۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

صنعت ساخت و ساز با رکود مواجه است

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷
کد خبر: 416143
صنعت ساخت و ساز با رکود مواجه است

مدیرعامل شرکت مهندسی بهسازان بنای ماندگار گفت: صنعت ساخت و ساز و مسکن دچار رکود شده است و این رکود تا زمانی که از لحاظ سیاسی به ثبات نرسیده ایم، ادامه خواهد داشت.

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ علیرضا اردستانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و انبوه سازی بهسازان بنای ماندگار در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: در بخش مسکن رکود ایجاد شده است و اتمام این رکود به عوامل سیاسی و اقتصادی بستگی دارد.

اردستانی در پاسخ به مهم ترین مشکل فعلی مسکن بیان کرد: به نظر من مهم ترین مشکل این صنعت درحال حاضر، فقر عمومی و قیمت بالای مسکن است و مردم توان خرید خود را از دست داده اند.

وی تصریح کرد: هزینه های ساخت و ساز و مصالح ساختمانی به شدت بالا رفته است و با کمبود کارگر مواجه هستیم. کارگران خارجی که قبلا در روند ساخت و ساز در کشور مشغول به کار بوده اند به کشورهای دیگر مانند ترکیه و کشورهای اروپایی می روند و این موضوع موجب کاهش تعداد کارگران شده است.

وی اضافه کرد: دستمزد کارگران داخلی نیز به دنبال این موضوع بالا رفته است. برای مثال هزینه کارگر در سال های گذشته، 50 هزار تومان بود اما درحال حاضر این مبلغ به 120 هزار تومان نیز می رسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی بهسازان بنای ماندگار اظهار داشت: باوجود رکودی که بر صنعت ساخت و ساز و مسکن حاکم است، مالکان قیمت ملک های خود را کاهش نمی دهند و خریداران نیز به شدت کاهش یافته اند.

اردستانی گفت: امید است وضعیت تحریم ها مشخص شود و کشور از منظر سیاسی به ثبات برسد تا بتوان درخصوص شرایطی که ممکن است در آینده رخ بدهد، پیش بینی هایی انجام شود.

وی در واکنش به حمایت دولت از این صنعت اظهار داشت: دولت حمایت خاصی از سازندگان و فعالان در صنعت ساخت و ساز ندارد و بیشتر پیگیر پروژه های خود است. شهرداری نیز درحال حاضر مشکلات و موانع خاصی را ایجاد نمی کند اما در برخی از موارد نیز با ایجاد مشکلاتی روند پیشرفت برخی از پروژه ها را به تعویق می اندازد.