۰ نفر

سخنگوی دولت؛

دولت میز مذاکره را ترک نمی کند

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۱
کد خبر: 613966
دولت میز مذاکره را ترک نمی کند

سخنگوی دولت، با اشاره به رکوردشکنی دولت سیزدهم در فروش نفت گفت: هرگز میز مذاکرات را رها نخواهیم کرد اما دولت برای خنثی سازی تحریم ها اقداماتی انجام خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی بهادری جهرمی روز سه‌شنبه در نشست خبری خود با اشاره به سفر رییس‌جمهور به قطر گفت: در سفر آیت‌الله رییسی به قطر دیدارهای دوجانبه‌ای انجام شد و شرکت در مجمع صادرکنندگان گاز از مهم ترین برنامه‌های این سفر است که به دستاوردهای این سفر و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای خواهیم پرداخت.

وی با ارائه گزارشی کوتاه از عملکرد ۶ ماهه دولت سیزدهم که آن را «دولت مردمی و عدالت‌محور» خواند، اظهار داشت: همان گونه که در شعارهای دولت مردمی نمودار بود، یکی از مهمترین وعده‌ها و نگاه‌های دولت مردمی تغییر فضای گفتمانی حاکم بر دولت با نگاه مردم محور و رویکرد مردم محور بود. 

بهادری جهرمی افزود: برگزاری ۱۵ سفر استانی فقط در ۵ ماه ابتدایی این دولت که با تشدید شرایط کرونایی و ممنوعیت سفرها تقریباً در یک ماه گذشته متوقف شده، نمایانگر این است که در هر ماه به‌طور متوسط سه سفر استانی در این دولت انجام شده که یک رکوردشکنی  ارتباط مستقیم با مردم در سفر به مناطق مختلف کشور و به نوعی پیشانی این تغییر فضای گفتمانی حاکم بر دولت در نزدیک شدن به مردم بوده است.

۹۹درصد اراضی ساحلی آزاد شد

سخنگوی دولت مبارزه با فساد و قانون‌شکنی را یکی از محورهای عملکرد دولت مردمی عنوان کرد و گفت: در حوزه مبارزه با فساد علاوه بر توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی و تقویت سامانه‌ها و اتصال سامانه‌های مختلف اطلاعاتی مانند بانک مرکزی، مالیات و تجارت و تکمیل و تقویت آنها به نوعی حذف کننده امضاهای طلایی و تجمیع‌کننده اطلاعات به منظور کاهش فساد و پیشگیری از فساد است، اقدام راهبردی دولت در جهت از بین بردن زمینه‌های فساد بوده است.

وی افزود: توسعه دولت الکترونیک از برنامه‌های تحولی و اقدام جدی روی میز دولت بوده است که در راستای تقویت مبارزه با فساد و تحقق عدالت معنا می‌ شود. 

بهادری جهرمی در پاسخ به این سوال که با وجود دستور رییس‌جمهور برای آزادسازی سواحل و حصول دستاوردهای چشمگیر در این حوزه هنوز شاهد برخی ساخت‌وسازها در حریم دریا هستیم و برنامه دولت در این زمینه چیست، با بیان اینکه دولت معتقد است کوچک‌ترین تجاوز به قانون پذیرفتنی نیست و با جدیت در مسیر مقابله با قانون‌شکنان حرکت می‌کند، در ادامه گفت: ضرب‌الاجل ۲۰ روزه که به منظور رهاسازی حریم دریا از سوی رییس‌جمهور تعیین شد، اقدامی روشن برای اعلام جدیت دولت با هر میزان قانون‌شکنی و نقض قانون در هر سطحی بود که بدون تبعیض اجرایی و با متخلفان برخورد شده است.

سخنگوی دولت در ادامه از صداسیما بابت پیگیری این تصمیم و همپایی سایر رسانه‌ها در این زمینه و همچنین از نهادهای نظامی و انتظامی و سایر بخش‌ها که اراده جدی در برابر قانون‌شکنی داشتند، قدردانی کرد و بار دیگر از خبرنگاران خواست که تا از سواحل بازدید و موارد تخلف را گزارش دهند و تأکید کرد که گزارشگری در زمینه تخلفات، موجب مقابله با آن می‌شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه ۹۹ درصد سواحل دستگاه‌های اجرایی آزادسازی شده است، گفت: بخشی از این سواحل در قالب مأموریت‌های این دستگاه‌ها بود؛ مانند بخش‌هایی که دارای کابرد نظامی بودند.

