۰ نفر

عبدالناصر همتی؛

سیاسی‌ ها کنار بنشینند و بگذارند اقتصاد دست ما باشد / حداقل رشد اقتصادی مورد نیاز در کشور سالیانه ۵درصد است

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۵۱
کد خبر: 536034
سیاسی‌ ها کنار بنشینند و بگذارند اقتصاد دست ما باشد / حداقل رشد اقتصادی مورد نیاز در کشور سالیانه ۵درصد است

عبدالناصر همتی با بیان اینکه حدود ۱۰سال است که رشد اقتصادی کشور حدود نیم درصد است و این مساله نشان‌دهنده آن است که بینش اقتصادی در کشور حاکم نبوده است، گفت: همیشه سیاسیون وارد صحنه شده‌اند اما اکنون اجازه دهند فردی اقتصادی وارد صحنه شود و سیاسی‌ها کنار بنشینند و اجازه دهند امور اقتصاد دست ما باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی آنلاین با مردم خوزستان که روز ۲۳ خردادماه انجام شد، اظهار کرد: من سال‌های زیادی در زمان جنگ و زمانی که مسئول تبلیغات جنگ در صدا و سیما بودم، در خوزستان و در مناطق جنگی زندگی کردم و لذت می‌برم وقتی که به خوزستان می‌آیم و با خوزستانی‌ها دیدار می‌کنم.

وی افزود: من اکنون در یک موقعیت خطیر وارد صحنه انتخابات شده‌ام و کار سختی را انتخاب کرده‌ام و در مقابل پنج نفر در صحنه انتخابات در حال رقابت هستم.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: به دلیل شرایط شیوع کرونا نتوانستم خدمت مردم خوزستان برسم و نتوانستم با مردم دیدار داشته باشم. شرایط اقتصادی کشور و موقعیت اجتماعی کشور به شکلی است که باید حرکت و اصلاح جدی در ساختار اقتصادی و مسائل کشور داشته باشیم.

همتی با بیان اینکه روزها روزهای حساسی است و بخش زیادی از مردم هنوز با صندوق رای قهر هستند، ادامه داد: من در مقابل خود، رقیبم را قهر مردم می‌دانم و اگر مردم قهر خود را بشکنند، من رقیبی نخواهم داشت.

وی افزود: در کشور در حال از دست دادن زمان هستیم و فرصت برای توسعه، در حال گذر است. به دلیل تحریم‌ها علیه ایران، فشار حداکثری، کاهش درآمدهای کشور و اختلال در مبادلات بانکی، دچار مشکلات اقتصادی شده‌ایم. البته خدا را شکر توانستیم این پیچ مشکلات را رد کنیم و توطئه آن‌هایی که به دنبال از بین بردن نظام ایران بودند، با همت عزیزان در کشور، تلاش مسئولان اقتصادی کشور و شخص بنده در بانک مرکزی، خنثی شد و امیدواریم بتوانیم فصل جدیدی در کشور داشته باشیم.

همتی ادامه داد: حداقل رشد اقتصادی مورد نیاز در کشور ۵ درصد در سال است که مد نظر ما است و البته باید بیشتر نیز شود. اگر نتوانیم این رشد اقتصادی را تامین کنیم، نمی‌توانیم بر بحران‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم پیروز شویم و ایجاد ثروت داشته باشیم.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: مردم ایران مستحق زندگی و رفاه و آسایش هستند. از بیکاری گسترده و مشکلات اقتصادی مردم در خوزستان مطلع هستم و برای مثال باید گفت که آبادان و خرمشهر با وضعیتی که اکنون دارند، باید خیلی زودتر از این‌ها پیشرفت می‌کردند.

همتی گفت: خوزستان با حجم عظیم صنایع، منابع نفت و گاز و زمین‌های کشاورزی باید پیشرفت می‌کرد و حق خوزستان خیلی بیشتر از این‌ها بود و باید باشد. در دولت آینده به طور جدی به مشکلات خوزستان خواهم پرداخت و مردم خوزستان مطمئن باشند که بحث آب، محیط زیست، اقتصاد، بیکاری و اشتغال خوزستان در دستور کار دولت من خواهند بود.

وی افزود: بسیار خوشحال هستم که با اقوام مختلف خوزستانی از عرب‌ها، بختیاری‌ها، همه شهروندان خوزستانی و همچنین صابئین مندایی چند نکته‌ای را صحبت می‌کنم. مساله آب خوزستان برای من بسیار مهم است و معتقد هستم که مردم خوزستان از اینکه آب شرب برای استان‌های همجوار برود، مشکلی ندارند اما مشکل اساسی، در بحث انتقال آب غیر شرب است.

