۰ نفر

طرح مجلس مورد موافقت نمایندگان

عدم تغییر ساعت رسمی کشور تصویب شد

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۰
کد خبر: 620651
عدم تغییر ساعت رسمی کشور تصویب شد

چند روز از بحث پیرامون عدم تغییر ساعت در آغاز فصل بهار گذشته و امروز مجلس این تغییر ساعت را تصویب کرد. دولت با این طرح مخالف بود و مرکز پژوهش‌های مجلس دیروز مخالفت خود را با تصویب طرح اعلام کرده بود. با این حال امروز مجلس با اکثریت آرا طرح نسخ تغییر ساعت رسمی کشور را تصویب کرد.

اقتصادآنلاین - موسی حسن وند؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تغییر ساعت رسمی کشور پرداختند. ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس پیش از این با اشاره به طرح مجلس برای ملغی کردن تغییر ساعت رسمی کشور در 6 ماه اول سال گفته بود: «کمیسیون اجتماعی با بحث و بررسی مفصلی که در ارتباط با این طرح داشت، در نهایت موافقت خود را با اجرای آن اعلام کرد.»

اما دفتر مطالعات پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس، طی گزارشی با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد. در این گزارش آمده بود که صرفه‌جویی در مصرف انرژی اصلی‌ترین انگیزه برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشورها بوده است، اما در سال‌های اخیر، آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی از کشورهای اروپایی موجب شده است تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود. در این گزارش آمده، این درست است که در برخی کشورهای اتحادیه اروپا موضوع آثار منفی آن بر ساعات فیزیولوژیک در اروپا و آمریکا رسانه‌ای شده، اما در حال حاضر، یک‌چهارم کشورهای دنیا در نیمکره شمالی زمین به تغییر ساعت مبادرت می‌ورزند.

ساعت رسمی ایران نیز نخستین بار قبل از انقلاب تغییر کرد. این طرح بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷، به دلایل شرعی منسوخ شد. در سال ۱۳۷۰، هم‌زمان با دوران ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی، بار دیگر موضوع تغییر ساعت رسمی در دستور قرار گرفت. اما با روی کار آمدن احمدی‌نژاد، قانون تغییر ساعت در ایران توسط دولت لغو شد. اما در سال 86 و دو سال بعد از لغو تغییر ساعت، مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، دولت موظف بود هر سال در فصل‌های بهار و تابستان، ساعت رسمی را جلو بکشد. با جلو کشیدن ساعت ها در ابتدای بهار، صبح ها کوتاه و عصرها طولانی تر می شود، اما طیف مذهبی همواره با این تغییر به دلیل اختلال در زمان انجام فریضه‌های دینی و بی‌تاثیر بودن در مصرف انرژی مخالفت کرده است. مثلا ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور، مدعی شده: «بر اساس نظر کارشناسان، تغییر ساعت توجیه اقتصادی نداشته و مضرات زیادی نیز دارد.» او این طرح را اروپایی می‌داند و در همین باره تاکید کرده: «قانون تغییر ساعت رسمی کشور بر اساس طرح فرانسوی‌ها تصویب شد. در آن زمان، فرانسوی‌ها با تغییر ساعت رسمی کشورشان قصد صرفه‌جویی در مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند. برخی از کشورهای اروپایی هم معتقد بودند زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.»

حالا هم دوباره مجلس با روی کار آمدن اصولگرایان طرح تغییر ساعت را مورد بحث قرار داده و احتمال دارد که این طرح به تایید شورای نگهبان برسد. تایید شورای نگهبان می تواند پایانی بر همه تغییرات این اتفاق و سردرگمی مردم باشد. هر چند حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه من با طرح لغو تغییر رسمی کشور موافقم، گفت: اما این طرح به دلیل هزینه‌هایی که ایجاد می‌کند ممکن است طبق اصل ۷۵ قانون اساسی به دلیل داشتن بار مالی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گیرد. در واقع مصوبه مجلس نیاز به موافقت شورای نگهبان برای قانون شدن دارد. باید دید در میان مخالفت دولت، مرکز پژوهش‌ها و بخش‌هایی از بدنه کارشناسی کشور سرانجام این طرح به کجا خواهد رسید.