شهرداری‌ها مجوز ساخت‌وساز در حریم دریا بدهند تحت پیگرد قانون قرار می‌گیرند

وی ادامه داد: دو دسته از اماکن وجود دارد که بخشی از آنها در اختیار نهادها برای انجام مأموریتی است و بخشی هم نیازمند احداث تأسیساتی است که با هماهنگی معاون اجرایی رییس‌جمهور این بخش که کمتر از یک درصد است، در حال ساخت است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه بخش خصوصی ناظر به دستور رییس‌جمهور نبوده است، تصریح کرد: این بخش نیازمند گذراندن روال قانونی و اخذ احکام قضایی از مراجع قضایی است که دستگاه قضایی در این زمینه همکاری خوبی دارد.

وی این نکته را هم متذکر شد که «شهرداری‌ها مجاز به صدور مجوز ساخت و ساز در حریم دریا نیستند و در صورت انجام این کار با آنان برخورد می‌شود.»

۷۰۰ حساب بانکی غیرمجاز برای ثبات بازار ارز مسدود شد

وی همچنین با اشاره به ثبات بازار ارزی در سایه مقابله با فساد در این حوزه، گفت: ۷۰۰ حساب بانکی فعالی که در حوزه ارز غیر مجازبودند شناسایی و مسدود شدند که یکی از اقدامات کمک کننده به ثبات بازار ارز بود و پرونده‌های متعددی هم در دستگاه‌های مختلف در خصوص مفاسد تشکیل و برخی از آنها به قوه قضاییه ارسال شده است. 

سخنگوی دولت با اشاره به دیدارهای رییس‌جمهور با نمایندگان مجلس که به‌طور منظم در قالب مجامع استانی برگزار می‌شود، توضیح داد: آیت‌الله رییسی حضور منظمی نیز در مجلس داشتند و تقریباً تمامی نمایندگان مجلس در همین مدت ۶ ماهه گذشته دیدار مستقیمی با شخص رییس جمهور داشتند. در این مدت جلسات سران قوا هم به‌طور منظم و در یک زمان‌بندی مشخص برگزار شد و همچنین به‌صورت منظم وزرا و بخش‌های مختلف دولت در کمیسیون‌ها و جلسات تخصصی با نمایندگان حضور داشتند که نشان از گستردگی تعامل با مردم و نمایندگان مردم در بخش‌های مختلف است.

بهادری جهرمی در ادامه به حضور به‌موقع مسئولان ارشد نظام در متن مردم پس از بروز حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت: حضور به‌موقع مدیران ارشد کشور در چند ماه گذشته در میان مردم در جریان بروز حوادث طبیعی نیاز به گزارش ندارد. در زلزله‌ها و سیل‌هایی که اتفاق افتاد، مدیران ملی در سطح ملی و در مواردی حتی شخص رییس‌جمهور و معاون اول و وزیران مرتبط در میان مردم حضور پیدا کردند که این احساس را در دلها زنده کرد که مدیران و دولتمردان از خود مردم و در میان مردم و متعلق به خود مردم هستند. در کنار آن نیز سامانه‌های پاسخگویی برای مردم چه در داخل و چه در خارج برای در دسترس بودن دولت راه‌اندازی و فعال شد.

وی افزود: در حوزه دستاوردهای اقتصادی پیش از این هم اعلام شده است که بیماری‌های اقتصادی کشور بیماری‌های مزمن است و بیماری یک ماه و دو ماهه نیست که به زودی حل شود و نیازمند زمان کافی برای حل و درمان است؛ با این وجود در همین دوره کوتاه ۶ ماهه اقداماتی صورت گرفت که امروز مردم اثر ثبات در بازار ارز در کشور را احساس می‌کنند.