همتی گفت: باید به انتقال آب به منظور غیر شرب از خوزستان به استان‌های دیگر نگاه جامعی و عمیق داشت. مساله زیست محیطی ایجاب می‌کند که به انتقال آب از خوزستان نگاه عمیق‌تری کرد. استقرار صنایع در کنار منابع آبی باید در اولویت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در بحث انتقال آب خوزستان قطعا نظر کارشناسان و نظر مردم خوزستان مورد اهمیت است و بر اساس مصالح خوزستان راجع به این مساله تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مسئولیت‌ها باید بر اساس صلاحیت افراد و توانایی به آن‌ها داده شود، گفت: اینکه چه فردی با چه قومیتی در منسبی گذاشته می‌شود، فرقی نمی‌کند و نباید مسائل را امنیتی ببینیم. مشکل کشور این است که یک ذهنیت راهبردی اقتصادی به استان‌های کشور نداریم و اگر چنین ذهنیتی داشته باشیم بسیاری مسائل که پیش آمده است را نخواهیم داشت.

همتی ادامه داد: نباید به مسائل استان خوزستان و سایر استان‌ها، امنیتی نگاه شود؛ اقوام و مذاهب برای کشور تهدید نیستند و بلکه مولفه‌های امنیت ملی و اقتدار ایران هستند و در این زمینه همه باید در پیشرفت ایران دست به دست هم دهیم.

وی گفت: مساله خوزستان در اولویت من است زیرا در زمان جنگ بسیار در جنوب بوده‌ام و خاطرات بسیار خوبی از اهواز، خرمشهر، آبادان، دزفول، حمیدیه و سایر شهرستان‌های خوزستان دارم و امیدواریم خوزستان را آن گونه که هست، بسازیم.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: منابع عظیم نفت و گاز و فولاد در خوزستان است اما وضعیت خوزستان مناسب نیست. حتما روی اینکه فردی در خوزستان باشد تا موارد خوزستان را به صورت جدی پیگیری کند، مصمم هستم و به مردم خوزستان این قول را می‌دهم. باعث تاسف است که خوزستان حجم عظیم بیکاری در میان افراد تحصیلکرده و زنان دارد.

وی با بیان اینکه زنان در اولویت برنامه‌های ما هستند، گفت: نحوه برخورد ما با زنان مشخص است و حضور همسر من در صحنه انتخابات به نمایندگی از زنان، نشان‌دهنده آن است که بحث حضور زنان در زندگی ما حل شده است اما شاید برای دیگران تازگی دارد.

همتی بیان کرد: امور اقتصادی کشور با توجه به تحریم‌ها و فشار حداکثری و وجود افراد رانت‌خوار بسته شده و اقتصاد و معیشت کشور توسط عده‌ای رانت‌خوار به گروگان گرفته شده است و در این زمینه من مصمم هستم که شرایط را عوض کنم. من یک آدم سیاسی هستم و سال‌ها مسئولیت سیاسی داشته‌ام اما تخصص من، اقتصاد و اقتصاد کلان است.

وی با اشاره به اینکه معیشت مردم جزو مسائل مهم کشور است، افزود: همه قول‌هایی که سایر نامزدها در بحث یارانه و غیره می‌دهند، هیچکدام جنبه عملیاتی ندارند و من این را به عنوان کسی که تا ۱۰ روز پیش، رییس بانک مرکزی کشور بوده است می‌گویم. ما برخی از ماه‌ها مشکلاتی در بحث پرداخت حقوق بازنشسته‌ها و سایر بخش‌ها داشته‌ایم؛ این افراد از کجا می‌خواهند این پول‌ها را برای یارانه‌ها بیاورند.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: حدود ۱۰ سال است که رشد اقتصادی کشور حدود نیم درصد است و این مساله نشان‌دهنده آن است که بینش اقتصادی در کشور حاکم نبوده است. همیشه سیاسیون وارد صحنه شده‌اند اما اکنون اجازه دهند فردی اقتصادی وارد صحنه شود و سیاسی‌ها کنار بنشینند و اجازه دهند امور اقتصاد دست ما باشد.

همتی با اشاره به مشکلات خوزستان افزود: شنیدن مشکلات و وضعیت آب و مسائل زیست محیطی در خوزستان بسیار دشوار است. در این زمینه حتما مقابله با ریزگردها را تکمیل خواهیم کرد و در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نیز منابع مالی لازم را برای تامین آب فاز دوم این طرح تامین خواهیم کرد و قول خواهیم داد که خوزستان روزهای خوبی داشته باشد.

وی گفت: محدودیت‌های مالی کشور به دلیل تحریم‌ها، زیاد است و حتما تحریم‌ها باید شکسته شود. البته کاسبان تحریم دوست ندارند این شرایط عوض شود.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: سالانه ۱۶ میلیارد دلار هزینه برای تهاتر و ارزان‌فروشی نفت می‌دهیم؛ من این شرایط را با پشتیبانی مردم عوض خواهم کرد.

وی افزود: شرایط زندگی برای دهک‌های پایین جامعه بسیار سخت است. اول باید رشد اقتصادی محقق شود و سرمایه وارد کشور شود. باید با دنیا تعامل داشته باشیم تا بتوانیم نفت را بفروشیم.