۰ نفر

در جلسه بررسی صلاحیت وزیر گردشگری مطرح شد؛

کمیسیون فرهنگی صلاحیت ضرغامی را تایید کرد / نگاه تحول گرایانه ضرغامی قابل تحسین است

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 556160
کمیسیون فرهنگی صلاحیت ضرغامی را تایید کرد / نگاه تحول گرایانه ضرغامی قابل تحسین است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداختند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بررسی صلاحیت سیدعزت الله ضرغامی  وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

کمیسیون فرهنگی صلاحیت ضرغامی را تایید کرد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون متبوعش با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

مجید نصیرایی در نوبت سوم نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس بدین شرح است:

هیأت رییس ه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

مرتضی آقاطهرانی

رییس کمیسیون فرهنگی

گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

مقدمه:

در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه ارائه شده از سوی هیأت رییس ه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه ۲۳ لغایت ۲۹ مرداد ماه طی ۲۲ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید.

بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات هر کدام ۲ ساعت و 16 وزارت خانه دیگر هر یک به میزان ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

1- ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصصی تجربی و میدانی وزرای پیشنهادی

۲- تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی

٣- نگاه تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتی

4- میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب ٥

- شناخت کافی از آسیب های موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی

 6- داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی و فعالیت در حوزه های مربوطه

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر محترم پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استناد نامه شماره ۶۳۳۳۹ مورخ ۱4۰۰/۵/۲۳ از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۶/۶۱۸۹۶ مورخ ۱4۰۰/۵/۲۶ مراتب فارغ التحصیلی مشارالیه در سوابق وزیر پیشنهادی، مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مورد تایید قرار گرفته است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

١- تفکیک سه بخش فعلی، فرصت ها، تحولی، برنامه برای گردشگری خانواده محور در طی برنامه ۲۰ ساله

۲- تدوین لایحه اساسنامه وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

٣- کسب در آمد متناسب از مراکز فرهنگی – سیاحتی

٤- گسترش تبلیغات گردشگری در فضای مجازی

5- استفاده از نیروهای علمی - فرهنگی برای تورگردانی و گردشگری

٦- فراهم کردن امکانات و سرویس دهی به گردشگران، اعم از داخلی و خارجی

۷- ارزان کردن گردشگری که موجب جذب گردشگران خواهد شد

۸- فساد ستیزی و برخورد با رانت خواری در آثار میراثی - هنری بررسی معیارهای عمومی

برنامه وزیر پیشنهادی:

1- رعایت ادبیات برنامه نویسی (انسجام) برنامه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای ادبیات مورد انتظار برنامه ای می باشد و مبتنی بر تحلیل های صحیح و قابل اعتمادی تدوین شده است. اما حلقه مفقوده آن، نامشخص بودن اولویت برنامه ها و تعیین اقدامات به تفکیک این اولویت ها است. همچنین نیاز به برقراری ارتباط بین سه محور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به عنوان مجموعه ای از فعالیت های وابسته به هم در قالب برنامه همچنان وجود دارد. برنامه های وزیر پیشنهادی این انسجام و وابستگی را در خود ندارند و در حالی که بر مبنای خواسته ها و نیازهای کاملا صحیح و به جا طرح شده اند اما نیازمند اتصال و انسجام درونی هستند. به طور مثال میراث فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین فعالیت های مغفول مانده در جمهوری اسلامی نیازمند ساز و کارهای مالی و ارتباط دهنده با گردشگری است که پیشرفت هر کدام را به دیگری مرتبط سازد. چرا که ماهیت میراث فرهنگی برای حفاظت و بهره برداری به توسعه گردشگری وابسته است در حالی که رونق گردشگری نیز بر حفاظت از میراث فرهنگی تکیه دارد. بنابراین در این برنامه لازم است تا نقاط اتصال بین فعالیت های وزارتخانه ترسیم شود و فعالیت های از هم گسسته ی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به یکدیگر به صورت برنامه ای متصل و معنا پیدا کنند. بنابراین در حالی که شناخت صحیحی از واقعیت بخش های وزارتخانه موجب نگارش این برنامه شده است همچنین اصولی مثل انسجام داخلی برنامه و هم افزایی بین بخش های برنامه و اولویت دهی به صورت کمی در آن صورت گرفته است.

۲- قابلیت اجرا و امکان ارزیابی نتایج (سنجش پذیر بودن) هر چند برنامه های پیشنهادی، انتخاب های مناسب و صحیح در شرایط موجود را ارایه نموده است، اما سنجه های لازم برای ارزیابی دوره ای و محتوایی در اختیار مجلس شورای اسلامی و ناظران برنامه قرار نمی دهند. به طور مثال حمایت کردن از کسب و کارها یا ایجاد تحول کمی و کیفی، گزاره های کلی است که سنجش آن نیازمند تعریف شاخص و معیار است. هر چند برنامه های ارایه شده قابلیت تبدیل به برنامه سنجش پذیر را داراست اما تدوین برنامه و اقدامات لازم از سوی وزیر مربوطه ضرورت دارد.

۳- شفاف و فاقد ابهام بودن برنامه عموم برنامه های ارایه شده را می توان شفاف ارزیابی کرد چرا که هم اهداف ضمنی و هم عینی آن مشخص است و هم با واژگانی قابل فهم و ساده نگارش شده است. اما در بخش هایی که به طور مثال به جدیت در مورد اجرای قانون یا تکمیل نظام جامع آمار صحبت شده است، موضوعات اجرایی مطرح است که از وزیر در مقام اجرا انتظار عملیاتی کردن آنها می رود. اجرای قانون با توجه به الزامات قانونی از وظایف و پیش زمینه هایی است که از وزیر انتظار مقید بودن به آنها می رود.

