچه بیشتر درهای ورودی به محوطه تاریخی میدان مشق را بسته است که این کار بدون اطلاع و هماهنگی با میراث فرهنگی انجام شده است.» حالا پس از ماه‌ها هنوز درهای میدان مشق در سکوتی سوال‌برانگیز به روی بازدیدکنندگان بسته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، روزهای پنجشنبه و جمعه این مجموعه که سال پیش با هزینه بسیار زیاد توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران بهسازی شد و قرار بود به عنوان یک پیاده‌راه فرهنگی مورد استفاده مردم قرار گیرد، تعطیل است. حالا این روزها اگر تهرانی‌ها بخواهند در میدان مشق حضور پیدا کنند باید زمان‌شان را با زمان کارمندان وزارت امور خارجه هماهنگ کنند و در ساعات اداری به مجموعه‌ای مراجعه کنند که قرار بود بعد از آماده‌سازی و سامان گرفتن متعلق به مردم شهر باشد. اسکندر مختاری، کارشناس میراث فرهنگی در خصوص این تعطیلی می‌گوید: «این تعطیلی مایه تاسف است، ضمن اینکه تنها پنجشنبه و جمعه میدان مشق تعطیل نیست، بلکه در روزهای عادی هم درِ ارتباطی بین موزه ملی ایران و مجموعه میدان مشق بسته است و این نقض تمام توافقاتی است که قبلا بین شهرداری تهران، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی انجام شده و قرار بود این محل تبدیل به یک فضای شهری شود. اما این فضای شهری در حال حاضر تنها یک در ورودی دارد که از سر در باغ ملی است که آن هم بعد از اتمام ساعات اداری بسته می‌شود. بازدید‌کننده و گردشگر اگر در روزهای عادی هم بخواهد بعد از بازدید از موزه ملی ایران وارد میدان مشق شود باید از طریق خیابان امام خمینی و سردرباغ ملی وارد شود.» مختاری که در پروژه بهسازی میدان مشق به عنوان ناظر حضور داشت، می‌گوید: «سال‌هاست که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می‌کنم؛ به طور مشخص در مورد مجموعه باغ ملی، بعد از اجرای پروژه بهسازی این میدان فکر می‌کردم که به مقصود نزدیک شده‌ایم و یک فضای شهری مطلوب در ابعاد مختلف تجهیز شده و آماده است تا در خدمت شهر باشد، اما عملا این اتفاق در این مجموعه نیفتاده است. تعطیلی این مجموعه را در روزهای آخر هفته می‌شود ترکش تیر داعش دانست که به میدان مشق خورده است.» البته گفته می‌شود تصمیم برای تعطیلی میدان مشق و همچنین بسته شدن درِ رابط در ضلع جنوب غربی در جلسه شورای تامین استان گرفته شده است و هنوز پس از ماه‌ها این تصمیم مورد بازبینی قرار نگرفته است. گویی مدیران شهری ضرورتی هم برای درخواست این بازبینی احساس نکرده‌اند. هرچند که گفته می‌شود جلساتی بین مسوولان شهرداری منطقه و وزارت امور خارجه در خصوص رفع تعطیلی میدان مشق برگزار شده است، اما با توجه به تغییر شهردار منطقه، این مذاکرات و صحبت‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است و باید دید شهردار جدید منطقه چقدر در پی احیای دوباره میدان مشق است.

سال ٨٢ طرحی تحت عنوان گسترش موزه ملی ایران به تصویب رسید که طبق آن قرار شد محوطه تاریخی میدان مشق به موزه ملی کشور تبدیل شود؛ محمدرضا کارگر، رییس اداره کل موزه‌ها در خصوص این مصوبه می‌گوید: «مصوبه هیات دولت در سال ٨٢ مربوط به این بود که محدوده میدان مشق  تبدیل به موزه شود و تمام بناهای موجود در آن کاربری فرهنگی پیدا کنند. دلیل آن هم این بود که تمام شهرهای مهم دنیا در منطقه تاریخی‌شان یک پیاده راه برای استفاده مردم از فضای تاریخی شهر دارند. اما در شهر تهران متاسفانه، این بخش از شهر تهران که تاریخی‌ترین بخش شهر است، همه نوع کاربری دارد به جز کاربری فرهنگی. متاسفانه حضور پررنگ وزارت امور خارجه در این محدوده باعث شده است که بحث حفاظتی و امنیتی این مجموعه قوت بگیرد. حفاظت و امنیت با بخش فرهنگ دو نقطه مقابل هم هستند.»

کارگر در خصوص تصمیم یکسویه وزارت امور خارجه برای تعطیلی میدان مشق نیز می‌گوید: «هر کسی فکر می‌کند باید به مسائل حوزه خود فکر کند، وزارت امور خارجه کاری با این ندارد که مردم در تهران می‌توانند در قلب شهر آرامش بگیرند و هویت خودشان و ریشه‌های شهرشان را در میدان مشق ببینند. سازمان دیگری هم فکر می‌کند صرفا باید امنیت را برقرار کند و کاری با اتفاقی که در جامعه می‌افتد، ندارد و می‌شود گفت رشد فرهنگی کافی در میان دستگاه‌ها صورت نگرفته است. وزارت امور خارجه باید بیشترین دغدغه را برای این موضوع داشته باشد، اما متاسفانه می‌بینیم که چندان دغدغه‌ای برای بسته شدن و تعطیلی این مجموعه وجود ندارد. یک زمانی دستوری برای بسته شدن مجموعه داده شده اما هیچ بازنگری صورت نگرفته است و کسی هم نمی‌پرسد چرا؟ البته مسوولیت این امر بیشتر با میراث فرهنگی استان تهران است. موزه ملک نباید پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد، هیچ موزه‌ای به طور کلی نباید در روزهای تعطیل بسته باشد. ضمن اینکه شهرداری تهران و شهرداری منطقه ١٢ باید به این موضوع ورود کنند، چون میدان مشق به نوعی خیابان است و محلی عمومی است و کسی نمی‌تواند یک خیابان را مسدود کند. میراث فرهنگی استان تهران باید به طور جد پیگیر این موضوع باشد.» اما متاسفانه مسوولان میراث فرهنگی تهران طبق روال گذشته به هیچ‌وجه پاسخگو نبودند.

در سه سال گذشته سازمان زیباسازی شهرداری تهران اقدامات مرمتی خود را با همکاری دانشگاه هنر در این میدان به کار گرفت و مجموعه میدان مشق و سردر باغ ملی را مرمت کرد تا این فضا را تبدیل به جایی کند که مردم تهران بتوانند در کنار آشنایی با هویت پایتخت ٢٠٠ ساله ایران، آرامشی را در این پیاده راه تاریخی تجربه کنند و از ابتدا قرار بر این بود که این مجموعه محلی برای اجرای رویدادهای فرهنگی شهر باشد، اما پس از افتتاح پر سر و صدای شهردار سابق تهران در فروردین سال گذشته، تنها برگزاری هجدهمین جشن خانه سینما و چند کنسرت و معدود برنامه‌های فرهنگی، تنها تجربه‌های این میدان از حضور شبانه مردم در این مجموعه بود. گویی میدان مشق کم کم از یاد تهرانی‌ها رفته و این روزها مردم خیابان سی تیر و کافه‌های سیارش را بیشتر از فضای با هویت میدان مشق می‌شناسند. باید دید در کوران تغییر مدیران شهرداری و میراث فرهنگی، تکلیف میدان تعطیل شده مشق چه می‌شود.