۰ نفر

ترسیم چشم انداز پیش روی اقتصاد جهانی

۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 696792
ترسیم چشم انداز پیش روی اقتصاد جهانی

مشاور کمیسیون اقتصادی مجمع ملی جوانان ایران بر این باور است که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی حدود ۲.۷ درصد کاهش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرزاد وجیهی در گفتگو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه صندوق بین‌المللی پول سه چالش بسیار مهم را برای سال ۲۰۲۳ می‌بیند، اظهار داشت: اولین چالش، جنگ در اوکراین است که بر اعتماد مصرف‌کنندگان و کسب و کار تاثیر می‌گذارد. دومی، بحران هزینه زندگی و سومی افزایش نرخ بهره در سطحی است که در دهه‌های گذشته شاهد آن نبوده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه که در این سناریو کاهش رشد اقتصاد جهانی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: کشورها برای اعطای یارانه به صنعت سبز رقابت کرده و جریان کالا و سرمایه را محدود می‌کنند. منفعت متقابل از بین رفته و منفعت ملی جای آن را گرفته است.

وی افزود: در میانه رقابت قدرت ها، انرژی های تجدید پذیر نگرش جهان به انرژی، جغرافیای اقتصادی و امنیت بین الملل را تغییر خواهند داد.

ترسیم چشم انداز پیش روی اقتصاد جهانی

وجیهی با تاکید بر اینکه در بسیاری از مناطق دنیا تورم رکود شکنی کرده و ارقامی به ثبت رسیده است که در چند دهه گذشته بی سابقه بوده است، بیان داشت: آمارها نشان می دهد از دهه ۱۹۸۰ تورم تا این میزان بالا نبوده و تا کنون پیش نیامده بود که نرخ تورم بالاتر از نرخ پیش بینی شده توسط اقتصاددانان باشد.

مشاور کمیسیون اقتصادی مجمع ملی جوانان ایران گفت: بانک‌های مرکزی در حال افزایش نرخ بهره هستند و طرح‌های خرید اوراق را خاتمه دادند که باعث ضربه زدن به سهام می‌شود. شاخص اطمینان مصرف کننده نیز در بسیاری از مناطق بسیار کمتر از زمانی است که پاندمی کرونا آغاز شده بود. تمام شاخص‌های واقعی اقتصاد از جمله فعالیت بخش مسکن تا تولید نشان می‌دهد که رشد اقتصادی به سرعت در حال کند شدن است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ بهره دلهره‌آور است، اظهار داشت: بسیاری از کشورهای جهان به عصر پول تقریباً رایگان عادت کرده اند. هیچ بانک مرکزی در گروه هفت (G7) در بیش از یک دهه نرخ بهره را بالای ۲۰۵ درصد تعیین نکرده است. در سال ۱۹۹۰ همه آنها بالای ۵ درصد بودند. تامین مالی ارزان به عنوان یکی از ویژگی های پاک نشدنی اقتصادهای ثروتمند به نظر می رسد. امری که به دولت‌ها اجازه داده است کسری‌های فوق‌العاده داشته باشند، قیمت دارایی‌ها را نجومی به بالاترین حد سوق داده و سیاست‌گذاران را مجبور کرده است که به ابزارهای دیگری مانند خرید اوراق قرضه و چک‌های محرک برای حمایت از اقتصاد در طول رکود دست یابند.

ترسیم چشم انداز پیش روی اقتصاد جهانی

وجیهی تاکید کرد: در سال ۲۰۲۳ نقاط روشنی در اقتصاد جهانی وجود خواهد داشت، در مناطقی مانند آمریکای لاتین و چین. بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، جایی که صادرات مواد خام، از جمله چوب، سنگ معدن و سایر نهاده‌های اصلی، اقتصادهای بسیاری را به حرکت درمی‌آورد، تورم جهانی که باعث شده قیمت آن کالاها افزایش یابد، سودمند بوده است.