۴- زمان بندی و رعایت اولویت: برنامه های ارایه شده به صورت تیتروار و بدون دسته بندی مشخصی تنظیم شده است در صورتی که برنامه های مطلوب پیشنهادی می توانست با محور قرار دادن هماهنگی بین بخشی ذی نفعان و تاکید بر لایحه اهداف و وظایف با سه دسته اولویت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با زیر شاخه فوری و عادی این مشکل را نداشته باشد. در بعد زمان بندی نیز برنامه ارائه شده دارای اشکال است. در حالی که، از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت که حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند.

۵- مساله محور بودن برنامه، نقطه قوت برنامه حاضر، مساله محوری و توجه به گلوگاه های اصلی حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. به روز بودن نگرش برنامه نسبت به شرایط موجود را می توان در آسیب های کرونا به کسب و کارهای مربوطه و برنامه حمایتی برای این مساله به حساب آورد، توجه به موضوع بین دستگاهی بودن فعالیت های وزارتخانه و لزوم توجه به هماهنگی بین بخشی دیگر امتیاز این برنامه است که مساله کلیدی این حوزه می باشد. انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۹ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۱ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۳۳ درصد احکام اشاره ای نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از سیاست های کلی نظام ۵۲ درصد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ادرصد، قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد، و در نهایت قانون احکام دائمی ۱ درصد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

عملکرد اجرایی وی بر اساس تحقق اسناد بالا دستی و توجه به روحیه تحول خواهی، فساد ستیزی، برنامه محوری، نجات اقتصادی بخش گردشگری خواهد بود.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون):

با توجه به اینکه ایشان سوابق اجرایی موفق در حوزه های فرهنگی را در کارنامه خود دارند لذا حضور ایشان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند منشأ اثر باشد. بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی رای به تایید نامبرده دادند.

بخش هشتم ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

در حالی که از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند، معیار زمانی برنامه الزاما باید دارای اولویت باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که از دید ساختاری توسعه فعالیت های وزارتخانه به سایر وزارتخانه ها وابسته است و عملا بعد سخت افزاری اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بستر فعالیت های وزارتخانه هایی مثل راه و شهرسازی و صمت تنظیم یا همیاری می شود.

به نظر می رسد توجه این برنامه به این بعد در سطح مطلوبی است اما لازم است که تاکید اصلی برنامه بر شفاف سازی نحوه حداکثرسازی برای هماهنگی بین بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی باشد، چرا که ماهیت بین بخشی این وزارتخانه، بین دستگاهی بودن فعالیت های آن را غیر قابل اجتناب می نماید و راه چاره رفع مداخله نیست، بلکه یکپارچگی و ایجاد هسته منسجم بین دستگاهی است.

از این جهت لازم است با تعیین ذی نفعان برای هر کدام از برنامه ها و تنظیم نحوه همکاری بین بخشی برای تحقق آنها، پیوست مشخصی ارایه شود. چرا که بخش مهمی از اختیارات برنامه ای حاضر بین دستگاهی یا بین بخشی است و لازم است قبل از هر اقدامی در مورد چگونگی آن نیز برنامه ریزی شود.

گزارش کمیسیون صنایع مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون متبوعش با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

روح الله عباسپور در نطق میان دستور

روح الله عباسپور در نوبت سوم نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس بدین شرح است:

هیأت رییسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

عزت الله اکبری تالارپشتی

رییس کمیسیون صنایع و معادن

شرح توضیحات و برنامه های وزیر پیشنهادی این حوزه

رئوس برنامه های وزیر دارای نقاط قوت و قابل بهبود و فرصت های امیدآفرین است و مهم ترین برنامه ها و تعهدات در رابطه با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

- استفاده از تمامی ظرفیت ها برای تقویت جذب گردشگری

- حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و برنامه ریزی برای مواجهه با موج گردشگری پساکرونا

- جدیت در قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی

- اجرای برنامه های موثر و تشویقی برای چهره های ماندگار در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی

- تسهیل عرضه و تقاضای محصولات صنایع دستی

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی با عنایت به تدوین برنامه های جامع حوزه میراث فرهنگی، گردشگری به ویژه صنایع دستی عملاً برنامه های ایشان از لحاظ تناسب واقع گرایی، صراحت انجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب مورد ارزیابی قرار گرفت.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی، تطبیق برنامه های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 36 درصد برنامه با احکام فوق الذکر منطبق است و 31 درصد با نتایج حاصله همسو است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

با توجه به سوابق و پیشینه اجرایی و همچنین برنامه های وزیر پیشنهادی، کمیسیون ایشان را درخصوص قانونمندی و قانونگرایی، بکارگیری مدیران کارآمد، مبارزه طلبی با فساد و سبک و شیوه مدیریت انقلابی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی کرد.

نتیجه گیری:

کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شایسته تشخیص داد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن خطاب به نمایندگان یادآور شد: همه شما با چهره و شخصیت فرهنگی، انقلابی و مردمی بودن ایشان آشنایی لازم را دارید. یکی از جاهایی که کارآمدی در آنجا تجلی پیدا کرده، صداوسیما است که شما می دانید اوج شکوفایی صداوسیما و توسعه آن در زمان مدیریت آقای ضرغامی صورت گرفت و شما به این مسئله واقف هستید.

