۰ نفر

استاد حوزه علمیه قم:

تضعیف دولت حرام است / مسلمانان فرزندان خود را بیشتر کنند

۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 642722
تضعیف دولت حرام است / مسلمانان فرزندان خود را بیشتر کنند

استاد حوزه علمیه گفت: وظیفه حوزه علمیه تبیین ارزش‌های اسلامی و انقلابی بر اساس آیات و روایات است؛ مثلا در همین بحث حقوق های نجومی امیرالمومنین(ع) تعبیر می کنند که اگر کارگزاران حکومت اسلامی مانند مردم عادی زندگی کنند، این فقر کمر مردم را نمی شکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی روز پنجشنبه در کلاس درس خود با جمعی از طلاب با بیان این که تفاوت بین حقوق مردم و کارگزاران نظام در اسلام پذیرفتنی نیست خاطرنشان کرد: اینکه یک کارگزار اسلامی ۱۰ برابر مردم عادی حقوق دریافت کند، با اسلام سازگار نیست.

وی ادامه داد: اینکه عده ای از بیت المال سوء استفاده کنند و دولت اسلامی این بستر را فراهم کند، قابل قبول اسلام نیست و بحمدالله دولت کنونی دولتی کریمه بوده و ما می بینیم که این موارد رعایت می شود و دست چپاولگران اقتصادی را بسته است. بحث شفافیت حقوق که در این دولت مطرح می شود، نشانه هایی است که این دولت را عادله و کریمه می کند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که آیت الله رییسی، رییس جمهور، مردی مومن و متعهد به ولایت فقیه و ارزش های انقلابی بوده و نهایت تلاش خود را در مسائل اقتصادی و غیره به کار گرفته است افزود: طبعا هر اصلاحی ریزش هایی را در پی دارد و ما شاهد تدبیر هستیم تا از رانت خواری و مفاسد اقتصادی جلوگیری شود و طبیعی است که اجرای این برنامه ها با چالش هایی همراه باشد.

سیفی مازندرانی در مورد نقد و انتقاد گفت: هر شخص مومنی حق نقد سازنده دارد؛ اما تضعیف دولت کاری حرام است و کسی نمی تواند ادعا کند که من پیرو رهبری هستم، در حالی که این دولت را تضعیف می کند. بارها و بارها رهبر معظم انقلاب این دولت را تایید کرده اند و روند دولت کنونی مورد قبول ایشان است.

وی گفت: نقدهای حوزویان بسیار خوب است و اصل امر به معروف و نهی از منکر برای همین است؛ اما نقد پرخاشگرانه و اهانت آمیز و نسبت های ناروا دادن و سخنان تضعیف کننده حرام است و تقویت دولتی که تحت حمایت رهبر انقلاب می باشد، واجب است.

سیفی مازندرانی در ادامه به شاخصه های دولت اسلامی اشاره کرد و گفت: نخستین شاخص، حرکت در مسیر ارزش های اسلامی است؛ مثلا اسلام می گوید که ما باید در مقابل مستکبران عالم سر خم نکنیم و قرارداد و موضعی که موجب تسلط آن ها بر ما شود، موردتایید اسلام نیست.

وی همچنین در مورد حمایت های قوه قضاییه و قوه مقننه از دولت سیزدهم گفت: این دو قوه را بنده از جهت حمایت از دولت و تذکر نسبت به نقاط ضعف بسیار مثبت ارزیابی می کنم؛ به طور مثال در جریان آزادسازی سواحل خلیج فارس قوه قضائیه از خود آغاز کرده و در مسائل کارخانه های تعطیل شده، احیای واحدهای تولیدی تعطیل شده و همچنین حقوق نجومی همکاری های مناسبی از سوی قوه قضائیه دیده شده است. مجلس شورای اسلامی هم در بسیاری از موارد از کارهای دولت حمایت کرده و لایحه های تایید شده تا تذکرات به دولت مثبت عمل کرده است و از نظر من پیوند کنونی این سه قوه در تاریخ انقلاب بی نظیر است.

استاد حوزه علمیه در مورد سیاست خارجی دولت گذشته و دولت فعلی نیز گفت: بنده در زمان دولت گذشته بسیار متعرض مساله سیاست خارجی بودم و دلیل اینکه در حال حاضر نسبت به دولت کنونی اعتراضی ندارم، اعتماد به این نیروها است که از سیاست رهبری اطاعت می کنند. بنده علم به این دارم که این دولت در کارها از سیاست رهبری تبعیت می کنند و بر خلاف دولت های قبلی کمترین تخطی از مواضع ایشان ندارند.

