۰ نفر

سخنگوی دولت:

موجی از بازگشت نخبگان به کشور را شاهد هستیم / دولت با همراهی مردم مسیر درمان دردهای کشور را طی کرد

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۳۵
کد خبر: 678011
موجی از بازگشت نخبگان به کشور را شاهد هستیم / دولت با همراهی مردم مسیر درمان دردهای کشور را طی کرد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر موجی از بازگشت نخبگان به کشور را شاهد هستیم، از شهید سیدفرید معصومی که در حمله تروریستی حرم شاهچراغ شهید شد به عنوان یکی از این نخبگان یاد کرد که در حوزه برق و انرژی فعالیت داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اجتماع مردم در تشییع پیکر شهدای حوادث اخیر اظهار کرد: این نشان می‌دهد مردم مخالف آشوب، ناامنی و تجزیه طلبی هستند و دست رد به اقدامات آشوبگرانه مورد حمایت دشمنان که همه امکانات خود را در این مدت به کار گرفته‌اند، زده‌اند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه شعار سال حمایت از تولید و اشتغال بوده است ، خاطرنشان کرد: دولت هم در ایام انتخابات یکی از شعارهای اساسی‌اش در همین حوزه بوده است، لازم است اشاره‌ای به برخی آمارها در این مدت انجام شود.

رشد ۳.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول امسال

بهادری جهرمی یادآور شد: تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول امسال رشد ۳.۱ درصدی داشته است و از این میزان رشد، در بخش صنعت در مدت مشابه آمار ۵.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی در هفت ماه ابتدایی امسال در تولید ۵۰۰ محصول تجهیزات پزشکی ۲۵ درصد افزایش در ارائه پروانه تولید داشته‌ایم. در صنعت فولاد در پنج ماهه ابتدایی امسال تقریباً ده درصد رشد داشته است.

وی افزود: در حوزه خودروسازی تولید خودروی کامل ما رشد داشته و دیگر تولید ناقص در مجموعه خودروسازی نیست و برخلاف گذشته که در انبارها خودروهای فراوانی وجود داشت الان تقریبا دیگر چنین نیست. در حوزه تولید اتوبوس ۷۸ درصد رشد و در مورد وانت ۴۷ درصد رشد داشته‌ایم.

بهادری جهرمی یادآور شد: همچنین در محصولات پتروشیمی ۶.۲ درصد و در تولید کاغذ  ۶.۸ درصد رشد داشته‌ایم. تولید گندم نیز ۳۷ درصد، برنج ۲۵ درصد و جو ۳۰ درصد در سال زراعی جاری با رشد همراه بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در تولید برق ۶ هزار مگاوات افزایش ظرفیت ایجاد شد و دولت امسال به کمک شهرداری آمد و ۲۰۰ اتوبوس جدید را وارد پایتخت کرد.  متاسفانه به دلیل آشوبگری‌های اخیر بیش از پنجاه دستگاه اتوبوس دچار آسیب شدند.

‌ اختصاص 20درصد سهیمه جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به نخبگان

وی تاکید کرد: در ۵ سال اخیر دوهزار و ۷۰۰ نخبه به کشور بازگشتند و نخبه شهید سیدفرید معصومی که در حمله تروریستی حرم شاهچراغ شهید شد یکی از آنها بود که در حوزه برق و انرژی فعالیت می کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر از نخبگان امروز با شرکت‌های دانش بنیان همکاری دارند، اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با افزایش چشمگیر در یک سال گذشته به بیش از هفت هزار عدد رسیده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نخبه که از کشور خارج شده بودند، به کشورمان بازگشتند، تاکید کرد: در سال‌های اخیر موجی از بازگشت نخبگان به کشور را شاهد هستیم و در همین سال جاری ۴۳ نفر از نخبگانی که موفق به کسب مدال جهانی المپیاد شدند موفق به ثبت نام در رشته های علوم پایه در دانشگاه های تهران شدند.

وی افزود: مقرر شد دارندگان مدرک دکتری بتوانند به عنوان محقق پسادکتری در فعالیت های پژوهشی دانشگاه‌ها و صنایع و شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند.

سخنگوی دولت یادآور شد: ۲۰‌ درصد سهیمه جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص یافته است.

برنامه دولت برای حضور در بین مردم و گفت‌وگو با آنها

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای حضور سایر اعضای کابینه در دانشگاه‌ها و پاسخگویی به پرسش‌های آنان، اظهار کرد: آغازگر این جریان حضور در دانشگاه‌ها خود رییس جمهوری بودند که در دانشگاه‌های مختلفی حاضر شدند و همچنین میزبان جلسات مختلفی با استادان، دانشجویان و نخبگان در مجموعه ریاست جمهوری هم بودیم. همیشه هم این تاکید از سوی رئیس جمهوری در جلسات هیئت دولت وجود دارد که باید به میان مردم و دانشجویان و اقشار مختلف رفت و تلاش کرد تا گره‌های ذهنی باز شوند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه محل اصلی تولید قدرت در کشور است، اظهار کرد: مجموعه‌های دانشگاهی از شخصیت‌های مختلف و مقامات متعدد دعوت کردند تا در حوزه‌های مختلف بتوانند باهم به گفت‌وگو و تبادل نظر کنند. دولت هم برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده تا شخصیت‌های مختلف در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی چه از مجموعه دولت و چه مجموعه‌های خارج دولت که اعلام آمادگی کردند تا پاسخگوی سوالات دانشجویان باشد، در دانشگاه با حفظ شأن این نهاد که محل پیشرفت و قدرت کشور است حاضر باشند.