صباغیان: ضرغامی برنامه تخصصی برای رونق صنعت گردشگری ندارد

نماینده مردم مهریز در مجلس گفت: هر چند آقای ضرغامی دارای شخصیتی فرهنگی و دانشمند است اما برنامه‌ای تخصصی و تجربه کافی برای موضوع گردشگری ندارد.

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی مجلس نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: من در این دوره انتخابات ریاست جمهوری به آیت‌الله رییس ی رأی دادم و در دوره قبلی نیز به آقای روحانی و انتقادات خود را نیز از رییس جمهور قبلی مطرح می کردم.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی افزود: هر چند آقای ضرغامی دارای شخصیتی فرهنگی و دانشمند است اما برنامه‌ای تخصصی و تجربه کافی برای موضوع گردشگری ندارد.

وی اضافه کرد: مدرک کارشناسی وزیر پیشنهادی، مهندسی عمرانی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی است، از سوی دیگر وی سابقه اجرایی در وزارت دفاع، قوه قضائیه، امور مجلس، سازمان صدا و سیما و ... را دارد و با توجه به این سوابق انتظار می‌رفت که آقای ضرغامی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد معرفی شود.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه وزیر میراث فرهنگی باید سابقه حضور در حوزه‌های مربوط به آثار تاریخی، میراث فرهنگی و صنایع دستی داشته باشد ادامه داد: آقای ضرغامی سابقه لازم در این حوزه را ندارد.

صباغیان با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه‌های آثار فرهنگی، مکان‌های زیبای طبیعی، تاریخی، تصریح کرد: کشور ما پتانسیل بالایی در گردشگری روستایی، کوهستانی، ورزشی، ساحلی، پزشکی و ... دارد. حال این سوال مطرح است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت فراوان دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مشکل اساسی ما در حوزه گردشگری نبود برنامه است، گفت: چگونه گردشگران بسیاری به سمت کشور ترکیه روانه می‌شوند حال آن که 80 درصد گردشگران ما با وجود تمامی ظرفیت‌ها داخلی است.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با طرح این پرسش که چرا با وجود تمامی ظرفیت‌ها نمی‌توان گردشگر جذب کرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است و اعتقادات فرهنگی و اسلامی و ارزش‌های قابل احترام در آن وجود دارد، ممکن است مقاومت‌ در برابر گردشگران نسبت به سایر کشورها بیشتر باشد که باید دید وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای آن دارد.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه بهترین ظرفیت در حوزه فرهنگی، تاریخی و ... وجود دارد اما برخی افراد در برابر گردشگران مقاومت می‌کنند و معتقدند ما شهید دادیم و اسلامی هستیم که حرف حقی می‌زنند.

صباغیان ادامه داد: در حال حاضر در مکان‌های تاریخی و فرهنگی شاهد نورافشانی و استفاده از موسیقی‌های تند برای جذب توریست هستیم، حال آن که می‌توان با نگاه قرآنی این مهم را محقق کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم توضیح داد: به طور مثال می‌توان از تخت جمشید برای نمایش زندگی پادشاهان و سرنوشت آنها استفاده کرد. با این نگاه از یک سو مقاومت در برابر گردشگران از بین می رود و از سوی دیگر این صنعت رونق می‌یابد.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها همچنین درباره ترمیم برخی آثار تاریخی گفت: مشاهده می‌شود که برخی آثار تاریخی با سلایق شخصی ترمیم می‌شود تا گردشگر جذب شود، نباید با این اهداف واقعیت‌ها را ذبح کنیم.

وی ادامه داد: آقای ضرغامی درباره نحوه رونق صنعت گردشگری کلی گویی کرده از سوی دیگر برنامه تحولی قابل اتکایی ندارد.

صباغیان با بیان اینکه باید برنامه آقای ضرغامی برای رفع مشکلات صنایع دستی مشخص شود، گفت: باید درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان حوزه صنایع دستی برنامه مناسبی ارائه شود.

موسوی: ضرغامی انگیزه کافی برای کار جهادی را ندارد

نماینده مردم ملکان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عنوان کرد: به نظر می رسد شما انگیزه کافی برای کار جهادی با وزارتخانه ای که با بدنه آن تناسبی ندارید را نداشته باشید،

سیدعلی موسویدر نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عنوان کرد: در مقطع کنونی صنعت گردشگری با وضعیت دشواری مواجه است و علاقمندان به این صنعت خواستار این هستند که با انتخاب شایسته تحولی مهم در این عرصه محقق شود.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی خطاب به ضرغامی با بیان اینکه برخی نگرانی ها وجود دارد که با توجه به سوابق شما اقدامات و شعارهای تحولی جنبه شعاری داشته باشد، افزود: همچنین نگرانی دیگر این است که انگیزه کافی برای تلاش جهادی در وزارتخانه ای که تناسب چندانی با بدنه آن ندارید، در شما وجود نداشته باشد.

وی، ضرورت اختصاص مشوق ها برای توسعه گردشگری را یک اصل برشمرد و ادامه داد: نگرانی دیگر این است که شما تخصص و تسلط کافی در این حوزه را نداشته باشید.

