۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حملات سایبری به صدا و سیما / هک یا عامل انسانی؟

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۵۱
کد خبر: 606542
حملات سایبری به صدا و سیما / هک یا عامل انسانی؟

سایت تلوبیون شب گذشته دچار حملات سایبری گسترده قرار گرفته است. این اتفاق یک هفته بعد از هک برنامه‌های برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیون صدا و سیما روی داده است. سوال اساسی این است که این اتفاقات توسط هکرهای خارجی روی می‌دهد یا نفوذ انسانی در این جریانات دخیل است؟

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ سایت تلوبیون، وابسته به سازمان صداوسیما امروز دچار حملات سایبری گسترده شده و برای دقایقی از دسترس خارج شد. گروه هکری مسئولیت این اتفاق را به عهده گرفته است.

‌تلوبیون نیز در این مورد نوشته است که زیرساخت تلوبیون روز ۱۱ بهمن از ۲ بامداد تا ۲۳ دچار اختلال شده و برنامه‌های چندین شبکه در این بازه زمانی به شکل ناقص آرشیو شده است. سه شنبه هفته گذشته نیز برخی شبکه‌های صدا و سیما توسط گروه‌هایی هک شده بودند. شنیده‌ها حاکی از این است که سازمان صداوسیما در آماده‌باش کامل قرار گرفته است.

به گفته مقامات صدا و سیما احتمالاً سرور مورد حمله هکری قرار گرفته است. با این حال بسیاری احتمال نفوذ انسانی در این جریان را بیشتر می‌دانند.

جنگ سایبری؟

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این خرابکاری را باید در روند اقدامات خرابکارانه اسرائیل در ایران بررسی کرد. در چند سال اخیر خرابکاری‌ها و ترورهایی اعم از ترور شهید محسن فخری‌زاده، هک کردن جایگاه‌های سوخت کشور، اختلال‌ و مشکلات جدی در مراکز ‌هسته‌ای و امروز هک شدن صدا و سیما را شاهد هستیم. این روند پیش از شروع مذاکرات در وین شدیدتر و در چند ماه اخیر به هک کردن سیستم‌ها ختم شده است.

البته ایران نیز این رویدادها را به نظر نمی‌آید که بی‌پاسخ گذاشته باشد. جند ماه پیش چندین سایت روزنامه‌های اسرائیلی هک شده بود و روز گذشته نیز تمامی قفسه‌های پستی شرکت E-Post با نزدیک شدن کاربران به مراکز تحویل کالا، باز شده و در صفحه این سامانه با پیغامی مبنی بر اینکه «شما هک شده‌اید، مرگ بر اسرائیل» روبرو می‌شوند. در واقع نوعی جنگ سایبری را شاهد هستیم.

با این حال هنوز باقطعیت نمی‌توان گفت که این هک‌ها از طریق هکرهای خارجی یا نفوذ انسانی در داخل کشور است.