وی، رسیدگی به امور اقتصادی و امور الهی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: از نظر بنده رسیدگی به امور اقتصادی هرگز منافاتی با رسیدگی به امور الهی ندارد. اگر کسی بگوید من در حال اصلاح اقتصادی هستم و نمی توانم اقامه دین الهی کنم، سخن اشتباهی گفته است. مفاسد اقتصادی و حقوق های نجومی هم از منکرات الهی محسوب می شود و این منکرات صرفا به بی عفتی و بی حجابی محدود نمی شود.

سیفی مازندرانی ادامه داد: بحث عفت و حجاب از ضروریات دین خدا بوده و آیات صریح قرآن درباره آن تاکید کرده و صرفا سخن فقه شیعه نیست. بحث حجاب هرگز نمی تواند منافی اصلاح اقتصادی باشد؛ اتفاقا برعکس، این مایه برکت است. از نظر اسلامی اگر حکومتی بخواهد خود را از حوادث بیمه کند، باید به مساله حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر اهمیت دهد و این ها نه تنها تزاحمی ندارند، بلکه همدیگر را تقویت می کنند. تمامی انبیای الهی وظیفه داشتند که اقامه دین الهی کنند و هیچ داعیه دار اسلامی نمی تواند ادعا کند که این جزو وظایف من نیست؛ در روایات ما آمده که جلوگیری از مفاسد بلاها را کم می کند.

وی گفت: یکی از انواع جهاد، جهاد قتال است که با دشمنان وارد جنگ شویم. یکی دیگر از انواع جهاد، جهاد با شیطان نفس است. این جهاد به تعبیر رسول خدا(ص) جهاد اکبر است؛ این شعار که خرمشهر را خدا آزاد کرد، به معنای کمرنگ شدن منیت ها و در راستای جهاد نفس است. یکی دیگر از اقسام جهاد، جهاد تبیین است؛ خداوند به رسول خدا(ص) دستور می دهد که جهاد کبیر را انجام دهد و این جهاد کبیر با بیان انجام می شود. از قتال فی سبیل الله به جهاد اصغر تعبیر شده است و تا جهاد تبیین نباشد، قلب ها آماده پذیرش احکام الهی نمی شود. جهاد بزرگ همین جهاد تبیین است و این در درجه اول کار حوزویان است.

سیفی مازندرانی اظهار کرد: مسئولان حوزه همواره وظیفه تبیین دارند؛ طبق بیان امام صادق(ع) باید مسلمانان فرزندان خود را بیشتر کنند. رسول خدا(ص) هم فرمودند که ازدواج کنید و فرزند بیاورید که من به امت بیشتر مباهات می کنم. به کسانی که فرزند بیشتر دارند، باید امتیازات بیشتری بدهند و اگر به مشکلات این خانواده ها رسیدگی شود، آرام آرام اراده ها در این زمینه تقویت می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر کسی با دستورات رهبری مخالفت کند و در مقابل سیاست های ایشان قرار بگیرد، مخالفت با ولی فقیه به حساب می آید. اما اینکه سیاست کلی نظام در اموری مانند واکسن واجب الاتباع است یا خیر، باید بگوییم که در این زمینه ها تبعیت ضروری بوده و مخالفت با آن حرام است. اگر ولی امر در مسائل اسلام و مسلمین در چارچوب شرع اسلامی حکمی صادر می کند، بر اساس حکم اهل بیت(ع) است و مخالفت با آن حرام است.

وی تصریح کرد: هر گونه اقدامی در راستای تضعیف سیاست های رهبری حرام بوده و امام راحل(ره) یا رهبر انقلاب در هیچ جایی ذره ای تقیه نداشته اند؛ چراکه آن ها مبسوط الید بوده اند و تقیه بر آن ها حرام است. ائمه ما مبسوط الید نبوده اند و در زمان حکومت بنی امیه و بنی عباس زندگی می کرده اند و شکنجه ها در حد اعدام بود؛ چه بسا یاران حضرات معصومین بدترین شکنجه ها را تجربه کرده اند و طبیعی است که اهل بیت(ع) برای حفظ جان خود و مسلمین تقیه کنند. اما رهبر انقلاب مبسوط الید هستند و کسی که در مقابل آمریکا قد علم می کند و دو کشتی تحت حمایت آمریکا را به جای دزدی آن ها مصادره می کند و به هیچ مستکبری باج نمی دهد، چه تقیه ای می تواند داشته باشد؟ البته لازم به ذکر است که نسبت به اهل سنت تقیه مداراتی جا دارد و این به دلیل جلب وحدت و مودت است؛ اما در بین خودی ها تقیه معنایی ندارد.