موسوی درباره حوزه صنایع دستی عنوان کرد: در خصوص صادرات فرش دستباف برنامه عملیاتی ویژه ای دیده نشده، این در حالی است که بیش از 2 میلیون نفر به صورت مستقیم با این هنر- صنعت درگیر هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وزارت گردشگری چطور می خواهد برای قشر روستایی که خانه های خود را به عنوان خانه های بوم گردی در اختیار وزارت گردشگری قرار داده و به این مسئله امید بسته اند، اقدام کند این یک فرصت است و وزارتخانه شما باید از این فرصت استفاده کند. ایران با استفاده از همین فرصت ها می تواند در رتبه های بالای گردشگری طبق قوانین برنامه قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وزیر پیشنهادی گردشگری خواست تا در محضر نمایندگان و ملت ایران قول دهد تا چه سالی می تواند ایران را جزو رتبه های برتر گردشگری دنیا قرار دهد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری روستایی بیشترین اثر را در جذب گردشگر خواهد داشت، خطاب به ضرغامی گفت: شما برای حوزه صنایع دستی چه برنامه زود بازده و بلندمدتی دارید.

وی تاکید کرد: به عنوان عضوی از فراکسیون مناطق محروم از شما می خواهم عنوان کنید تا چه زمانی می خواهید ساماندهی خانه های بوم گردی را به نتیجه برسانید. این مسئله منجر به محرومیت زدایی از مناطق محروم خواهد شد.

موسوی با اشاره به سوابق ضرغامی در مناصب مختلف نظام، تصریح کرد: شما از منابع کشور مطلع هستید بنابراین برنامه شما باید برای توسعه مناطق محروم عملیاتی تدوین شود. همه این مباحث برای مخالفت با رأی اعتماد شما نبود چرا که می دانم از مجلس رأی اعتماد می گیرید، قرض من طرح دغدغه ها و بیان آن ها با شما بود.

قاضی زاده هاشمی: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی فردی است چند وجهی

نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: آقای ضرغامی هم دارای شناخت در حوزه دفاعی و هم آشنا به مسائل استراتژیک و همچنین رسانه بوده و هم اهل تعاملات اجتماعی می باشد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جریان جلسه علنی امروز  بعدازظهر مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: آقای ضرغامی نیازی به تعریف و تمجید بنده ندارد و فقط از روی احترام بنده جملاتی در خصوص ایشان می گویم. ۲۰۰ تن از نمایندگان که در موافقت ایشان ثبت نام کردند و این نشان از شناخت کافی مجلس از ایشان است.

وی در ادامه گفت: یکی از مطالبی که در خصوص ایشان مطرح می شود این است که چرا چهره با سابقه کار فرهنگی و رسانه ای برای یک وزارت افتصادی معرفی شده است. بنده با این جمله موافقم اما آن را کامل نمی دانم. اساسا چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ می باشد در حالی که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می تواند تمدن بزرگ ایران را به دنیا معرفی کند. اگر می خواهیم فصل جدیدی از انقلاب را باز کنیم. باید فرهنگ و تمدن خود را بیش از پیش به دنیا نشان دهیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی محلس تصریح کرد: دشمنان می خواهند ما را منزوی کنند اما ما باید با استفاده از ابزار گردشگری ظرفیتهای بزرگ فکری و فرهنگی جامعه خود را به دنیا معرفی کنیم. امروز مسئله گردشگری مسئله تبلیغات است نیاز به فردی داریم که با تبلیغات آشنا باشد بتواند با جهان و همه مذاهب، اقوام و گویشها سخن بگوید و دقیقا فردی رسانه ای نظیر آقای ضرغامی نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: ما را تحریم کردند و حتی اجازه فروش نفت نیز به ما نمی دهند ما برای حوزه گردشگری به فردی استراتژیک نیاز داریم که به روابط بین المللی آشنا باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای ضرغامی فردی چندوجهی است که نسبت به حوزه دفاعی مسائل استراتژیک و رسانه آشنایی کامل دارد و اهل تعاملات اجتماعی است بزرگترین حوزه ای که به دنیا باید بشناسیم تمدن دینی و مذهبی خودمان است باید از هوشی که در انتخاب ایشان گام برداشته تشکر کنیم.

رضایی: نگاه تحول گرایانه ضرغامی قابل تحسین است

نماینده مردم کنگاور در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موضوع تعامل با مجلس، ارتباط با رسانه ها، روحیه جوانگرایی و آشنایی با مبانی نظری قرآن کریم اشاره کرد.

علی رضایی در سومین نوبت جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) به عنوان موافق وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نگاه تحول گرایانه ضرغامی قابل تحسین است. بنده کارمند صدا و سیما بودم و از نزدیک با ایشان آشنایی دارم. تخصص و تجربه در حوزه مرتبط با رسانه از ویژگی‌های بارز ایشان است. همچنین توانمندی در ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در دستگاه‌های امنیتی و حاکمیتی پیرامون مأموریت‌های وزارتخانه از دیگر ویژگی‌های ایشان است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، عزت الله ضرغامی را از نظر مدیریتی توانمند و شجاع نامید و گفت: ایشان با مبانی نظری و قرآنی آشنایی دارند و این موضوع می‌تواند در مأموریت‌ها کمک کند. ایشان در ماجرای "فتنه ۸۸" روشنگری کردند پس شجاعت خوبی دارند.

وی همچنین به مسئله تعامل ضرغامی با مجلس اشاره کرد و گفت: تعامل ایشان در ادوار مختلف سازنده بوده است. از طرف دیگر ایشان روحیه جوان گرایی دارد و به شایستگی جوانان اعتماد می‌کند، این در حالی است که ایشان به فضای مجازی مسلط هستند و می‌تواند برای توسعه کسب و کارهای نوین بکوشند.

