۰ نفر

درجلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت مطرح شد؛

موافقت کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهادی بهداشت / وزیر بهداشت درباره راه رسیدن به وضع مطلوب توضیح دهد

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۵
کد خبر: 555496
موافقت کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهادی بهداشت / وزیر بهداشت درباره راه رسیدن به وضع مطلوب توضیح دهد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بررسی صلاحیت بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

از ابتدای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکنون صلاحیت ۵ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه مورد بررسی قرار گرفته است.

در ابتدای بررسی صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی و پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوط قرائت می شود.

موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی بهداشت

رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشت خبر داد.

حاجی پور: گزارش کمیسیون آموزش درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان را قرائت کرد و گفت: عین اللهی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور مسلط است.

رضا حاجی پور در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون آموزش بدین شرح است:

هیأت رییسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود. علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مقدمه:

موضوع سلامت افراد جامعه، از حیاتی ترین مسائل کشور است. بنابراین ضروری است که مدیریت و هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت کشور و آموزش پزشکی، به فردی لایق و مطمئن سپرده شود.

در سیاست های کلی سلامت بر ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران در محیط های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش های اسلامی اشاره شده است. تدوین، تعیین خطی مشی ها و نیز برنامه ریزی و اجرای برنامه های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی از وظایف مصرح قانونی وزارت بهداشت به شمار می آید. چنانچه در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، بدرستی عمل نشود، با وجود تخصیص بودجه، اخلال در کارآیی و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت. با توجه به مطالب فوق، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای عین اللهی در دو دوره معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده اند و علاوه بر آن در مراکز تحقیقاتی و آموزشی متنوعی در این وزارتخانه، مدیریت، دبیری و یا عضویت داشته اند.

۷۰ مقاله متناسب با موضوعات وزارت بهداشت در مراجع معتبر علمی داخلی و خارجی، بخشی از سوابق علمی ایشان است. ایشان قریب سی سال سابقه عضویت هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دراند و دهها پروژه دستیاری پزشکی و تحصیلات تکمیلی را راهنمایی و هدایت نموده اند.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی

در کمیسیون در جلسه کمیسیون با آقای عین اللهى به اولویت های زیر اشاره شد:

۱- بهره مندی عادلانه همه مردم به خدمات سلامت کشور

۲- مقابله به موقع و مناسب با بحران ها

٣- تنظیم صحیح زمان بازگشایی دانشگاهها

٤- توجه به نیازهای دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و دستیاران پزشکی مشغول خدمت در شبکه سلامت

5- لزوم تحول در نظام سنجش و پذیرش رشته های علوم پزشکی

6- توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی در بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور

با توجه به نیاز کشور به خودکفایی دارویی و تجهیزات پزشکی، وزیر پیشنهادی قول دادند این وزارتخانه به شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد توجه بیشتری نماید.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان واقع گرایانه تدوین شده و از جامعیت، شفافیت و صراحت نسبتا خوبی برخودار می باشد اما کمیسیون انتظار داشت با توجه به سوابق جناب آقای عین اللهی، در زمینه آموزش پزشکی و پژوهش و فناوری به جزئیات بیشتری پرداخته می شد.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

به نظر می رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی سلامت، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه درمان و آموزشی پزشکی دارای هماهنگی و انطباق است.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

1- صلاحیت فرهنگی و بینش سیاسی

ایشان در زمان جنگ و بعد از آن در درمان مجروحین جنگ تحمیلی نقش مهمی داشته اند. و همچنین از سال ۱۳۸۷ تاکنون نیز، رییس شورای بسیج جامعه پزشکی کشور می باشند.

۲- صلاحیت علمی، حرفه ای و تسلط بر مسائل پزشکی کشور

ایشان پزشکی با سوابق علمی درخشان و سابقه طولانی مدت در جایگاههای متنوع مدیریتی بخصوص جایگاههای آموزشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت می باشند.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای عین اللهی نشان می دهد که ایشان از تسلط مناسبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه متناسب از جمله معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ریاست بیمارستان شهید لبافی نژاد هستند و همچنین تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان که در رزومه ایشان دیده می شود، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت ایجاد تحول در حوزه آموزشی وزارت بهداشت، کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اکثریت آراء موافقت نمود.

