۰ نفر

عبدالملکی در مجلس؛

در دولت گذشته، متحصنین مجلس ششم و محکومین ۸۸ در وزارت کار استخدام شده بود / وزارت خانه را از افراد ناصالح پاک کردم

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۴۹
کد خبر: 632335
در دولت گذشته، متحصنین مجلس ششم و محکومین ۸۸ در وزارت کار استخدام شده بود / وزارت خانه را از افراد ناصالح پاک کردم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که از ۳۰۰ انتصاب وزارتخانه، ۲۳۷ نفر از همکاران این وزارتخانه بودند که در انتخابات نگاه سیاسی وجود نداشته است.

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی راد؛ حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده، گفت: کارگران بیش از ۶۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند و در صدر جمعیت قرار دارند. خدا را شکر مجلس و دولت دست به دست هم داده تا موضوع رفاه کارگران را با جدیت پیگیری کنند.

وی همچنین گفت: وظیفه من بود که پیش از این درباره انتصابات توضیح دهم. سوال این است که چقدر در انتصابات از همکاران داخل وزارتخانه بوده و چقدر از بیرون آمده‌اند؟

عبدالملکی توضیح داد: تقریبا ۳۰۰ نفر انتصابات در وزارتخانه و سازمان‌های تابعه در سطح مدیران کل داشته‌ایم. از این ۳۰۰ نفر ۲۳۷ نفر از همکاران وزارتخانه هستند، ۲۴ نفر از کسانی هستند که قبلا در این وزارتخانه مسئولیت داشتند اما به دلیل نیات سیاسی و مسائل مختلف در دوره گذشته کنار گذاشته شده بودند. ما آنها را به کار برگرداندیم. مثلا رییس سازمان بهزیستی نیروی رسمی سازمان بود یا معاون فعلی پارلمان عضو سازمان تأمین اجتماعی بود که پیش از این نیز همکار سابق شما در مجلس و عضو هیات رییسه بود. در این بین ۳۹ نفر از جوانان انقلابی گام دوم هم منصوب شدند. تأکید رهبری این بود که در این دولت از جوانان انقلابی استفاده شود. افرادی باتجربه که پنج معیار در انتصاب آنها وجود داشت، یعنی انقلابی بودن، کارآمدی، فسادستیزی، دست پاکی و مردمی بودن.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید مجدد بر اینکه بیش از ۸۰ درصد انتصابات از افراد مشغول به کار در این وزارتخانه بودند، گفت: دو اتفاق مهم در انتصابات رخ داد؛ یکی اینکه مدیران جوان تر شده و اینکه افزایش سطح دانش و تخصص را شاهد بودیم. میانگین سن مدیران ۵.۵ سال کاهش پیدا کرد و ۵۰ درصد سطح دانش افزایش یافت. بر این اساس نگاه ما به انتصابات سیاسی نبوده است. این افراد از بین ۴۰۰۰ نفر تعیین شدند. برآیند انتصاب هم مشخص است پس این درست نیست که در انتصابات، وابستگان به جریان های سیاسی بودند، چون نگاه ما به طیف و اشخاص نبود.