رضایی در پایان با اشاره به سهم گردشگری در اقتصاد ایران و بیان انتظارتش از وزیر پیشنهادی گردشگری دولت سیزدهم، اظهار کرد: ضرغامی سابقه حضور در سه کابینه گذشته دارند و می‌توانند تجربیات ملی را به دولت جدید منتقل کند، ایشان همچنین به مقابله با بروکراسی زیان بار اعتقاد دارند و می‌توانند از ظرفیت نخبگان و کارشناسان استفاده کند. امید می‌رود که با کمک شما نمایندگان، ضرغامی رأی اعتماد بگیرد تا بتواند جذابیت‌های ایران و گردشگردی این کشور را به رسانه‌های بین المللی نشان دهد.

احمدی بی غش: وزارت ضرغامی اهانت به نخبگان میراث فرهنگی است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجربیات ضرغامی هیچ تناسبی با وزارت میراث فرهنگی ندارد، گفت که حضور ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی اهانت به بخش قابل توجهی از نخبگان میراث فرهنگی و اساتید برجسته این حوزه است.

محمود احمدی بی غش در جلسه علنی عصر امروز سه شنبه به عنوان مخالف عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مخالفتم با استناد به موارد مستند و تحلیل و ارزیابی واقع بینانه است. هر چه گشتم و با بزرگان و صاحب نظران مشورت داشتم سر سوزنی، سوابق، تجربیات و تحصیلات و عملکرد گذشته شما تناسبی با وزارت میراث فرهنگی ندارد؛ به طوری که برخی از ما نمایندگان مجلس در عجب ماندیم که آقای رییسی شما را مبتنی بر چه فاکتورهایی برای این وزارتخانه معرفی کردند.

وی افزود: آقای ضرغامی طبق اطلاع ما شما به عنوان مدعی ریاست جمهوری حتی رییسی را قبول نداشته و در ایام انتخابات یک بار دعوت زحمت کشان ستاد ایشان جهت سخنرانی در تهران را نپذیرفتید.

وی افزود: وزارت راهبردی میراث فرهنگی از دو بخش کاملا تخصصی تشکیل شده و با سهم خواهی سیاسی ناشیانه اداره اش به طور مطلوب موثر نخواهد شد. از سویی کارنامه ضرغامی نشان می دهد در چینش مدیریتی اعتقاد چندانی به انتصابات تخصصی ندارد و هر فرصت مدیریتی را فرصتی برای تجمیع دوستان سیاسی دانسته که تجربه مدیریتی ضرغامی در صدا و سیما به گونه ای بود که هم اکنون هم آثار و تبعات اقدامات غیرکارشناسی و فله ای آن ادامه دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با کدام شاخص و تخصص علمی در حوزه گردشگری می خواهید این مجموعه مهم را مدیریت کنید؟ مهمترین شاخص گردشگری داشتن وجاهت ملی و اعتبار بین المللی فردی است که می خواهد در مسند وزارت بنشیند اما ضرغامی نه وجاهت ملی معقول برخوردار است و در سطح بین الملل هم فردی آشنا به شمار نمی آید پس تردیدی ندارم که اگر ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد حوزه گردشگری در دو سطح ملی و بین المللی از هم می پاشد.

احمدی بی غش اضافه کرد: دوران پر تلاطم ضرغامی در صدا و سیما به ویژه در مقاطعی خاص باعث دل چرکینی افکار عمومی علیه وزیر پیشنهادی شده است. به طوری که مجموع عملکرد مدیریتی او برای قرار گرفتن در این وزارتخانه مناسب نیست.

وی افزود: حضور ضرغامی در راس این وزارتخانه اهانت جدی به بخش قابل توجهی به نخبگان میراث فرهنگی کشور و اساتید برجسته ای است که تمام عمر خود را صرف حفظ و نگهداری میراث ارزشمند تاریخی و تمدنی و هویتی ایران کردند. پس با یک انتخاب اشتباه نباید اجازه داد که چنین سرمایه هایی به باد رود. از طرف دیگر جامعه هدف گردشگری به ویژه جامعه بین المللی گردشگری جامعه خاصی است و ایجاد زمینه ها رقابت جدی در این بخش به عنوان موتور محرکه اقتصاد به چهره ای کاملا موجه نیاز دارد. فردی که دارای قدرت رایزنی بین المللی بالایی باشد که متاسفانه شما هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارید.

احمدی بی غش افزود: اساس ضرغامی انگیزه لازم و شور و نشاط مدیریتی در این سطح را ندارد. مدیرانی با ویژگی او دیگر به مشاغل مدیریتی نگاه تفننی و تفریحی دارند. این نوع نگرش به وزارتخانه ای که می خواهد برای اقتصاد ملی پشتوانه باشد آفتی بزرگ به حساب می آید.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: آقای رییسی بر مبنای کدام استدلال عقلی و حکم شرعی آقای ضرغامی را برای این وزارتخانه معرفی کرده است؟ اساسا برخی از 19 وزیر پیشنهادی که به مجلس معرفی شده توهین آشکار به نمایندگان است. آن هم دولتی که با شعار عدالت و حذف ویژه خواری و ویژه پروری و مبارزه با فساد و تبعیض به صحنه انتخابات وارد شده، با برخی از این انتصابات و انتخابات روند ناامید کننده ای را شروع کرده است. دادن سهم به افراد و گروه های خاص مردم و دلسوزان نظام را آزرده خاطر کرده است. سوالم از آقای رییسی این است؛ کدام شاخص عدالت محوری را مصداق عمل قرار داده که ما از آن بی خبریم؟

نماینده شازند افزود: آقای رییسی شما بعد از انتخابات سایت مدیران را راه انداختید، چند نفر از افراد معرفی شده خروجی این سامانه پر سر و صدا بودند؟ علاوه بر این موضوع معرفی ضرغامی به عنوان وزیر گردشگری برای خود او به حدی غافلگیر کننده بوده که در برنامه ها و گفتمان های عجولانه بیشتر با گفتمان و ساختار وزارت فرهنگ قاطی شده است و این برنامه ها برای دست یافتن جایگاه ایران در صنعت گردشگری بسیار ناامید کننده بوده و هیچ افق و چشم اندازی در آن دیده نمی شود.