موافقت کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهادی بهداشت

شیخی: گزارش کمیسیون بهداشت درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به جمع بندی این کمیسیون درباره برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت، گفت: وی از سوی این کمیسیون فردی شایسته برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناخته شد.

زهرا شیخی مبارکه در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون بهداشت درباره بررسی برنامه بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی، گفت: وی سوابق اجرایی بسیاری در حوزه های بهداشتی و آموزشی داشته و 3 سال سابقه حضور در جبهه دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهم برنامه های وزیر پیشنهادی، عنوان کرد: وی تاکید بر مدیریت کرونا داشته و قرار است فعالیت تمام وقتی به همراه معاونان، مدیران و رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشد و انتخاب این افراد را براساس اصل شایسته سالاری قرار خواهد داد.

شیخی افزود: وزیر پیشنهادی بهداشت تاکید بر محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در حوزه بهداشتی و آموزش پزشکی داشته و قصد دارد نیروهای ماهر و متخصص در این مناطق بگمارد همچنین اجرای سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی سرلوحه کار وی قرار خواهد داشت.

وی ادامه داد: سیاست های کلی جمعیت، یکپارچه سازی بیمه ها، تقویت خانه های بهداشت و تعامل با مجلس در دستورکار عین اللهی قرار دارد. همچنین قانون مداری و توجه و به کارگیری مدیران شایسته که خود باعث مبارزه با فساد می شود در دستورکار وی است و مردم گرایی، اعتقاد به خرد جمعی و مبارزه با خویشاوند سالاری در ساختار وزارت بهداشت از اهم موارد مورد توجه در برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اتخاذ راهبردهای افزایش جمعیت، نهادینه سازی طب سنتی و پوشش همه جانبه بیماران از سوی بیمه ها نیز در برنامه های بهرام عین اللهی قرار داشت.

سخنگوی کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس در پایان با اشاره به جمع بندی این کمیسیون پس از بررسی سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت، خاطرنشان کرد: مدارک و سوابق وی با واقعیت منطبق بود و در راستای کارکرد وزارت بهداشت قرار داشت، همچنین این کمیسیون وی را فردی شایسته برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشخیص داد.

عباسی : عین اللهی برنامه های خود را برای استفاده از طب سنتی و توزیع عادلانه امکانات بهداشتی ارائه کند

نماینده مردم کرج در مجلس از وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست تا برنامه های خود را در حوزه اهداف افق ۱۴۰۴، استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی، انتصاب مدیران شایسته در سازمان غذا و دارو، توزیع عادلانه امکانات بهداشتی در کشور تشریح کند.علیرضا عباسیدر نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در برنامه های ارائه شده توسط آقای عین اللهی وضعیت موجود حوزه بهداشت و درمان به صورت کامل بررسی و ترسیم شده است اما اشاره به وضعیت مطلوب و مسیر رسیدن به آن در برنامه شما دیده نشده لذا لازم است در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه کنید.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه بهداشت و درمان توزیع امکانات بهداشتی و درمانی اعم از تعداد تخت بیمارستانی، تعداد بیمارستان فعال، تخت های ویژه و دانشگاه های علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور است. برنامه شما برای عدالت در توزیع امکانات حوزه سلامت به ویژه در مناطقی که شاخص امکانات بهداشتی درمانی آن ها از میانگین کشوری پایین تر است، چیست و چگونه می خواهید کشور را به وضع مطلوب برسانید.

