۰ نفر

معاون رییس جمهور:

دولت در مدیریت منابع موفق عمل کرد

۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۲
کد خبر: 662312
دولت در مدیریت منابع موفق عمل کرد

معاون اجرایی رییس جمهور تاکید کرد که دولت در در مدیریت منابع به رغم بدهی‌های گذشته به سلامتی عبور کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید صولت مرتضوی در نشست خبری خود با بیان اینکه راهبرد دولت در مورد رسانه، راهبرد حداکثری و مطلوب است، اظهار کرد: دولت خود را پاسخگو می داند و این یک راهبرد برای دولت است و دولت بر این عهد استوار است.

امورات را باید با همکاری مردم تمشیت کرد

وی ادامه داد:اساس تفکر این دولت، اعتلای ارزش های انقلاب اسلامی و اتکا به مردم و حل مشکلات جامعه با همکاری خود مردم است. دولت، مردمی است و معتقد است امورات را باید با همکاری مردم تمشیت کرد. پرکاری، پاک دستی، فساد ستیزی، صادق الوعد بودن، استفاده از نظرات کارشناسان و عبور از شرطی شدن اقتصاد از ویژگی‌های این دولت است همچنین تعامل عزتمندانه با دنیا مخصوصا با همسایگان از راهبردهای دولت است. دولت ارتباط وسیعی با کشورهای دنیا ایجاد کرد.

معاون اجرایی رییس جمهور همچنین افزود: دولت، توفیقات خوبی بدست آورده است. در واکسیناسیون و تولید واکسن به خودکفایی رسیده ایم.در مدیریت منابع به رغم بدهی‌های گذشته به سلامتی عبور کرد. به خلق پول و استقراض اتکا نکرد. در مورد ارز ترجیحی به قانون عمل کرد. با مدیریت مصرف انرژی، دولت توفیق بدست آورد. در حوزه کسب و کار، مانع زدایی شد.

وی خاطر نشان کرد: رییس جمهور با نخبگان هر استان در حوزه های مختلف دیدار داشت و بازدیدهای سرزده هم از مناطق محروم و هم طرح های در دست اجرا داشت و در جلسات شورای اداری، تصمیمات نهایی جمع بندی می‌شد. در حین سفر، رییسی جمهور دستورات ویژه صادر می‌کردند. بعد از سفر هم مصوبات استانی به تایید رییس جمهور می رسیدند و معاون اول این مصوبات را ابلاغ می کردند.

وی تاکید کرد: این سفرها با کیفیت بسیار مطلوب شروع شد. گره گشایی از طرح های متوقف شده و نیمه تمام در دستور کار بود. به ندرت به طرح های با پیشرفت اندک بودجه تخصیص یافت. عمده طرح‌هایی که بودجه گرفتند طرح های با پیشرفت بالای ۵۰ درصد بودند. در مجموع ۹۱۰ فقره توافق با دستگاه های مختلف داشتیم.‌ حدود۵۰۳۰ طرح عمرانی و اقتصادی در این سفرها  وجود داشت. موضوع مسکن روستایی و شهری در دستور کار قرار گرفت و اقدامات خوبی انجام شد.

مرتضوی خاطر نشان کرد: منابع مصوبات استانی از منابع عمومی ، منابع داخلی دستگاه های اجرایی، منابع استانی، رسالت اجتماعی نفت، ماده۵۶ و تهاتر نفت تامین شد. بالغ بر صددرصد از منابع عمومی به ۱۷ استان تخصیص اعتبار داده شد. تا امروز بالغ بر۵۲ هزار میلیارد تومان به۳۱ استان تخصیص اعتبار داده شده است که تخصیص دیگری هم به مبلغ ۲۵ تا۳۰ هزار میلیارد تومان  تا پایان شهریور خواهیم داشت.

مرتضوی همچنین گفت: ۱۵۷۸ طرح در حوزه زیربنایی،۶۷۵ طرح در حوزه آب و کشاورزی،۴۷۲ طرح در حوزه بهداشت، ۱۴۲ طرح در صنعت و معدن،۹۰۰ طرح در حوزه اشتغال ، ۱۱۰۱ طرح در حوزه آموزش و فرهنگی و۱۶۱ طرح در سایر حوزه هاست.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در زمینه ازدواج جوانان در ۳۱ استان نظر گرفته شده است، تصریح کرد: صدردصد تعهدات درسال۱۴۰۰ اجرا شده و تعهدات امسال مناسب با زمان پیشرفت ریالی داشته اند.

اجرایی شدن ۹۸ در صد مصوبات سفرهای استانی

وی درباره زمان شروع دور دوم سفرهای استانی دولت، اظهار کرد: دور دوم بعد از یک دوره تنفس و ابلاغ مصوبات، در آینده نزدیک شروع می شود. پیشنهاد ما این است که رویکرد متفاوت باشد. اگر کرونا کاهش یابد، پیشنهاد این است که از حضور رییس جمهور در اجتماعات عمومی بیشتر استفاده شود. دوره سفر بیشتر شود و سفر به شهرستان های مختلف انجام شود، اما اساس سفر دور دوم، نظارت میدانی و رصد اجرای مصوبات دور قبل است. اجرای تمام مصوبات باید پیگیری شوند. اگر طرحی قابلیت اجرایی نداده باشد، صادقانه به مردم می گوییم.البته تاکنون ۹۸ درصد مصوبات اجرا شده اند یا در حال اجرا و پیگیری هستند.

وی خاطر نشان کرد: در سال۱۴۰۰ از محل منابع عمومی حدود۱۲۲ درصد از اعتبارات تعهد شده، تخصیص داده شد و سایر منابع هم قریب به ۱۰۰ درصد تامین شده و در دست پیگیری است. بوسیله سامانه و همچنین نظارت میدانی از طرح های مصوب استانی انجام می شود. خود من به استان ها رفته و بر اجرای طرح ها نظارت دارم.