احمدی بی غش افزود: آقای ضرغامی از لحاظ سنی و بی انگیزگی نمی تواند ابتکار عمل را در دست گرفته و کشور را در سطوح مختلف گردشگری به رونق برساند.

وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی به فردی کاربلد نیاز دارد، گفت: ارتقای این وزارتخانه توسط فردی سیاسی و وابسته به جریان خاص سیاسی میسر نشده و حتی ممکن است حضور ضرغامی باعث خسارات بی پایان شود پس به خاطر صیانت از جایگاه میراث فرهنگی و تحقق برنامه کاربردی در گردشگری داخلی و خارجی از نمایندگان می خواهم که به آقای ضرغامی رای ندهند تا رییس جمهور فردی شایسته و متخصص و برخوردار از وجاهت ملی و بین المللی را معرفی کند.

سعیدی: ضرغامی مناسب وزارت گردشگری نیست

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه) مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ضمن احترام به آقای احمدی بیغش، فرمایشات ایشان را ورای انصاف می دانم و با احترام به شخصیت وزین آقای ضرغامی از ایشان عذرخواهی می کنم.

وی با بیان اینکه قدردان امنیتی هستیم که حاصل خون شهدا می باشد عنوان کرد: آقای ضرغامی مدیری است در تراز انقلاب اسلامی، تحول گرا، خلاق، هیچ نکته خاکستری در کارنامه مالی ایشان نیست، ولی هر کسی را بهر کاری ساختند. اگر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شدید برای دفاع از ایشان ثبت نام می کردم، به استناد برنامه ای که ارائه کردید شما را مناسب این جایگاه نمی دانم.

سعیدی با استناد به گزارش معاونت قوانین مجلس خطاب به ضرغامی بیان کرد: میزان انطباق و همسویی برنامه های حضرتعالی با اسناد بالادستی فقط ۶۷ درصد می باشد، در ارزیابی برنامه های حضرتعالی بر اساس معیارهای عمومی همچون شفافیت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و …۶ مورد از ۹ مورد ضعیف و یا متوسط ارزیابی شده است، فارغ از غلط های املایی عجیب و غریب در برنامه های شما که گویا خیلی این حوزه را جدی نگرفته اید، باید بگویم برنامه شما بیشتر به یک گزارش توصیفی ناقص از حوزه گردشگری و صنایع دستی شبیه است؛ البته در حوزه میراث فرهنگی از یک انسجام نسبی برخوردار بود.

وی افزود: عمده آمارها و مقایسه های تطبیقی حضرتعالی متعلق به سال ۲۰۱۷ میلادی است، هیچ راهبرد مشخصی برای شرایط کرونا و پسا کرونا ارائه نکردید به جز یک اشاره به بسته های حمایتی از صنعت کردشگران که منابع تامین مالی آن را ذکر نکردید.

سعیدی بیان کرد: به توریسم سلامت کشور اشاره داشتید که تولید گسترده واکسن در کشور و فرصت سازی برای جذب توریست سلامت؛ آقای ضرغامی شما دیگر چرا؟ باید بپذیریم و به تلخی باید اعتراف کنیم در بحث تولید و تامین واکسن به هیچ کدام از وعده ها عمل نشد، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰۹ نفر از هموطنان ما بر اثر بیماری کرونا جان عزیز خود را از دست دادند به این عدد عادت نکنید، این ها عدد نیست، هر کدام پدر، مادر، همسر و فرزندی بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: یکی از چالش های بزرگ کشور عدم توجه به بحث آمایش سرزمین در حوزه گردشگری می باشد، شما برای صیانت از گردشگری چه برنامه هایی دارید؟ اکنون در پهنه سواحل مکران بهترین پهنه های کردشگری به عناصر آلاینده مانند پتروشیمی و فولاد داده اند یا در حال واگذاری هستند.

وی‌ اضافه کرد: شما علی رغم سوابق انقلابی درخشان در صدا و سیما متاسفانه توجه جدی به جذابیت های بی بدیل گردشگری ایران عزیز آنگونه که باید و شاید نداشتید.

سعیدی در پایان بیان کرد: یک سوالی از شما و عزیزانی که دارای مسئولیتی هستد مطرح می کنم، شما در پلتفرم های مجازی مانند توئیتر و تلگرام و … حضور دارید، امکان دارد واضح بفرمایید چرا مردم عادی نباید به توئیتر و تلگرام دسترسی داشته باشند ولی شما و اینجانب می توانیم این دسترسی را داشته باشیم؟

رشیدی: وزارت گردشگری می‌تواند به اندازه وزارت نفت پول ساز باشد

نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: اگر کسی بخواهد در حوزه فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحول ایجاد کند، قطعا آن فرد آقای ضرغامی است. این وزراتخانه می‌تواند به اندازه وزارت نفت پول ساز باشد.

 جلال رشیدی کوچی در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های ارائه شده از سوی وی، عنوان کرد: حوزه  انتخابی بنده جایی است که مهد تمدن ایران بوده و  تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم از جمله بناهایی است که در حوزه انتخابی بنده در استان فارس وجود دارد و به خوبی با مشکلات گردشگری، فرصت‌ها و تهدیدات آن آگاه هستیم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی افزود:  با قاطعیت می‍‌گویم، برنامه آقای ضرغامی کاملاً همسو با از بین بردن مشکلات است به شرط اینکه به درستی اجرا شود، برنامه آقای ضرغامی برای میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جامع است، از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این برنامه‌ها را در بر گرفته است.

