۰ نفر

امام جمعه موقت تهران:

انصافاً دولت سیزدهم در عرصه خدمت کم نگذاشته است / تعطیلات که زمان استراحت است رییس‌جمهور به مناطق محروم می‌رود، طوفان و شن نمی‌شناسد

۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۰۸
کد خبر: 663255
انصافاً دولت سیزدهم در عرصه خدمت کم نگذاشته است / تعطیلات که زمان استراحت است رییس‌جمهور به مناطق محروم می‌رود، طوفان و شن نمی‌شناسد

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به مذاکرات برای رفع تحریم گفت: مذاکره‌کنندگان از جنس مردم، امین، شجاع و مرد میدان هستند و ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته (۴ شهریور ماه) با اشاره به اینکه از مصادیق توجه به خدا، راضی بودن به رضا پروردگار است؛ گفت: سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) جلوه رضایت به رضای خداوند است. تفسیر رضای از خداوند این است که انسان از هرچه خدا برای او مقدر کرده است شادمان باشد؛ کسی که راضی به خواست پروردگار است اعتراضی ندارد.

وی با بیان اینکه هیچ‌چیز در این دنیا ماندگار نیست و باید برای ابدیت خود آماده باشیم، تصریح کرد: خبر ارتحال آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی اصفهانی بزرگی خودساخته و چراغ راه کسانی که به دنبال راه خدا و معنویت بودند ما را متاثر کرد. خوشا به حال او که عمری الهی زندگی کرد و با پروردگار انس داشت. این داغ را به محضر مقام معظم رهبری و همه مردم مومن اصفهان و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان طلب صبر می‌کنم.

آیت خاتمی اظهار کرد: همچنین سالگرد شهادت شهید مهدی عراقی و فرزندش را گرامی می‌داریم و از خداوند می‌خواهیم بر درجات او بیفزاید و رضوان خود را نصیب او کند.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: این ایام مربوط به پزشکان است؛ به سهم خود از جامعه پزشکی، پرستاران و همه کسانی که در دو سال کرونا خدمت شایان توجهی داشته‌اند تشکر می‌کنم. آمار ۲۵۰ شهید سلامت گویای خدمات و فداکاری این عزیزان است. مردم قدر آنها را می‌دانند، مسئولان نیز بکوشند مطالبات و درخواست‌های این قشر به ویژه پزشکان جوان را تأمین کنند.

وی در رابطه با مذاکرات برجام بیان کرد: مذاکره‌کنندگان از جنس مردم هستند، امین، شجاع و مرد میدان هستند و ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد. سه نکته مهم وجود دارد؛ اول لغو تحریم‌های نفتی است که نفت سرمایه ملت ایران است. اگرچه با شیطنت آنها نیز می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم آنچنانکه مسئولان این کار را انجام می‌دهند اما این تحریم‌ها باید برطرف شوند.

خاتمی عنوان کرد: نکته دوم لغو تحریم‌های بانکی است. این موضوع نیز مشکلاتی برای اقتصاد کشور به وجود آورده است که با توجه به سوابق پیمان‌شکنی طرف‌های غربی باید راستی‌آزمایی نیز درباره آن نیز صورت بگیرد. از خدمات تیم مذاکره‌کننده و فعالان عرصه دیپلماسی تشکر ویژه می‌کنیم. همچنین از عزیزان عرصه میدان نیز قدردانی می‌کنیم که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی یکی از قهرمانان این عرصه بود.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: نکته سوم این است که یک حرف مبنایی وجود دارد و اصلاً سخن از این نمی‌گوییم که دیپلماسی نباشد بلکه می‌گوییم دیپلماسی با صلابت باید برقرار باشد؛ اما حرف مبنای ما این است که آمریکا دشمن ما است؛ از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که آمریکا شاه را به ایران برگرداند کشور ما زندانی بزرگ بود چراکه آمریکا ارباب او بود.

وی افزود: ایران زندانی از آزادگان و قهرمانان با شکنجه‌های قرون وسطایی بود که همه اینها کار آمریکا بود. بعد از پیروزی انقلاب تا کنون در طول ۴۳ سال آمریکا لحظه‌ای دست از توطئه برنداشته است. این جنایات را فراموش نمی‌کنیم و غافل نمی‌شویم که آمریکا مدام در حال توطئه است و می‌خواهد ما را به مشکل بیندازد.

خاتمی گفت: دشمن نمی‌خواهد خوشی ملت ایران را ببیند و اگر ناخوشی ما را ببینند اظهار خوشحالی می‌کنند. قصه ما و آمریکا بر سر موضوعات هسته‌ای نیست. آمریکا با نظام ما مشکل دارد. یکی از تئوری‌پردازان آمریکایی می‌گوید که مشکل ما ایران هسته‌ای نیست بلکه مشکل آن است که علیرغم آنکه این کشور ارتباطی با کشور آمریکا ندارد بزرگترین قدرت نظامی و علمی منطقه شده است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: این تئوری‌پرداز می‌گوید مشکل ما با ایران آن است که ایران یکپارچه است؛ رهبری محبوب دارد که هرچه بگوید مردم آن را می‌پذیرند؛ پذیرش چنین چیزی برای دشمن بسیار دشوار است. مشکل آنها این است که رهبر ما می‌گوید دوره بزن و در رو تمام شده است.