وی ادامه داد: براساس برنامه های بالادستی و افق 1404 ایران باید از نظر تعداد پزشک عمومی و متخصص و دندانپزشک در منطقه رتبه اول باشد که متاسفانه با آن فاصله زیادی داریم. با وجود تعداد پایین پزشک متخصص در کشور پذیرش دانشجو در این حوزه بسیار محدود بوده که بخشی از آن به دلیل تعارض منافع است.برنامه شما برای رسیدن به این هدف چه بوده و چگونه با تعارض منافع در این حوزه مقابله خواهید کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مجموعه سازمان غذا و دارو از افرادی استفاده شده که ذینفع دارو و غذا هستند از این رو لازم است شما به صورت کامل مشخص کنید که در این حوزه از فعالین دارو و غذا استفاده خواهید کرد یا افرادی که در این حوزه ذینفع نیستند. بی توجهی به این موضوع موجب شده سلامت محوری به درمان محوری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه براساس سند ملی گیاهان دارویی حدود 8 هزار گیاه دارویی در کشور وجود داشته که 2 هزار و 300 گونه آن خاصیت دارویی دارد، افزود: متاسفانه در برنامه های پزشکی از ظرفیت گیاهان دارویی کشور آن طور که باید بهره برداری نشده است حال بیان کنید برنامه شما برای استفاده بیشتر از این ظرفیت چیست. همچنین کسب سهم 20 درصدی ارزش دارویی مربوط به گیاهان دارویی و فرآورده های آن بوده و همچنین پوشش بیمه ای متناسب برای رسیدن به نرخ پرداخت از جیب 30 درصدی در حوزه طب سنتی از موضوعات مهمی بوده که در برنامه های شما به این مهم توجه نشده است که باید برنامه مشخص شما برای رسیدن به اهداف اسناد بالادستی به صورت مشخص تشریح شود.

عباسی با اشاره به پاندومی ویروس کرونا، اضافه کرد: یکی از راه های مقابله با این بیماری واکسیناسیون است اما دو مجموعه با سابقه در این زمینه مانند واکسن سازی راضی و انستیتو پاستور نتوانستند به خوبی وظیفه خودشان را در این رابطه انجام دهند از این رو باید آسیب شناسی شود که چرا قرارگاه های واکسن سازی وظیفه خودشان را به خوبی انجام نداده اند اگر ترک فعلی در این حوزه صورت گرفته باید با جدیت برخورد شود و اگر تعارض منافعی وجود داشته باید بررسی و رفع شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سند چشم انداز 1404 باید به جایگاه اول علمی در منطقه تبدیل شویم و یکی از راه های رسیدن به آن بین المللی کردن دانشگاه ها و پذیرش دانشجویان خارجی است لذا باید برنامه خود را در این حوزه مشخص کنیم. همچنین حدود 210 هزار دانشجو در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت در حال تحصیل هستند اما در برنامه های خود برای فعالیت های اجتماعی و فرهنگی آن ها هیچ توجهی نشده است از این رو لازم است دیدگاه خود و برنامه های پیش رو را در رابطه با موضوعات مذکور و چگونگی تعامل با تشکل های دانشجویی به طور کامل تشریح کنید.

گودرزی: وزیر پیشنهادی بهداشت در برابر اجرای مطالبات نمایندگان باید تضمین بدهد

نماینده مردم بروجرد در مجلس خواهان مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی از سوی وزیر پیشنهادی بهداشت شد و گفت: امروزه با بحران کمبود پزشک در کشور مواجه هستیم.

 عباس گودرزی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متأسفانه شاهد کمبود پزشک در کشور هستیم که این موضوع در آینده ایجاد بحران خواهد کرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی بهداشت از سال 72 تا 83 دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بود اما هیچ ظرفیتی برای جذب دانشجو ایجاد نشد، به عبارتی در سال 72، 35 دانشگاه، 3 هزار و 462 دانشجو جذب می‌کردند اما در سال 83 این رقم به کمتر از دو هزار و 90 نفر رسید و وزارتخانه نیز این عملکرد را یک دستاورد دانست.

وی ادامه داد: امروز عدم دسترسی به پزشک و خدمات پزشکی از جمله مشکلات مردم محسوب می‌شود، افزایش قیمت برای دریافت خدمات و عدم تمایل پزشکان برای حضور در مناطق محروم و توزیع نامتوازن در حوزه خدمات تخصصی سبب شده مردم در نقاط دور افتاده آواره تهران و مراکز استان‌ها شوند.