سخنگوی دولت یادآور شد: تصویب شد خانه‌های گفت‌وگوی آزاد در دانشگاه‌ها تشکیل بشود و ان‌شاءالله یکی یکی فعال خواهند شد و محلی برای برگزاری این نشست‌ها خواهند بود.

بهادری جهرمی با اشاره به اصلاح دوباره اساسنامه صندوق ملی مسکن در دولت برای رفع ایرادات شورای نگهبان گفت: منتظر نظر نهایی این شورا درباره اساسنامه صندوق ملی مسکن هستیم.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به بروز نگرانی نسبت به ناامنی در کشور و نفوذ گروهک‌های تروریستی، اظهار کرد: همیشه یکی از راهبردهای دائمی دشمن به ویژه وقتی از توقف مسیر پیشرفت کشور ناامید می شوند دست زدن به اقدامات تروریستی است. مسیری که کشور با همراهی مردم و دولت توانست طی کند مسیر درمان درد های کشور بود مثلا مشکلاتی همچون رتبه بندی معلمان در مسیر حل قرار گرفت‌. قوانینی که برای آزادسازی سواحل اجرا نمی‌شد در مسیر فعال شدن و اجرا قرار گرفت و تورم افسارگسیخته در مسیر مهار قرار گرفت‌.

وی یادآور شد: وقتی دشمن از اثر گذاری تحریم ها ناامید شود به اقدامات تروریستی و شبه تروریستی و آشوب افکننانه روی می آورد اما مردم نشان دادند با این اقدامات متحدتر و یکپارچه‌تر و بر حقانیت مسیر خود مصر تر می‌شوند. که به بخشی از این اقدامات در بیانیه دستگاه‌های امنیتی اشاره شد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: بارها گفته‌ایم با این اقدامات تروریستی و تکفیری مماشات نمی‌کنیم و در جدی‌ترین وجه ممکن با عاملان و مسببان و حامیان برخورد موثر و قاطع خواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص وعده اخیر وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب و کار دیجیتال بیان کرد: کارگروه اقتصاد دیجیتال که پیش از این برای حمایت از کسب و کارهای فعال در فضای مجازی ایجاد شده بود قبلاً هم مصوباتی داشته و پیرو حوادث اخیر نیز مصوباتی داشته که اجازه دهید خود وزیر اقتصاد یا ارتباطات جزییات را اطلاع رسانی کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی کلان‌شهرها و برنامه جامع دولت در این زمینه، گفت: بیش از ۶۰ حکم در قانون هوای پاک برای حل بحران آلودگی هوا اجرا شده و دولت برای سرعت بخشیدن به اجرای قوانین روی زمین مانده در این زمینه اهتمام داشت.

بهادری جهرمی یادآور شد: برای نخستین‌بار ردیف بودجه مستقل برای کاهش آلودگی درنظر گرفته شده است. همچنین سه بخشنامه هم از سوی وزارت کشور صادر شده و برنامه‌هایی مانند لزوم استاندارد سوخت در کشور و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هم از سوی دولت و وزارت صنعت و سایر نهادها صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در جلوگیری از انتشار گازهای آلوده قرارداد جمع‌آوری گازهای فلر در حال بهره برداری است و تمام اقدامات دولت به گونه‌ای است که امیدواریم منجر به کاهش شیب این مشکلات شود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کمبود دارو برنامه دولت برای آن، گفت: متاسفانه در ادوار مختلف شاهد سوءمدیریت بودیم و در ایام اخیر هم کوتاهی‌هایی انجام و گزارشی از مجموعه‌های سیاستگذار و برنامه‌ریز دریافت شد.

بهادری جهرمی یادآور شد: برخی مدعی بودند به دلیل آنفلوآنزای زودرس و ترویج بیماری‌های از این دست شاهد این کمبود بودیم که با دستور رئیس جمهوری محموله‌های جدید وارد کشور و در بازار توزیع شد و شرکت‌های تولید کننده هم سه شیفت شروع به تولید داروها کردند.

وی اظهار کرد: همچنین رئیس‌جمهوری دستور داد گزارشی ارائه شود و جزییات امور در مجموعه‌های سیاست گذار و تولیدی مورد بررسی قرار گیرد تا تعارض منافع یا کوتاهی‌ها شناسایی شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت در زمینه دخالت برخی کشورها در امور داخلی ایران، تصریح کرد: وزارت خارجه سفرای کشورهای مداخله‌کننده احضار کرد و از طرف دیگر برای برخی اظهارنظرهای خلاف قانون، اقدامات حقوقی و قانونی انجام شده است. دولت تمام این موارد را از مراجع صاحب صلاحیت پیگیری خواهد کرد.