۰ نفر

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس؛

اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال باید از شورای نگهبان عبور کند

۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۳۹
کد خبر: 611950
اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال باید از شورای نگهبان عبور کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت اصلاح اساسنامه فدراسیون های ورزشی با تصویب هیات دولت و امضای رییس جمهور باید به مجلس ارائه شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آقای احمد راستینه از اصلاح بخشی از قانون فدراسیون ها در مجلس خبر داد و گفت نمایندگان "صرف درخواست یک فدراسیون و امضای وزارت ورزش نمی توانند به اصلاح اساسنامه آن فدراسیون ورود کنند."

این گفته نماینده مجلس یازدهم پس از آن مطرح شده که در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به زمان ضرب الاجل فدراسیون بین‌المللی فوتبال به ایران برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال، درخواست هایی برای تصویب این اساسنامه یا تغییر ماهیت فدراسیون بیان می شود.

فیفا اعلام کرده ایران باید تا ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ اساسنامه فدراسیون فوتبال را اصلاح کند.

رییس وقت فدراسیون فوتبال آذر ماه از مجلس خواسته بود اصلاح اساسنامه این فدراسیون را در دستور کار قرار دهد. شهاب الدین عزیزی خادم گفته "اگر مجلس همکاری نکند، فوتبال ایران می‌تواند وارد بحران شود."

شهاب الدین عزیزی خادم پیشتر گفته دولت وقت، مجمع فدراسیون فوتبال و فیفا اصلاح اساسنامه را مصوب کرده اند اما این موضوع به مجلس وابسته شده؛ او گفته صحبت‌هایی را در کشور قطر با اینفانتینو رییس فیفا داشته و رفتار آنها به زعم خودشان متعهدانه است.

برخی در فدراسیون فوتبال خواستار تبدیل این فدراسیون به مؤسسه دولتی با شخصیت حقوقی مستقل هستند اما قانون کنونی، فدراسیون‌های ورزشی آماتوری را نهادهای عمومی غیردولتی می داند.

نمایندگان مجلس می گویند تغییر اساسنامه و هرگونه تغییری که قانون درباره آن توضیح داده، باید از پارلمان و شورای نگهبان بگذرد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره گفته "فیفا تأکید کرده به قوانین داخلی کشورها احترام گذاشته شود."

اخیراً سید حمید سجادی، وزیر ورزش هم از ارسال اساسنامه فدراسیون فوتبال به مجلس خبر داده اما گفته "صورت جلسه کردند نیاز به مجوز از قانونگذار داریم؛ اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال از هیات دولت عبور کرده و در مجلس رفته است."

اساسنامه فدراسیون فوتبال باید به تأیید هیات وزیران برسد و به قالب لایحه از سوی دولت، در صحن مجلس تصویب شود.

احمد راستینه در گفتگویی اعلام کرد مجلس از دولت جدید خواسته پیشنهاد اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال را متناسب با قوانین جمهوری اسلامی ارائه کند.

این عضو فراکسیون ورزش و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد "قالیباف در هفته گذشته به رییس جمهور نامه زده و گفته پیشنهادها را در این قالب ارائه دهید."

راستینه گفت "می گویند فدراسیون ها یک نهاد خصوصی و تابع قوانین بین المللی و جمهوری اسلامی ایران هستند. ما می گوییم یعنی چه که هم تابع آن قانون و هم تابع قانون کشور هستید؟ این را کسی قبول نمی کند."

در روزهای پیش مشاور عالی حقوقی رییس فدراسیون فوتبال گفت پس از نامه نگاری با فیفا، این نهاد بین المللی با ارسال پیامی به فدراسیون فوتبال ایران، مراتب تبریکش را بابت اقداماتی که در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال با کمک مراجع ذیصلاح ملی انجام شده، اعلام کرد.

غلامرضا رفیعی همچنین گفت که "فدراسیون فوتبال در زمره فدراسیون‌های ورزشی آماتوری و دستگاه های اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری نیست. بگذارید لااقل مدیریت فوتبال انتخابی باقی بماند. شما را به خدا، فوتبال را انتصابی نکنید. بگذارد نفس بکشد."

اما با انتشار این خبر در رسانه ها و برداشت حل مشکلات از نامه فدراسیون بین المللی فوتبال، برخی اعلام کردند فیفا توضیحات نامه فدراسیون فوتبال ایران را برای تغییرات ماهیت این نهاد پذیرفته و هیچ خطری فوتبال کشور را تهدید نمی‌کند.

آقای قاضی زاده هاشمی در واکنش به این اتفاق، نامه ارسالی به فیفا را غیر فنی و غیر حرفه‌ای خوانده و توضیح داده "به صورت ضمنی در آن اشاره کردند با توجه به رأی هیات عمومی و تفسیری که از قانون ساختار وزارت ورزش داده شده، نیازی به ورود مجلس نیست و به عبارت بهتر، اساسنامه فدراسیون تصویب و تائید شده است."

او نامه فدراسیون فوتبال به فیفا را "تبیین واقعی و حقیقی از ساختار حقوقی کشور به لحاظ قانونگذاری" ندانسته. این نماینده مجلس گفته "صورت مسئله به راحتی پاک شده در حالی که قانونگذار اصلی در کشور به حکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی است."

نامه نگاری فدراسیون فوتبال با فیفا از نگاه رییس سابق کمیته حقوقی این فدراسیون و کمیته اخلاق، سرخود و غیرقانونی بوده؛ آقای صفی الله فغانپور گفته "اگر اساسنامه به تصویب مجلس نرسد، از دیدگاه فیفا اساسنامه دارای اعتباری ندارد."