۰ نفر

رییس سازمان انرژی اتمی: بومی سازی راکتور‌ها را آغاز کردیم

۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰
کد خبر: 676277
رییس سازمان انرژی اتمی: بومی سازی راکتور‌ها را آغاز کردیم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اراده کرده‌ایم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم، زیرا طرف‌های مقابل با زدن اتهامات در نظر دارند تا مانع پیشرفت ما در حوزه هسته‌ای شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، نشست هم‌اندیشی تخصصی بررسی فرآیند پرتودهی در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت با حضور مهندس اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، دکتر شیرمردی و دکتر فقهی از معاونان سازمان انرژی اتمی، دکتر محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس، جمعی از مدیران صنعت هسته‌ای و مسوولان استانی تشکیل شد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست گفت: خوشبختانه سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای در افق ۲۰ ساله در روز ۲۰ فروردین امسال توسط رییس جمهور رونمایی شد و بر اساس این سند استفاده از همه ظرفیت‌های ملی و به‌کارگیری آن‌ها و حرکت در جهت تحقق این سند را آغاز کردیم.

محمد اسلامی افزود: در این سند چند محور اصلی پیش‌بینی شده؛ یک محور توسعه فناوری هسته‌ای برای تولید برق است، زیرا امروز بر اساس تکلیف ملی خود موظف به برداشتن گام‌های اساسی برای کاهش تولید کربن و آلاینده‌هایی که موجب تغییرات اقلیمی و شرایط کنونی شده؛ هستیم و به سهم خود باید در زمینه کاهش چشمگیر و صفر کردن تولید کربن حرکت کنیم. بر اساس اهداف این سند نسبت به سرمایه‌گذاری برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای اقدام کرده‌ایم و اکنون ساخت نیروگاه‌های ۲ و ۳ بوشهر با ظرفیت ۲ هزار مگاوات را در دست اقدام داریم.

وی تاکید کرد: با نگاه متفاوت و در مقیاس‌های مختلف ظرفیت‌سازی برای طراحی و ساخت راکتور‌ها را آغاز کرده‌ایم و بومی‌سازی آن‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

اسلامی گفت: با گسترش فعالیت‌های خود در سطح و عمق درنظر داریم به قطب سازنده نیروگاه‌های هسته‌ای در دنیا تبدیل شویم و میزان تولید برق هسته‌ای در کشور را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهیم.

وی ادامه داد: این هدف قابل دستیابی است و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تحقق این هدف را تامین خواهیم کرد و با توجه به بازدهی بسیار خوب نیروگا‌ه‌های برق هسته‌ای در ۲ دهه آینده این طرح را انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: همچنین در سند جامع سازمان به موضوع کاربرد پرتو‌ها توجه ویژه‌ای شده و دارای دامنه وسیعی است و بر اساس این سند مقرر شده تا مطالعات آمایش سرزمینی با مشارکت و مطالعه نتایج طرح جامع حمل و نقل، لجستیک کشور و وزارت جهاد کشاورزی انجام دهیم و برای توسعه آن نیاز است تا کانون‌های تولید را بشناسیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم و برای توسعه کاربرد پرتو‌ها استان فارس نیز در میان مناطق و قطب‌های ۱۲ گانه شناسایی شد و این استان را به عنوان یکی از اولویت‌ها انتخاب کردیم و با توجه به همت و علاقمندی سازمان اوقاف و اراده استاندار فارس، اکنون شاهد به وجود آمدن کشش و جاذبه برای استفاده از پرتو‌ها هستیم و این مساله سبب شده تا امروز عملیات ساخت مجتمع پرتودهی در شیراز آغاز شود.

وی تاکید کرد: هزینه کردن در این حوزه منجر به فایده خواهد شد و نیز از صرف هزینه‌های فراوان و گزاف جلوگیری خواهد کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در دنیا و کشور‌های پیشرفته در دهه‌های گذشته از پرتودهی محصولات کشاورزی استقبال فراوانی شده است.

اسلامی افزود: همچنین باید در زمینه تولید تجهیزات و وسایل مورد نیاز سامانه‌ها خودکفا می‌شدیم، زیرا خرید این اقلام و تجهیزات به دلیل تحریم‌ها، با محدودیت‌هایی همراه است و مزاحمت‌های شدیدی بر سر راه هسته‌ای شدن کشور وجود داشته و دارد. با تقویت ظرفیت داخلی، طراحی و مهندسی و با توجه به شناخت ما از استاندارد‌ها و الزامات این تولیدات در داخل کشور انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در هفته‌ای که گذشت از سومین سامانه رونمایی شد که بر پایه دانش‌بنیان‌ها انجام شده است.

معاون رییس جمهور بیان کرد: در سازمان انرژی اتمی و شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها از حضور دانش‌بنیان‌ها برای فرآیند تولید و زنجیره ساخت اقلام و همچنین از طرح‌ها و پیشنهادات اساتید و فعالان حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز به شدت استقبال می‌کنیم و از ظرفیت تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه شیراز نیز استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به وجود تنوع در محصولات باغی و کشاورزی گفت: در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در مورد مگس مدیترانه‌ای ویژه باغ‌های مرکبات، آفات باغ‌های انار و پسته تحقیقاتی انجام شده و به نتایج خوبی دست یافته‌ایم و حتم بدانید استفاده از فناوری هسته‌ای موجب تحول جدی در این حوزه خواهد شد.

اسلامی در ادامه با اشاره به ایجاد موانع توسط دشمنان در توسعه صنعت هسته‌ای کشور تاکید کرد: اراده کرده‌ایم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم، زیرا طرف‌های مقابل با زدن اتهامات در نظر دارند تا مانع پیشرفت ما در حوزه هسته‌ای شوند. اما جوانان ما با تمام توان در مسیر توسعه فناوری هسته‌ای در کشور گام برمی‌دارند.

وی خطاب به مسوولان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: فناوری هسته‌ای ضرورت کشور است و همراه با فناوری‌های مختلف نمادی از قدرت محسوب شده و ایجاد قدرت، موجب اقتدار می‌شود و باید توجه کرد که علم نمادی از قدرت است؛ آن‌ها با حضور ما در دایره قدرت مخالف هستند و ما نباید اجازه دهیم تا جوانان ما را با ایجاد شغل؛ جذب کرده و ما را تهی کنند بنابراین باید با سرعت بیشتری شغل ایجاد کنیم و ایجاد این ظرفیت‌ها برای ما تکلیف و اولویت محسوب می‌شود.

گفتنی است دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها در این نشست تخصصی به ارایه توضیحات تخصصی و سخنرانی پرداخت و به سوالات متخصصان و فعالان عرصه دانش‌بنیان‌ها پاسخ داد.