بهادری جهرمی ادامه داد: امروز مردم به ویژه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی شاهد همکاری جدید و بزرگ دولت با بخش خصوصی و عمومی در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری هستند که افتتاح ۴۸  پروژه با محوریت بخش خصوصی به میزان ۱۷ میلیارد دلار، یعنی معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از جمله آنهاست که پیش از این هرگز در حجم سرمایه‌گذاری و مدل سرمایه‌گذاری سابقه نداشته و در واقع سعی شده دولت به جایگاه اصلی خود یعنی ایفای نقش حاکمیتی و سیاستی و حمایتی بازگردد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای اتصال کامل وزارتخانه‌ها به سامانه‌های الکترونیکی گفت: دولت معتقد است در همه بخش‌ها نیازمند تحول هستیم.

وی افزود: کسب و کار مردم در ایام کرونا دچار سختی هایی شد و غل و زنجیری برای فعالیت اقتصادی دولت شد و برخی تعارض منافع هم این حرکت را با مانع و کندی مواجه می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: مسأله احراز هویت با حقوق مردم در ارتباط است و این حرکت تحولی باید با تدبیر لازم انجام شود و شاید لازم باشد زمان بیشتری برای این موضوع اختصاص یابد.

بهادری جهرمی تأکید کرد: دولت مصمم است و ۳۳۰ کسب و کار خانگی به‌جای مجوز و درخواست، با همکاری وزارتخانه‌های میراث و کار اعلان محور شدند و این مسیر با جدیت پیش خواهد رفت.

نباید با پرداخت به حاشیه‌ها از متن جشنواره فیلم فجر غفلت شود

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه توضیحات وزیر ارشاد در جلسه هیأت دولت نسبت به حاشیه‌های جشنواره فجر چه بوده، گفت: جشنواره فجر امسال یک متن و مقدار کمی حاشیه داشت.

وی افزود: «موقعیت مهدی» اثر فاخری است که متن جشنواره بود و این آثار فاخر نمایانگر جایگاه و اهمیت شهیدان در کشور است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه جشنواره‌ها بعضاً با حواشی همراه است، ادامه داد: متن اصلی جشنواره امسال تکریم شهدای دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای و ترور بود که یک حاشیه هم داشت که یک نویسنده مطالبی را مطرح کرد که بعد هم خودش و هم متولیان آن فیلم عذرخواهی کردند و وزارت ارشاد و برخی روحانیون هم واکنش کامل نشان دادند.

وی با اشاره به عذرخواهی عوامل فیلم، از خیرخواهی روحانیونی که دغدغه مسایل فرهنگی دارند قدردانی کرد و گفت: نباید اجازه داد حاشیه بر متن سایه بیاندازد و آثار فاخری که تولید شده‌اند به چشم نیایند و رویکرد فردی را نباید به جامعه هنری تعمیم داد.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره واکنش‌ها و انتقادات مسئولان قبلی به این دولت که با وجود مخالف بودن مذاکرات دولت قصد به نتیجه رساندن آن را دارد، گفت: یکی از سیاست‌های دولت گره نزدن زندگی مردم و همه موضوعات به میز مذاکرات بود و دولت سعی کرد به همه موضوعات نگاه متوازن داشته باشد.

وی افزود: میزان افزایش فروش نفت و بازگشت ارز بخشی از آثار همین نگاه متوازن است و دنیا هم متوازن به توسعه همکاری‌ها نگاه می‌کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه موضوعات اندکی در به توافق رسیدن مذاکرات باقی مانده، اظهار داشت: این موارد اندک نیازمند تصمیم گیری از طرف مقابل است و طرف مقابل باید در عمل نشان دهد که تضمین کافی در این خصوص می‌دهد و بهره‌مندی کامل مردم از توافقات گذشته باید نمایان باشد.

وی ادامه داد: چارچوب آقای باقری و همکارانش در تیم مذاکره کننده، همان ۹ بند مقام معظم رهبری است که قبلاً هم اعلام شد و در این مسیر ذره‌ای تخطی نکرده است.