گودرزی اظهار کرد: سرانه پزشک عمومی در کشورمان 11.7 به ازای هر 10 هزار نفر است اما این رقم در کشورهای پیشرو معادل 30 تا 50 است، همچنین سرانه پزشک متخصص 5.9 به ازای 10 هزار نفر و دندانپزشک 3.23 به ازای 10 نفر است در حالی که در کشورهای پیشرو این رقم به ترتیب معادل 20 الی 30 و 8 است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: با توجه به اینکه هزینه خدمات دندانپزشکی عموماً مربوط به دستمزد است ما شاهد کمبود پزشک در این عرصه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در کنکور سال 99 بیش از 590 هزار نفر در رشته پزشکی شرکت کردند که تنها 6 هزار نفر پذیرفته شدند لذا افزایش ظرفیت برای پذیرش دانشجوی پزشکی و توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی و دانشکده‌ای علوم پزشکی می‌تواند سبب برطرف کردن مطالبات مردم در این عرصه شود.

وی ادامه داد: طب سنتی یکی از مهمترین عوامل برای مهار کرونا است و کشور چین اعلام کرد 92 درصد بیماران این حوزه را با اینکه مداوا و مابقی را از طریق قرنطینه درمان کرده است اما 14 میلیارد دلار در کشورمان برای مهار کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت شد که در این میان طب سنتی جایگاهی نداشته است.

گودرزی اظهار کرد: طب سنتی در کشورمان مظلوم است زیرا برای مجوز ایجاد یک سلامتکده افراد به بیش از 70 جای مختلف مراجعه می‌کنند و آخر نیز نمی‌توانند مجوزی دریافت کنند؛ این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت برای طب سنتی در سال 2014 الی 2023 سند منتشر کرده است؛ چرا طب ایرانی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود و چرا صدا و سیما برنامه‌های خود را به طب سنتی اختصاص نمی‌دهد، همچنین باید پاسخ داده شود چرا محصولات تراریخته دارای برچسب نیستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: آقای عین‌اللهی باید تضمین دهد طرح پزشک خانواده، بیمه سلامت، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، ترویج طب سنتی، جبران کمبود پزشک و ... را دنبال کند تا مشکلات مردم کاهش یابد.

حبیب زاده بوکانی: نمایندگان پیگیر وضعیت سلامت و معیشت مردم در جریان بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت هستند

نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: نمایندگان در جریان بررسی برنامه وزرای پیشنهادی پیگیر هستند تا دولت مقتدری تشکیل شود و با خدمات شایسته به وضعیت سلامت و معیشت مردم رسیدگی کند.

انور حبیب زاده بوکانی در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیات رییسه مجلس گفت: به عنوان نماینده مردم بوکان با ظرفیت 300 هزار نفری از مردم شریف و پرتلاش در مجلس شورای اسلامی حضور دارم و علیرغم اینکه یکی از بانظم ترین نمایندگان هستم، امروز هیات رییسه اسم بنده را به عنوان فردی که با تاخیر در جلسه حاضر شد، اعلام کرد. این در حالی است که ما در مجلس با پیگیری مستمر و حضور پیوسته، در حال بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت هستیم.

نماینده مردم بوکان در مجلس یازدهم افزود: ما در تلاشیم تا دولت مقتدر هر چه زودتر تشکیل شود و با خدمات شایسته به وضعیت سلامت و معیشت مردم رسیدگی کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: آقای دهنوی اسامی که تاخیر داشتند را اصلاح کردند، شما نیز از نمایندگان منظم مجلس بوده و خواهید بود.

پایان جلسه علنی ۳۱ مردادماه مجلس / نشست بعدی دوشنبه؛ اول شهریور

رییس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی مجلس را به صدا درآورد.

 محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 18 و 23 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی (دوشنبه، اول شهریورماه) ساعت 7:45صبح برگزار می شود.