۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رونمایی از سند آمایش استان تهران / انتقاد رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهران از نامزدهای انتخابات

۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۱۷
کد خبر: 536201
رونمایی از سند آمایش استان تهران / انتقاد رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهران از نامزدهای انتخابات

سند آمایش سرزمین استان تهران، با موضوع بررسی ظرفیت‌ها،چشم‌انداز و امکانات استان تهران تا سال 1424 و پرداختن به خشکسالی و موج مهاجران به سمت استان تهران امروز رونمایی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سند آمایش سرزمین استان تهران در 16 ماده تدوین شده و چشم‌انداز توسعه، عدالت و ظرفیت‌ها را تا سال 1424 بررسی کرده است.

مسعود شفیعی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مراسم رونمایی از این سند که صبح امروز برگزار شد گفت: نزدیک به ۲دهه زمان برد تا این سند آماده شود و ما قبل از این فاقد یک سند منسجم برای آمایش سرزمین بودیم و از دهه های پیش برای سند آمایش مطالعات صورت گرفته بود ولی در سطوح عالی برای آن تصمیم گیری نشده بود که در دولت دوازدهم تحقق یافت.

وی ادامه داد: برای عمل به قانون برنامه ششم توسعه کشور سند آمایش سرزمین استان تهران بررسی، تصویب و در نهایت رونمایی شد.

به گفته شفیعی این سند دارای ۱۶ ماده و وظایف دستگاه های مختلف در آن عنوان شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال آنچه که در سند آمایش استان تصویب شده باید با سند ملی تطبیق شود، گفت: برای توسعه و استفاده از ظرفیت‌های استان باید از این سند بهره ببریم به روز رسانی سند آمایش استان مستقیم باید با توسعه سایر استان های کشور باشد.

شفیعی از صاحب نظران و دانشگاهیان درخواست کرد در این عرصه ورود کنند، تا با تهیه سازوکارهای لازم بتوان از ظرفیت و توان علمی این افراد استفاده کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد: ما با انفجار جمعیت در استان تهران مواجه هستیم و ۲۰ درصد جمعیت کشور در استان تهران زندگی می کنند که بیش از نیمی از مالیات‌های کشور هم در این استان وصول می شود.

به گفته وی محسوس ترین خروجی این سند کنترل وضعیت جمعیت موجود و حرکت گام به گام به سوی اصلاح و تغییر است.

شفیعی در رابطه با مزیت‌های این سند گفت: بر اساس این سند توزیع عادلانه امکانات متناسب با ظرفیت‌های استان تهران خواهد بود و شورای آمایش سرزمین آن را رصد می کند.

وی در رابطه با تاکید این سند بر نقش آموزش‌وپرورش و بهداشت ادامه داد: در این دو حوزه پایین ترین سرانه‌ها در استان تهران وجود داشت و بر اساس بررسی‌ها دلیل مهاجرت‌ها به این پهنه سرزمین امکانات و زیرساخت‌ها نیست بلکه موارد دیگری برای مهاجرت وجود دارد.

شفیعی ابراز امیدواری کرد که با این سند بتوان آهنگ ورود به استان تهران را کم کرده و جذابیت‌های کاذب را از بین ببریم.

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، ممکن است در بخش‌هایی از استان تجمیع خدمات و امکانات را داشته باشیم، اما باید توجه کرد که عقب‌ماندگی در بسیاری از بخش‌های استان وجود دارد و باید برای رفع آن انرژی بگذاریم.

وی در رابطه با اهمیت موضوع خشکسالی در کشور افزود: ضریب آب قابل دسترس و سرانه جمعیت در استان تهران، بعد از استان سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت را دارد. اما با این سند در یک برنامه میان مدت قرار است مصرف آب را ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق روش های بهینه سازی کاهش دهیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد: وظایف دستگاه ها در این سند مشخص شده و برای دستگاه ها و موسسه های غیر دولتی و دولتی دارای برنامه و مسئولیت است و باید نهادهای مختلف همسو با این سند اطلاعات طرح ها را در سامانه اعلامی در این سند بارگذاری کنند.

شفیعی در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: اگر نامزدها دغدغه‌ای برای توسعه و آبادانی داشتند نیاز بود در فضای انتخابات توجه ویژه ای به این مساله شود .

به گزارش اقتصادآنلاین، این سند به شکل بندی کلی نظام فضایی استان، الگوی استقرار و نظام سلسله مراتبی مراکز سکونتگاه ها، الگوی توزیع اجتماعی شهرستان ها، توسعه و تولید در بخش های اقتصادی و خدماتی، جغرافیای اقتصادی استان و تقسیم بندی جدید شهرستان های استان تهران پرداخته است و در این سند استان تهران به قطب اقتصادی و دارنده بیشترین سهم اشتغال در کشور تبدیل خواهد شد و شاهد توسعه و آبادانی این استان خواهیم بود.