وی متذکر شد: راه حل در دو چیز است؛ اول آنکه قوی شویم و دوم آنکه مقاومت کنیم و خسته نشویم. به لطف خدا مردم خسته نیستند و این شعارهای جانانه را کسی دیکته نکرده است. اینها نشان‌دهنده خستگی‌ناپذیری مردم است؛ اما برخی می‌خواهند به ناحق ملت ایران را خسته نشان دهند درحالیکه به لطف خدا ملت عاشورایی ایران محکم و مقاوم پای انقلاب خود ایستاده است.

خاتمی با اشاره به هشتم شهریور ماه و سالروز شهادت دولتمردان تراز جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در این عرصه، مطالب برای گفتن بسیار است اما امام کلمات، همان است که امام راحل در این باره در صحیفه خود فرموده‌اند که آنچه به نظر من مهم است آن است که پست و مسئولیت شهدای دولتمردان هشتم شهریور ماه را نگرفت. آنها امیر بر پست بودند نه آنکه پست بر آنها امیر باشد. آنها در ریاست تاثیر کرده بودند و آن را زیر چنگ خود آورده بودند و ریاست آنها را تحت لوای خود نبرده بود. این درس بزرگی برای همه ما است.

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: شهید رجایی در خاطرات خود می‌گوید که در بازار تهران دستفروشی کرده است؛ شهید رجایی از دستفروشی تا ریاست‌جمهوری هیچ تفاوتی نکرد. شهید باهنر از معلم بودن تا وزارت آموزش و پرورش و نخست‌وزیری هیچ فرقی نکرد. این مسئول تراز جمهوری اسلامی است که مسئولیت خود را امانت می‌داند. چنانچه بر اساس نهج‌البلاغه مسئولیت امانت است و لقمه چرب نیست. مسئول باید شهید رجایی‌گونه و شهید باهنر گونه باشد و نگاه امانت به مسئولیت خود داشته باشد.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت تصریح کرد: در برابر نهادها، قوای سه گانه و همه مسئولان ممکن است چهار برخورد وجود داشت باشد؛ یک برخورد بی‌تفاوتی است و اینکه بگوییم حکومت آنها به ما ارتباطی ندارد. این برخورد مورد تایید امیرالمومنین نیست.

خاتمی اظهار کرد: برخورد دوم متملقان و چاپلوسانه است، یعنی همه چیز را سفید دیدن و هیچ اشکال و ایرادی را نپذیرفتن؛ این تملق کردن است؛ اما در اسلام آمده است که متملقان ارتباطی با دین ندارند. نباید متملقان را تحویل بگیریم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: برخورد سوم برخورد عیب‌جویانه است، به این معنا که همه چیز را سیاه و بد ببینیم و از هر کاری که دولت انجام می‌دهد تحلیلی منفی داشته باشیم. این برخورد عیب‌جویی است و بنا بر گفته امیرالمومنین این رفتار از بدترین برخوردها است.

وی بیان کرد: برخورد چهارم برخورد منصفانه است، به این معنا که خوبی‌ها و نقاط ضعف را توأمان ببینیم. این برخورد در ادبیات روایی انصاف نامیده می‌شود. انصافاً دولت سیزدهم در عرصه خدمت کم نگذاشته است. مقام معظم رهبری فرمودند با مردم و در متن جامعه باشید، شاهد بوده‌ایم که تعطیلات هر هفته که زمان استراحت است رئیس‌جمهور به مناطق محروم می‌رود، طوفان و شن نمی‌شناسد و این رویکرد جای سپاس و تشکر دارد.

خاتمی عنوان کرد: خستگی ناپذیری، عمل به وعده‌ها از جمله مقابله با ویروس کرونا و سایر خدمات این دولت را باید منصفانه ببینیم. البته در کنار اینها باید بگوییم مردم از دولت انتظار دارند با تلاش بیشتر، جلوی سرعت سیر گرانی‌ها را بگیرند؛ آن چنان که هفته گذشته شاهد بودیم سیر نزولی تورم بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم بوده‌ایم.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: مردم خوب می‌دانند دولت سیزدهم می‌خواهد اقتصاد بیمار پنجاه ساله را درمان کند، مردم این را خوب می‌فهمند اما باید از زبان جامعه بگوییم این سرعتی که در پیش گرفته شده را با مدیریت جهادی ادامه دهید و مسئله نظارت را جدی بگیرید.

وی افزود: دیده شده است که برخی گرانی‌ها بی‌دلیل، بی‌جهت و بی‌قانون بوده است. ضروری است که نظارت‌ها تقویت شود و با متخلفین برخورد صورت بگیرد.