۰ نفر

بهادری جهرمی: اعتراض نباید نادیده گرفته شود

۱ آبان ۱۴۰۱، ۹:۴۱
کد خبر: 675723
بهادری جهرمی: اعتراض نباید نادیده گرفته شود

سخنگوی دولت گفت: حوادث نباید ما را از مسیر اصلی غافل کند و اگر قرار باشد تحلیل راهبردی داشته باشیم باید دید که حوادث اخیر جهانی و منطقه‌ای به کدام سو می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی بهادری جهرمی سخنگو و رییس شورای اطلاع رسانی دولت با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: مدتی است کشور ما دچار حوادثی شده است که البته رهبری فرموده است این حوادث نباید ما را از مسیر اصلی غافل کند. اگر قرار باشد تحلیل راهبردی داشته باشیم باید دید که حوادث اخیر جهانی و منطقه‌ای به کدام سو می‌رود.  

وی افزود: اگر بخواهیم یک تحلیل راهبردی از حوادث اخیر داشته باشیم، باید ببینیم در ایام اخیر، سطح منطقه و جهان چه حوادثی رخ می‌داد.

سخنگوی دولت افزود: در ایام اخیر به وضوح شاهد بودیم که تغییراتی در سطح جهانی رخ می‌داد و نظام قدرت جهانی که یک کشور قدرت برتر جهانی بود، در حال تغییر است؛ اینکه چه کشوری چه جایگاهی در نظم جدید جهانی داشته باشد، الان و در طی این چند سال تعیین خواهد شد، طبیعتا کشور‌هایی که عملکرد خوبی در این ایام داشته باشند، جایگاه بهتری در جهان آینده خواهند داشت.

سخنگوی دولت بیان کرد: در سال‌های اخیر سعی شد که با سیاست همسایگی، جایگاهی در شأن ایران در هندسه جدید جهانی محقق شود. کشور ما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سعی می‌شود که در نظم جدید جهانی به جایگاه والایی که در گذشته داشت، بازگردد.

بهادری جهرمی ادامه داد: تحلیل ما این است که دشمن در حوادث اخیر سعی داشت نگذارد کشور در این تغییر نظم جهانی که در حال رقم خوردن است، به جایگاهی که باید و شاید، برسد؛ دشمنان متوجه شدند که مسیر تحریم‌ها جواب نمی‌دهد و با جنگ شناختی سعی کنند که مشغله‌ای را به واسطه مشکلاتی که درون کشور است، ایجاد کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید اعتراضات مردم شنیده شود، اظهار کرد: بدیهی است که این حوادث اخیر برنامه‌ریزی شده بود، دشمنان به دنبال یک بهانه‌ای بودند تا این عملیات را اجرا کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: پلیس آمریکا در طول پنج، شش سال گذشته، بیش از هزار نفر را بازداشت کرده و یا به قتل رسانده است که حدود ۲۵۰ نفر آن‌ها از بانوان بودند، یعنی در ایالات متحده، هر ۱۰ روز یک خانم توسط پلیس به قتل رسیده، اما اخبار آن هیچ وقت انقدر بولد نمی‌شود.

سخنگوی دولت بیان کرد: اساساً کار ویژه دولت این است که مشکلات و چالش‌ها را احصا کند و پذیرای نکات و ایده‌ها برای حل مشکلات است؛ اعتقاد بنده این است که دشمن با این برنامه‌های دولت و مسیر حرکتی که مردم در پیش گرفته‌اند، مشاهده کرد که عاقبت این مسیر به نفع‌اش نخواهد بود.

بهادری‌ جهرمی بیان کرد: کشور ما تمام شرایط برای پیشرفت از جمله سرمایه انسانی و منابع غنی را دارد، اما به این خاطر در این سال‌ها رشد مناسبی نداشتیم که مانع وجود داشته است.

وی همچنین یکی از موانع پیشرفت کشور را نظام دیکتاتوری شاهنشاهی حاکم در کشور بود، در سال‌هی پیش از پیروزی انقلاب عنوان کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دشمن اجازه پیشرفت به ما نمی‌داد و هر جایی که می‌خواستیم رشد کنیم، با تحریم دشمن مواجه می‌شدیم.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: با تغییر نظم جهانی این موانع از بین می‌رود، یعنی در هندسه جدید قدرت جهانی، کشور ما می‌تواند یک صعود جهشی داشته باشد.

بهادری‌ جهرمی تأکید کرد: در حال حاضر ما به این خاطر می‌توانیم فروش نفتی و غیرنفتی را افزایش دهیم که این تغییر در هندسه قدرت جهانی رقم خورده است.

وی تصریح کرد: در جنگ نظامی دشمن می‌خواست مانع ما شود، اما به قدرت نظامی تبدیل شدیم، در زمینه اقتصادی هم همین اتفاق افتاد و قطعاً در جنگ شناختی نیز دشمن موفق نخواهد شد و به طور قطع، جوانان دهه هفتادی و دهه هشتادی ما سیلی محکمی به گوش دشمن خواهند زد.

