۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

تولید قابل ملاحظه‌ای درصنعت واگن سازی رخ نداده/ واردات واگن از خارج با ترفندهای متفاوت صورت می‌گیرد

۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۴۸
کد خبر: 397530
تولید قابل ملاحظه‌ای درصنعت واگن سازی رخ نداده/ واردات واگن از خارج با ترفندهای متفاوت صورت می‌گیرد

مدیرعامل شرکت واگن پارس به میزان تولید شرکت های واگن سازی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سایر شرکت های تولید کننده واگن تولید قابل ملاحظه ای اتفاق نیافتاده و اگر تولیدی هم صورت پذیرفته در تعداد محدود و پایین بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدرضا مختاری، در گفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: میزان تولید شرکت واگن پارس در حدود 300 دستگاه واگن باری و تعداد اندکی واگن مسافری بوده است.

به گفته وی، این تعداد هرچند نسبت به میانگین تولید سال های قبل، عدد بالایی است اما تنها 25 درصداز ظرفیت تولیدی شرکت واگن پارس را شامل می شود.

مختاری درخصوص واردات واگن از خارج از کشور گفت: براساس برخی از شنیده ها حدود 1800 دستگاه واگن باری در دو سال اخیر وارد شده اما آمار دقیقی از میزان واردات واگن از خارج از کشور در دست نیست و بدون شک با ترفندهای متفاوت این واردات صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت واگن پارس تصریح کرد: واردات واگن های خارجی علاوه بر اینکه بر میزان تقاضای موثر در بازار تاثیر منفی دارد از لحاظ کیفی نیز با واگن های ساخت داخل و به خصوص واگن های ساخت شرکت پارس قابل مقایسه نیست و موجب تنزل سطح کیفی ناوگان در کشور می شود.

او بیان کرد: سال 1398 می تواند سال ویژه ای برای صنعت واگن سازی باشد درصورتی که نگاه متولیان و اصحاب این صنعت، نگاه اعتماد به داخل و حرکت درجهت رونق تولید باشد. باتوجه به تحریم های اعمال شده، بهترین زمان برای تکیه بر صنعت داخلی و تلاش برای رفع موانع با استفاده از دانش متخصصین است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس در پاسخ به مقایسه تعداد واگن های باری و مسافری تولید شده گفت: بنابر قیمت و کارکرد واگن ها، تولید واگن باری بیش تر بوده است.

وی افزود: خرید واگن باری باتوجه به تعرفه های حمل و نقل و دسترسی دارای صرفه اقتصادی است درحالی که باتوجه به قیمت بلیط، خرید واگن مسافری برای بهره برداران به صرفه نیست.