وی با بیان اینکه ضرغامی ارتباط قوی با حوزه فرهنگ و تبلیغات دارد، تصریح کرد: این مهم لازمه کار گردشگری است. وی همچنین ارتباطی خوبی با جوانان داشته؛ متأسفم برای کسانی که سن بالای آقای ضرغامی را نقطه منفی می دانند در حالی که ایشان در فضای مجازی ارتباط خیلی خوبی با قشر جوان دارد.

وی افزود: اگر تمام این برنامه ها به درستی اجرا شود این برنامه ها می تواند تحول ایجاد کند. اگر کسی بخواهد در این حوزه تحول ایجاد کند قطعا آن فرد آقای ضرغامی است. یک برنامه مردم پایه و دقیق با استفاده از تجربیات گذشته می تواند درآمدی سرشار در این حوزه ایجاد شود تا ما شاهد باشیم که این وزارتخانه نیز یکی از وزارتخانه های درآمدزا برای کشور باشد.

رشیدی با بیان اینکه برنامه آقای ضرغامی می تواند وزارت میراث فرهنگی را تبدیل به وزارتخانه ای مانند وزارت نفت کند، گفت: مردم امیدوارند که این اتفاق رخ دهد و قطعا با حمایت دولت تحول خوبی در این حوزه رقم خواهد خورد.

توانگر: ضرغامی مرد میدان و عمل است

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است، گفت: دوران معاونت سینمایی وی در ۴ دهه اخیر بی نظیر است. در صدا و سیما مدیری تحول گرا و توسعه گرا بوده است، توسعه کمی و کیفی شبکه های رادیویی و تلویزیونی در دوره او اتفاق افتاد.

 مجتبی توانگر در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: پیش از ورود به بحث خدمت آقای احمدی بیغش عرض می کنم که در نطق خود اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال بردید اما آقای ضرغامی بدانید عزت دست خدا است و ذلت هم دست خداست و مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات شما را فراموش نمی کنند اگر بدنامی در دنیا به دلیل تحریم اتحادیه اروپا و استکبار جهانی با بهانه برخورد با حوادث فتنه 88 است، ما وجاهت نمی خواهیم و همه بدنام هستیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وزارتخانه ای با 4 ضلع فرهنگ، رسانه، اقتصاد و دیپلماسی است و وزیر پیشنهادی از سوابق مدیریتی موفق در وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما و دارای برنامه برای گردشگری و صنایع دستی است.

وی اضافه کرد: آقای ضرغامی وزیر پیشنهادی به دلیل سوابق طولانی در معاونت مجلس و استان های صدا وسیما، وزارت ارشاد و وزارت دفاع و بیش از 10 سال ریاست سازمان صدا و سیما، ایران را به خوبی می شناسد که این لازمه وزیر میراث فرهنگی است.

توانگر ادامه داد: او دنیا را می شناسد و کشورهای مختلف در 5 قاره را از نزدیک دیده که نگاه جهانی برای این وزارتخانه مهم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است، تصریح کرد: دوران معاونت سینمایی وی در 4 دهه اخیر بی نظیر است. در صدا و سیما مدیری تحول گرا و توسعه گرا بوده است، توسعه کمی و کیفی شبکه های رادیویی و تلویزیونی در دوره او اتفاق افتاد و شبکه نسیم را در مریوان و استان کردستان در کنار دریاچه زریوار راه اندازی کرد، شبکه ای که هم اکنون پربیننده ترین شبکه کشور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ رادیو و تلویزیون سریال 110 قسمتی کیمیا که روایت دوران انقلاب و جنگ بود و سریال های در چشم باد، مستند آخرین روزهای زمستان و بسیاری از سریال های فاخر و طنز، مفرح و سریال های خانواده محور در دوران او ساخته شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: او یک مدیر میدانی است، به هنگام پاره ای از برداشت ها درباره سریال سرزمین کهن که تاکنون هم پخش نشده است برای تبیین موضوع و برطرف شدن سوءتفاهم ها لباس بختیاری برتن کرد و به میان مردم بختیاری رفت ضمن اینکه ما می دانیم به خاطر روحیه ورزشی و کوهنوردی ایشان نقاط مختلف کشور را نیز رفته است.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار جشنواره سینمایی ارشاد را به استان ها برد، برای معرفی ایران عزیز از ایل گلی در تبریز، از ارگ بم در کرمان، از میدان نقش جهان در اصفهان و بخش های دیگر از این قبیل. یاد شعر این دوست عزیز و بزرگوارم حامد عسگری عزیز افتادم که سروده است؛ من ارگ بمم خشت به خشتم متلاشی/تو نقش جهان هر وجبت ترمه و کاشی