سخنگوی دولت با اشاره به تلاش دولت برای از بین بردن موانع تجارت خارجی و تولید داخلی، اظهار کرد: به عنوان مثال واردات ما در گندم مشکلی نداشت، ولی در این دولت در حوزه کشاورزی و تولید کالا‌های اساسی سرمایه‌گذاری شد، ما در خرید تضمینی گندم رکورد داریم و در سایر کالا‌های اساسی نیز ان‌شاءالله به همین سمت پیش خواهیم رفت.

بهادری‌ جهرمی بیان کرد: وقتی جوان نخبه ما بخواهد کاری کند، نیازمند مجوز کسب و کار است، در گذشته این کار مشکل زیاد داشت، ولی الان با یک ثبت در سامانه، جوان نخبه و تولیدکنندگان می‌توانند بیش از ۵۰۰ مجوز دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه در همین ایام اخیر بیش از ۱۰۰ هزار مجوز از طریق سامانه صادر شده است، گفت: حجم نقدینگی در کشور ما در طول ۸ سال، حدود ۸ برابر شد و این به معنای یک تورم و یک بهمن است که هر چقدر پایین‌تر می‌رود، بزرگتر می‌شود.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت، ادامه داد: دولت برای کنترل این تورم، یک سلسله اقدامات را برنامه‌ریزی و سعی کرد همین نقدینگی موجود را به سمت پیشران مانند انرژی و مسکن ببرد و در حقیقت نقدینگی را هدایت کند.

بهادری‌ جهرمی اظهار کرد: با سیر صعودی که تورم پیش می‌رفت، باید از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد می‌رسید، ولی هم‌اکنون به ۴۰ درصد رسیده و با همین مسیر کاهشی اگر پیش رویم، آینده خوبی در این حوزه برای کشور رقم خواهد خورد.

وی درباره سیاست خارجی و تحریم‌هایی که اروپا قصد باز کردن آن‌ها را دارد، گفت: روش دشمنان ما همواره همین بوده است، وقتی در میز مذاکره در برابر استدلال و بیان، حرفی برای گفتن ندارند و احساس می‌کنند در زورگویی راه به جایی نخواهند برد، سعی می‌کند از سایر اهرم‌ها برای فشار در میز مذاکره استفاده کند که این راه جدیدی نیست و در ادوار مختلف، ایران این روش‌ها را دیده است، آن‌ها باید بدانند آزموده را آزمودن خطاست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مثال‌هایشان خیلی واضح است، کشوری هشت سال به واسطه جنگ‌افروزی همین کشور‌های مدعی حقوق بشر مورد حمله قرار گرفت و انواع و اقسام سلاح‌ها در اختیار رژیم بعثی حاکم در عراق قرار داد.

بهادری‌ جهرمی تصریح کرد: چه کشور‌هایی به عراق شیمیایی و میراژ دادند؟، همین کشور‌هایی که الان مدعی هستند که چرا ایران با روسیه همکاری نظامی دارد، ایران با روسیه برای مبارزه با تروریسم که اروپایی‌ها آن را ایجاد کردند، همکاری داشته است.

وی افزود: ایران قهرمان مبارزه با تروریسم به ویژه در منطقه بوده است، ایران مدال، مبارزه با داعش است، آن‌ها داعش را ایجاد کردند و برای داعش سلاح و مهمات منتقل می‌کردند و تصاویر مبارزه ما تروریست‌ها هم موجود است.

سخنگوی دولت گفت: اگر کسی بخواهد پاسخگوی ارسال سلاح باشد، آمریکاست، زیرا آمار میزان مبادلات تجاری آمریکا کاملا روشن است، بزرگترین صادرکننده سلاح در دنیا چنین ادعایی کرده، آن هم در حوزه‌ای که قبل از این، مسأله می‌کردند، چنین تکنولوژی‌ای ایران ندارد و تصاویر آن فتوشاپ است.

بهادری‌ جهرمی ادامه داد: آمریکا مدعی شده که ایران پهپاد به کشوری می‌فروشد، به کشوری که بزرگترین دارنده امکانات نظامی جهان است؛ طرف مقابل از اینکه ایران در سطح جهانی نقش‌آفرینی کند می‌ترسد، وقتی ایران اعلام می‌کند که آماده نقش‌آفرینی در جهت ایجاد صلح در تنش بین اوکراین و روسیه است و نقش ایران هم در منطقه جدی شده است، طبیعتا از این مسئله واهمه دارند.

