۰ نفر

رییسی: وعده ما درباره رتبه بندی معلمان قبل از یک سالگی دولت اجرایی شد

۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۸
کد خبر: 661779
رییسی: وعده ما درباره رتبه بندی معلمان قبل از یک سالگی دولت اجرایی شد

رئیس‌جمهور گفت: بنده از پیش انتخابات گفته بودم که رتبه‌بندی دنبال می‌شود و دنبال شد و قبل از اینکه به یک‌سالگی دولت برسیم، این وعده انتخاباتی و کاری که باید قبل‌ترها انجام می‌شد، انجام گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رئیس‌جمهور گفت: بنده از پیش انتخابات گفته بودم که رتبه‌بندی دنبال می‌شود و دنبال شد و قبل از اینکه به یک‌سالگی دولت برسیم، این وعده انتخاباتی و کاری که باید قبل‌ترها انجام می‌شد، انجام گرفت.

 سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در افتتاحیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور بوده که متولی تعلیم و تربیت سرمایه‌های کشور است. آینده‌ی جامعه به‌دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد و هر گونه توسعه در کشور در گرو توسعه این نهاد است.

وی افزود: تعلیم و یاد دادن و یاد گرفتن، سخن در تربیت است؛ تعریف تربیت شاید این باشد که تربیت یعنی احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی. امروز معلمان ما در جایگاه تربیت قرار دارند و آموزش و پرورش سازوکاری است که امر تعلیم و تربیت را هدایت، نظارت و حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصل تعلیم و تربیت به عهده معلمان است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت حق نوجوانان و جوانان است و والدین و دولت باید این حق را ادا کنند؛ ادای این حق و انجام این وظیفه بزرگ برای این است تا بتواند جامعه را به یک جامعه‌ی با ویژگی‌های در طراز برساند، به عهده آموزش و پرورش است. جایگاه تعلیم و تربیت باید به‌عنوان جایگاه ممتاز شناخته شود؛ هرگونه هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای ارتقای نسل است و هزینه تلقی نمی‌شود؛ تا نوجوان و جوان ما بتواند رشد و تعالی داشته باشد و این رشد، جامعه را رشد می‌دهد.

رئیسی از مدیران آموزش و پرورش خواست تا پیشنهادهای خود برای پیشرفت این نهاد و بهبود تعلیم و تربیت، به دولت ارائه کنند.

وی در ادامه گفت: آیا دوگانه دولتی‌سازی و خصوصی‌سازی درست است؟ رویکرد سومی هم هست و آن رویکرد مردمی‌سازی در آموزش و پرورش است. یک جلوه‌ی مردمی‌سازی این است کار در این عرصه با میدان‌دادن به مردم انجام بشود و جلوه دیگر این است که گروه‌های جهادی در سراسر کشور که منشأ خیرات و برکات هستند، میدان پیدا کنند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: والدین فقط نباید برای کمک به مدرسه، در صحنه حضور یابند و یکی از تجربه‌های دوران کرونا، ورود والدین به عرصه آموزش و پرورش است و نقش دادن به والدین باید بیش از آنچه امروز انجام می‌گیرد، باشد.

رئسی با بیان اینکه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گرو نگاه تحولی مدیران این نهاد است، خاطر نشان کرد: نگاه تحولی به فرآیندها مهم است و با نگاه نقادانه منصفانه ببینیم که آیا می‌شود راه را کوتاه‌تر کرده و بهتر به اهداف دست یافت. 43 سال تجربه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و ما نباید میدان را برای آزمون و خطا آماده ببینیم، باید تصمیمات مبتنی بر نظرات کارشناسی قطعی باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید با ارتباط با دیگر نهاد‌ها و بخش‌های آموزشی، از ظرفیت عظیم خود استفاده کند.

رئیس‌جمهور گفت: افزایش بهره‌وری یک ضرورت در کشور است؛ آیا به میزانی که امکانات جذب شده، به همین مقدار بهره‌وری هم وجود دارد؟ نهاد و سازمان آموزش و پرورش نیازمند یک تحول است تا برای اجرای سند تحول بنیادین آماده باشد.

رئیسی تصریح کرد: بُعد مالی لایحه رتبه‌بندی معلمان ممکن است بیشتر به نظر برسد و این بُعد مقدمه است و اصل ماجرا، روحیه و توانایی معلمان در تعلیم و تربیت است و معلم روحیه یاددادن و انسان‌سازی دارد. بنده از پیش انتخابات گفته بودم که رتبه‌بندی دنبال می‌شود و دنبال شد و قبل از اینکه به یک‌سالگی دولت برسیم، این وعده انتخاباتی و کاری که باید قبل‌ترها انجام می‌شد، انجام گرفت و به نحوی هم می‌توان گفت که ما مشغول رفع عقب‌ماندگی‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه بله، ما در عدالت آموزشی عقب‌ماندگی داریم، بیان کرد: این موضوع فقط در عرصه کلاس‌ها و عدالت جنسیتی نیست و بلکه حتی در نحوه برنامه‌ریزی ساعات آموزشی هم هست؛ همه اینها عدالت است و باید عادلانه رفتار شود.

رئیس‌جمهور گفت: بنده در دولت تأکید کرده‌ام باید عدالت مردمی شود و در همه سطوح وجود داشته باشد؛ باید عدالت به کام مردم شیرین بیاید و مردم احساس کنند که عدالت اجرا می‌شود. دست‌یابی به جامعه‌ی عدالت‌خواه و پرچمی که امام و رهبری برافراشتند، از مدرسه و آموزش و پرورش شروع می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر اجزای آموزش و پرورش تاکید و دقت دارند، شاید ایشان به‌قدری که نسبت به تعلیم و تربیت دغدغه دارند، شاید به کمتر موضوعی در کشور این میزان دغدغه داشته باشند.