توانگر اضافه کرد: ضرغامی تجربه کار با 3 دولت خاتمی، احمدی نژاد و روحانی با گرایش های مختلف را در کارنامه خود دارد که این بیانگر توانایی، تعامل و جایگاهی است که او دارد. ضرغامی به دلیل مسئولیت های مختلفی که داشته در هیات دولت، شورای امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی حضور موثر داشته و بر برنامه ها، سیاست ها و اسناد بالادستی آگاهی و اشراف دارد. این ها تجارب ذی قیمتی است که در میان کابینه آقای رییس ی ایشان را چهره ای منحصر به فرد می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: ضرغامی در هر دستگاه و سازمانی که خدمت کرده محبوب و مردمی بوده است، وزیر پیشنهادی به لحاظ ویژگی های شخصیتی ساده زیست، مردمی، فساد ستیز، کارآمد و تحول گرا است و معتقد به جوان گرایی و دارای برنامه جامع است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها گردشگری به عنوان یک صنعت بزرگ منبع نخست درآمد محسوب می شود و رونق اقتصادی در آن کشورها مشهود است، افزود: کشور ما در این حوزه دچار عقب ماندگی جدی است و لازمه آن این است که نهادهای مختلفی از جمله وزارتخانه های امور خارجه، راه و شهرسازی، فرودگاه ها، هتل ها و خدمات زیربنایی در کنار هم قرار گرفته و در هماهنگی کامل باشند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در همه سال های گذشته فردی که چهره ملی باشد در رأس این وزارتخانه نبود، اگر هم بود مساله اصلی او گردشگری نبود و متاسفانه در برخی موارد مسئله شان سیاسی بوده است.

وی با بیان اینکه ضرغامی چهره ملی، فرهنگی و به نوعی فرادستگاهی است، افزود: باید بابت اینکه آقای رییس ی با تکیه بر این موضوع ایشان را انتخاب کرده از رییس جمهور سپاسگزار باشیم.

توانگر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اهل تحول است، گفت: وی هرجا مسئولیتی داشته تحول ایجاد کرده، با حضور در معاونت سینمایی شاهد رونق در سینما و اقبال وسیع هنرمندان بودیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور ضرغامی در سازمان صدا و سیما گفت: سازمان صدا و سیما اگر ضرغامی نبود تنها 6 کانال آنالوگ داشت و باید هر روز و هر شب به پشت بام می رفتیم تا آنتن خود را تنظیم کنیم اما اکنون بیش از 30 کانال ملی و بیش از 30 کانال استانی داریم و شبکه های متعدد برون مرزی و ده ها شبکه رادیویی که در ادامه دیجیتالی شدن شبکه های تلویزیونی را شاهد بودیم که امروز تصاویر HD را در قاب تلویزیون می بینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: شاید اگر ضرغامی نیز مانند بسیاری از مدیران ناکارآمد و خسته دولت گذشته دست روی دست می گذاشت و مطرح می کرد که پول و امکانات نداریم و اقدامی نمی کرد امروز با همان 6 شبکه روبرو بودیم اما امروز هم از نظر تعداد و هم از منظر محتوا و تصویر دیجیتال تحول بزرگی را در بزرگ ترین رسانه کشور شاهد هستیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برون مرزی نیز سال ها آرزو داشتیم پیاممان را به دنیا برسانیم، گفت: پرس تی وی به زبان انگلیسی، هیسپان تی وی به زبان اسپانیایی از دستاوردهای وزیر پیشنهادی در این حوزه است.

وی با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی ،گفت: وی مردمی است. ضرغامی در این 30 سال چه مسئول بوده چه در جایگاه مدنی بوده رخ در رخ کنار مردم و هنرمندان و فعالان عرصه های علمی و اقتصادی بوده است.

توانگر تصریح کرد: یادتان هست آن سریال خاص که مورد اعتراض به حق مردم عزیز مسجد سلیمان قرار گرفت، آن زمان برخی توصیه به بگیر و ببند کردند، ضرغامی ایستاد و نپذیرفت. دقیق یادم هست بدون محافظ بلیط گرفت و به مسجد سلیمان رفت، وارد بازار شد و براساس تخمین دستگاه های امنیتی بیش از 2 هزار نفر از مردم گرد او آمدند تا مجبور شدند او را به داخل یکی از مساجد ببرند. 4 ساعت بعد هم او اعتراضات مردم را شنید و یک ساعت بعد نیز تصاویری که با موبایل های شخصی گرفته می شد در وب قابل مشاهده بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: این رفتار ضرغامی الگویی جدید از ارتباط با مسئولان شدند، الگویی که مورد تحسین فعالان فرهنگی، مدنی و نهادهای امنیتی درهمان مقطع شد. نهادهای امنیتی در گزارش های خود در همان زمان تصریح کردند که می توان از این اقدام ضرغامی برای پاسخ به اعتراضات مدنی و اجتماعی مردم پاسخ داد و شاهد هیچ برخورد امنیتی و چکشی نبود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تصاویر غیر رسمی ضرغامی در میان مردم مسجدسلیمان شبکه های ضد انقلاب را منفعل کرد که مردی بدون محافظ به میان مردم آمده و خود مردم امنیت او را حفظ کردند و خودشان اعتراضشان را منحل کردند.

وی گفت: از آقای رییس جمهور باید تشکر کنیم که برای نخستین بار در دولت های مختلف یکی از باسابقه ترین و با تجربه ترین و کارآمدترین مدیران را برای این حوزه انتخاب کرده است که در گذشته از این مهم غفلت شده بود. رأی بالای شما نمایندگان محترم به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی پشتوانه بزرگی برای عملی شدن برنامه ها و تحقق سیاست های کشور برای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

با پایان یافتن جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جلسه صبح فردا(چهارشنبه) مجلس موکول شد.

پایان نوبت سوم جلسه علنی ۲ شهریورماه مجلس

رییس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی مجلس را به صدا درآورد.

 محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 20 به صدا درآورد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تشکر می کنم از رسانه ها، شبکه خبر و مردم عزیز که مجلس را دنبال کردند و خداقوت می گویم به همه همکاران. نشست بعدی (چهارشنبه، 3 شهریورماه) ساعت 7:45 صبح با دستور جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار می شود.