وی خاطر نشان کرد: هدف‌گذاری دولت  رشد ۸ درصد است و امیدواریم به این رشد برسیم.

سرنوشت درخواست های مردمی در سفرهای استانی

مرتضوی درباره پاسخ به درخواست های مردمی در سفرهای استانی، گفت: ما مقید هستیم به همه درخواست ها پاسخگو باشیم. درخواست های مردم متفاوت هستند. همه کسانی که متقاضی تسهیلات ازدواج بودند به دستگاه های اجرایی معرفی شده اند و تقاضای آنها یا برآورده شده یا در دست اقدام است. متقاضیان تسهیلات مسکن هم به دستگاه های اجرایی معرفی شده اند و تقاضای آنها در حال برآورده شدن است. متقاضیان اشتغال به کارآفرینان معرفی شده یا تسهیلات گرفته اند یا پاسخ به این تقاضاها در حال انجام است. تقاضای کمک موردی هم وجود دارد که منابعی در اختیار دستگاه های حمایتی قرار می گیرد.

مشخص نشده دور دوم سفرهای استانی از کدام استان آغاز می‌شود

وی درباره استان های در اولویت برای دور دوم سفرها نیز اظهارکرد: هنوز به جمع بندی نرسیده ایم از کدام استان شروع کنیم. اگر اولویت بندی کنیم شاید به این نتیجه برسیم براساس محرومیت و ضرورت و نیازهای استان، استان‌ها برای دور دوم انتخاب می شوند.

معاون اجرایی رییس جمهور همچنین گفت: از بیش از ۵ هزار طرح مصوب، ۵۱۶ طرح در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

پروژه غدیر اهواز به زودی  به بهره برداری می‌رسد

معاون اجرایی رییس جمهور در پاسخ به این انتقاد که سفرهای استانی هزینه بر بوده و فایده ندارد، اظهار کرد:این سفرها با کار کارشناسی و برای اجرا انجام می شود.‌ برخی طرح ها هشت سال معطل بوده، اما بعد از سفر پیشرفت داشته است. پروژه غدیر اهواز را می توان از نزدیک دید که متوقف بود، اما با اولین سفر رییس جمهور کار اجرایی آن آغاز  و بزودی به بهره برداری می رسد و تنش آبی ۵۰ درصد مردم استان حل می شود. فاضلاب اهواز را هم  می توان مشاهده کرد که دیگر آبگرفتگی خیابان ها مثل گذشته وجود ندارد. دولت متعهد به اجرای تعهدات خود است و آرمان ما حل مشکلات مردم است و تمام اعضای دولت تمام قد در خدمت مردم هستند.

وی درباره آخرین اقدامات برای حل مشکل آب استان اصفهان، تاکید کرد: دولت برای حل مشکلات همه مردم تلاش می کند. همه مردم عزیز دولت هستند. بخش کشاورزی در اولویت قرار دارد. ۵۸۰ جلسه تاکنون در سطح کارشناسی ،مدیریت میانی ،ارشد و هیات وزیران برای پیگیری جلسات نیمه تمام برگزار شده است. امیدوارم تمام مشکلات مردم در  حوزه های مختلف از جمله مسکن، آب، کشاورزی، صنعت و اشتغال برطرف شود.

مرتضوی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه دولت برای تامین اشتغال در مناطق محروم، بیان کرد: بخشی از اشتغال را در سفرهای استانی دیدیم و دولت بر طرح‌های نیمه تمام صنعتی، مهندس و کشاورزی متمرکز شده است. منابع کافی برای این طرح ها پیش بینی شده است. تسهیلات مناسبی در حوزه اشتغال پرداخت شده است.

وی درباره آخرین وضعیت تفکیک وزارت صمت نیز گفت: مجلس طرحی را در این زمینه به تصویب رساند که با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد. دولت موافقت خود را رسماً اعلام کرده است و ایراد قانونی می تواند برطرف شده و مجدد در مجلس بررسی شود. دولت و مجلس در حال و گو هستند، اگر طرح مجلس ضمانت اجرا داشته باشد، دولت موافقت دارد و اگر لازم باشد، دولت لایحه می دهد.

علت اجرایی نشدن مصوبه واردات خودرو

مرتضوی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت مصوبه واردات خودرو را اجرا نمی کند، گفت: دولت قانونمند است، ولی شاید به بررسی کارشناسی و تهیه آیین نامه نیاز باشد که کارگروهی در دولت در حال بررسی هستند تا آیین نامه اجرایی یا ایرادات احتمالی در اجرا را برطرف کنند.

مرتضوی همچنین گفت: یکی از اقدامات شاخص دولت، راه اندازی شورای عالی جهاد در حوزه کشاورزی، روستاها و عشایر است و با تمام توان در حال کار با گروه های جهادی است. نتایج این اقدامات در آینده مشهود می شود. بسیج نیز در این یکسال در کنار دولت بوده است.

وی درباره طرح های دولت در زمینه آموزش و پرورش نیز گفت:۱۱۰۱ طرح در نظر گرفته شده و طرح های نیمه تمام که بالای۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، در اولویت است.

معاون اجرایی رییس جمهور در پایان با بیان اینکه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی و همین مقدار از سایر منبعی که نام بردم برای اجرای مصوبات سفرهای استانی پیش بینی شده است، گفت: تاکنون۵۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منبع عمومی تخصیص داده شده و پیگیر هستیم تا اعتبارات از سایر منبع هم تامین شود. در مجموع از زمان عقب نیستیم و متناسب با زمان پیش می رویم.