عبدالملکی با اشاره به اظهارات موسوی لارگانی مبنی بر اینکه استعلامات درباره انتصابات مدیران صورت نگرفته؟، گفت: لیست استعلامات انجام شده را به رییس مجلس می دهم تا هر کدام از نمایندگان به آن دسترسی داشته باشند.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت مردمی این حس در بین تمام کارکنان دستگاه های اجرایی ایجاد شده که می توانند به سمت عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد حرکت کنند. درخواست شان ایجاد عدالت در پرداخت حقوق ها بوده که رییس جمهور هم دستور آن را دادند. بنده هم عضو این کمیته هستم و آن را پیگیری می کنم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت این وزارتخانه در دولت گذشته گفت: لازم است که توضیح دهم که وضعیت انتصابات در این وزارتخانه در دولت قبل چطور بوده است. در حالی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه اجتماعی است، در دولت گذشته به سیاسی‌ترین و امنیتی‌ترین وزارتخانه تبدیل شد به طوری که تعداد زیادی از اقوام و خویشان خود را به کار گرفته و انتصابات سیاسی در شرکت‌ها و صندوق‌ها هم وجود داشت. حتی فعالان رسانه‌ای ستادهای انتخاباتی را به کار گرفتند و آنها در پست‌های مدیریتی حضور داشتند. در بین این افراد کسانی بودند که جزو متحصنان مجلس ششم و از اجزای فتنه ۸۸ بودند و حتی مسئولیت اقتصادی داشتند. وقتی عهده دار این مسئولیت شدم، عهد بستم که افراد ناسالم کنار گذاشته شده و امانت را به امانت دار برسانم. انتصابات شروع شد. البته که حساب همکاران که به خاطر بازنشستگی جدا شدند از این موضوع جداست و از آنها تقدیر می‌کنیم.

وی بیان کرد: در انتصابات از هیچ کسی توصیه نپذیرفتیم و صرفا براساس معیارهای رییس جمهور انتصابات صورت گرفت و این افراد از بین ۴۰۰۰ نفر انتخاب شدند.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به دستاوردهای این وزارتخانه گفت: حتی یک روز تأخیر در پرداخت حقوق و دستمزد بازنشستگان وجود نداشته و یک میلیون و ۱۴۴ هزار نفر به عدد بیمه شدگان اضافه شده است. همچنین استقراض از بانک رفاه به صفر رسیده و ۲۰ هزار تومان درآمد جدید برای صندوق‌ها ایجاد شده و علاوه بر این سهم شرکت‌ها از مخارج شرکت‌ها ۷۰ درصد افزایش یافته است. اینها همه به خاطر عملکرد همکاران من در وزارتخانه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف رکورد زده‌ایم، گفت: منافذ حقوق‌های نجومی را مسدود کرده و جریان جدیدی در مبارزه با فساد شروع شده است. علاوه بر این ما در حوزه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین اجتماعی فعالیت هایمان را شروع کرده ایم. رییس جمهور دستور داد که ظرف دو ماه با همکاری دستگاه های مختلف، مجلس و دانشگاهیان پیش نویس لوایح آماده شده تا ظرف ۶ ماه سیاست ها جهت اجرا و قانونی شدن به مجلس تقدیم شود. اجرایی شدن سیاست های کلی تأمین اجتماعی به همکاری مجلس با دولت نیاز دارد.

وی ادامه داد: طی ماه های گذشته برنامه های زیادی در زمینه رفع فقر مطلق شروع شده و الان در میانه برنامه ها هستیم. درباره اشتغال هم فرصت هایی داده شده است. برنامه های جدی برای کاهش آسیب های اجتماعی را شروع کردیم و مدیریت شرکت ها استانی شده است. در حوزه تأمین اجتماعی و بازنشستگی اقدامات و برنامه های خوبی آغاز شده است.

نمایندگان از پاسخ‌های عبدالملکی قانع شدند

توضیحات عبدالملکی درباره انتصابات در وزارت کار، نمایندگان را قانع کرد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، سوال سیدناصر موسوی لارگانی و ۱۶ نماینده دیگر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد مبنی بر اینکه چرا اکثر انتصابات معاونین و مدیران وزارتخانه و روسای سازمان ها از افراد خارج از وزارتخانه هستند؟

بعد از پاسخ عبدالملکی، موسوی لارگانی نماینده فلاورجان گفت که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و این سوال به رأی مجلس گذاشته شود.

نمایندگان مجلس نیز با ۱۳۲ رأی موافق، ۱۰۱ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ رأی، قانع شدن خود از پاسخ های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام کردند.

بعد از پایان رأی گیری، عبدالملکی در کنار صندلی موسوی لارگانی رفت و با او صحبت کرد.