سفر رییس جمهور به قطر ارتباطی با مذاکرات وین ندارد

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به قطر و اینکه آیا قطر نقش واسطه‌گر در برجام را ایفا می‌کند، سفر به قطر را گام تحول آفرین در توسعه همکاری‌های منطقه به ویژه خلیج فارس خواند و گفت: در ادامه سیاست دیپلماسی فعال توسعه تجارت خارجی را در این شش ماهه فعالیت دولت مردمی از ترکمتستان تا قطر شاهد بودیم.

بهادری جهرمی با بیان اینکه سفر رییس‌جمهور به قطر ارتباطی با مذاکرات وین ندارد، ادامه داد: در سفر قطر سعی می‌شود ضعف‌های گذشته در استفاده از ظرفیت‌های تجاری و سایر ظرفیت‌ها مثل سلامت و جام جهانی که می‌تواند بازار گردشگری برای ایران ایجاد کند، توجه شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در گذشته از ظرفیت صادرات غیر نفتی ایران و قطر به خوبی بهره‌برداری نشد و این سفر در راستای فعال‌سازی این ظرفیت‌هاست و تفاهم نامه‌هایی از سوی وزیران دو دولت در این سفر امضا شد که بخش‌های دولت، مکلف به پیگیر اجرای آن شدند.

سخنگوی دولت در واکنش به تبرئه سه متهم اصلی واژگونی اتوبوس ارومیه و اینکه دولت چه برنامه‌ای در پیگیری این مسأله دارد، سالگرد این حادثه و جانباختن دو خبرنگار را تسلیت گفت و خاطر نشان کرد: متنی در برخی رسانه‌ها منتشر شد و قطعاً دولت و همه ارکان دولت در همه بخش‌ها باید کرامت خبرنگاران را در اولویت خود قرار دهند و همه دولتمردان باید خود را مکلف به پاسخگویی در برابر افکارعمومی بدانند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه مراجع قضایی باید درباره جزییات پرونده حادثه واژگونی اتوبوس توضیح بدهند، ادامه داد: کارشناسان قضایی اظهار نظر درباره مسببان این حادثه داشته‌اند و فعلاً در این خصوص قرار صادر شده که قابل اعتراض و پیگیری است.

وی خاطر نشان کرد: دولت و ذی‌نفعان خصوصی موضوع را پیگیری خواهند کرد تا ابعاد و جوانب آن مشخص شود و هر مقصری باید پاسخگوی این واقعه ناگوار باشد.

زیرساخت‌های اینترنت متناسب با نیاز امروز کشور نیست

سخنگوی دولت درباره کُندی سرعت اینترنت با توجه به آموزش مجازی و بهبود کیفیت اینترنت، گفت: اصلی‌ترین دلیل سرعت کُندی اینترنت به ویژه در اینترنت ثابت، مربوط به پیک کروناست؛ چون شاهد افزایش مصرف اینترنت در این مدت و به تبع آن شاهد اختلال بوده‌ایم.

وی افزود: اختلال ایجاد شده ناشی از آن است که زیرساخت‌های موجود در پهنای باند و به ویژه اینترنت ثابت متناسب با نیاز امروز کشور نیست و توانایی پاسخگویی در این پیک کرونا را ندارد.

بهادری جهرمی با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات مبنی بر افزایش ۱۲ درصدی سرعت اینترنت ثابت و ۱۰ درصدی اینترنت همراه در شش ماه اخیر اظهار داشت: با این همه این افزایش سرعت متناسب با نیازهای کشور نیست؛ این اختلالات باعث شد استفاده از اینترنت به سمت استفاده از اینترنت همراه برسد و ۷۰ درصد مصرف اینترنت را در اینترنت همراه شاهد هستیم.

وی افزود: گزارش وزیر ارتباطات در هیأت دولت بیان و قرار شد جلسه‌ای با سهامداران بخش ثابت داشته باشند و تدابیر لازم برای افزایش سرمایه‌گذاری و حمایت‌ها در این حوزه انجام شود. 

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: توسعه شبکه فیبر نوری راهکار اصلی است که در طول برنامه سه ساله اعلام شده وزیر ارتباطات، در دولت مردمی توسعه خواهد یافت‌.