وی ادامه داد: می‌ترسند که ایران بتواند در سطح جهانی دوباره نقش‌آفرینی‌های گذشته‌اش را تکرار کند که قطعا برای آن‌ها بحران خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: قطعاً دشمن تمام تلاش را می‌کند که نتواند ایران در سطح جهانی نقش‌آفرینی کند. مسیر ایران هم مشخص است، در عین حال که همیشه حافظ صلح بوده، مصمم است که نقش‌آفرینی‌اش را در سطح عالی حفظ کند و از آن کوتاه نمی‌آید، باز هم عرض می‌کنم آزموده را آزمودن خطاست، همچنان که ما را در میز مذاکره آزمودند، ایران از حقوقش کوتاه نمی‌آید که این مسأله در حوزه نقش‌آفرینی در سطح جهانی و دیپلماسی فعال به ویژه در حوزه منطقه‌ای طبیعتاً این مسیر را با جدیت خواهد رفت.

بهادری‌ جهرمی ادامه داد: ما در حوزه تثبیت جایگاه ایران در حوزه منطقه و جهان و حمایت از حقوق نسل آینده‌مان، کوچکترین شوخی به هیچ قیمتی با کسی نداریم.

وی درباره به رسمیت شناختن اعتراضات گفت: برنامه دولت در مورد شنیدن صدای مردم است، مردم را هم نباید دسته‌بندی کرد. دولت اقداماتی انجام داده و در طول کمتر از یک سال به ۳۱ استان کشور سر زده است، یعنی اینکه میان دولت و مردم دیواری وجود ندارد و بین مردم و می‌رود.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: دولت زمانی به جایگاه سوخت می‌رود که مردم با مشکل مواجه شده‌اند و جایگاه‌ها هک شده‌اند و مردم ناراضی‌اند؛ رییس‌جمهور زمانی به میدان میوه و تره بار می‌رود که اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای اقدام شده و قیمت‌ها تغییر کرده است.

بهادری‌ جهرمی اظهار کرد: این دولت نشان داده که شنونده حرف‌های مردم است، از هر جنس و سلیقه‌ای در حوزه نخبگانی هم همین بوده است.

وی ادامه داد: وقتی با نخبگان اقتصادی سیاسی جلسه گذاشته می‌شود، کسی گلچین نمی‌شود و همه به آن جلسه دعوت می‌شوند. دولت از هر روش مسالمت‌آمیز و مناسبی برای انتقال حرف و کلام تا اعتراض استقبال می‌کند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نخبگانی مصوبه خانه ملی گفت و گوی آزاد را داشت که در دانشگاه‌ها شروع شده بود، البته کرسی‌های آزاداندیشی سال‌ها پیش توسط رهبر انقلاب مطالبه شده که تحقق نیفتاده بود، دولت این بارِ روی زمین مانده را هم مثل سایر بار‌ها بر دوش گذاشت.

وی تصریح کرد: نگاه دولت این است که وقتی ۸۵ میلیون جمعیت نخبه داریم، اگر حرفشان را نشنویم، خودمان را از شنیدن آن‌ها محروم کرده‌ایم.

سخنگوی دولت افزود: خیلی از ایده‌ها و طرح‌ها مبتنی بر این نقطه نظرات مردم اتخاذ شده است، در همین یک سال گذشته مطالبات مختلفی در حوزه‌های متنوع داشتیم، مثلاً رتبه‌بندی فرهنگیان، ۱۱ سال روی زمین مانده بود و در نهایت در این دولت اجرا شد.

بهادری‌ جهرمی تصریح کرد: دولت اهل تعامل با قشر‌های مختلف است و رییس‌جمهور در یک سال گذشته فکر می‌کنم حداقل ۶ بار به دانشگاه رفتند، معاون اول هم همینطور، اساساً رویه دولت این چنین بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد کسانی که در هیئت دولت حضور دارند هر هفته حداقل یک کلاس و در دانشگاه حضور دارند و در بحث‌ها شرکت می‌کنند، گفت: بحران کرونا متاسفانه دانشگاه را تعطیل کرده بود و اجازه بروز و ظهور حرف‌ها و تعاملات را محدود کرده بود، به همه خواسته‌ها در حوزه‌های مختلف پاسخ داده می‌شود.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره حضورش در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشجویان ما را به دانشگاه علامه دعوت کردند، ناهار را میهمان دانشجویان بودیم، قبل از شروع سخنانم، تعدادی از دانشجویان سالن همایش خارج شدند، پرسیدم چرا از سالن خارج شدند، عده‌ای گفتند سلیقه‌اشان این است که بیرون شعار دهند، من هم گفتم این را نمی‌پسندم، ولی احترام می‌گذارم.

بهادری‌ جهرمی بیان کرد: قریب به سه ساعت پرسش و پاسخ در حوزه‌های مختلف در جریان بود، وقتی تمام شد بین دانشجویانی رفتم که از سالن خارج شدند، نیم ساعتی بین جمعیت بودم و هر کسی که سؤال پرسید، جوابش را دادم.