۰ نفر

شستن صورت در حمام اشتباه است مگر اینکه...

۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۲۸
کد خبر: 658551
شستن صورت در حمام اشتباه است مگر اینکه...

یکی از مسائلی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شده، این است که آیا باید پوست صورت را هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن شست‌وشو کرد یا زمان جداگانه‌ای را برای این کار در نظر گرفت؟

موقع شستن صورت در حمام این اشتباه رو نکنید

به گزارش اقتصاد آنلاین، خود من هم به‌عنوان متخصص پوست‌ومو به بعضی افراد توصیه کرده‌ام که این شست‌وشوی صورت را در زمان جداگانه‌ای انجام دهند. اما با توجه به فراگیر شدن سوالات درباره این ماجرا قصد دارم که توضیحات بیشتری ارائه کنم. 

شستن صورت هنگام دوش گرفتن خوب است یا بد؟

ساده‌ترین پاسخ برای چنین سوالی این است: شستن صورت زیر دوش حمام اشکالی ندارد. با فرض این‌که حتما از محصولات مناسب و از روش‌های شست‌وشوی صحیح استفاده کنید،‌شستن صورت هنگام دوش گرفتن یا حمام کردن اشکالی ندارد. حتی می‌توان به مزیت‌های این کار اشاره کرد؛ ‌مثلا دیگر لازم نیست به‌خاطر پخش‌وپلا شدن آب و کف در روشویی نگران باشید یا این‌که در حمام به‌راحتی می‌توانید آب را از زوایای مختلف روی قسمت‌های گوناگون صورت و گردن بریزید. 

پس با فرض این‌که حتما از محصولات شوینده مناسب و روش‌های شست‌وشوی صحیح استفاده کنید، شستن صورت در روشویی به‌صورت جداگانه یا شستن آن در اوقات دوش گرفتن و حمام کردن تفاوتی با همدیگر ندارد و فقط یک انتخاب شخصی است. 

شستن صورت در حمام کار اشتباهیه؟

آیا آب حمام بیش از حد برای پوست صورت داغ است؟ 

پوست صورت به‌هیچ‌وجه نباید با آب داغ یا بیش از حد گرم شست‌وشو شود. اگرچه آب داغ می‌تواند احساس آرامش بدنی و روانی خوبی را (خصوصا در زمستان) به‌وجود بیاورد، ‌اما قطعا به پوست آسیب می‌رساند. آب داغ به‌راحتی رطوبت پوست را از بین می‌برد و درنتیجه نه‌تنها باعث خشکی پوست می‌شود، بلکه به سد دفاعی پوست هم صدمه می‌زند. 

این یعنی اگر آب حمام برای پوست صورت زیادی داغ باشد، قطعا برای پوست بدن هم دمای مناسبی ندارد. دمای آب هنگام دوش گرفتن باید ولرم باشد تا شرایط خوبی برای پوست صورت و دیگر قسمت‌های بدن به‌وجود بیاورد. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید با آب ولرم دوش بگیرید، حتما دمای آب را برای شستن صورت پایین بیاورید یا نهایتا صورت را به‌صورت جداگانه در ساعات دیگری بشویید. 

آیا استفاده از صابون حمام برای شستن صورت اشکالی دارد؟ 

پوست صورت به‌هیچ‌وجه نباید با صابون حمام شست‌وشو شود. صابون‌های حمام فرمولاسیون غلیظی دارند و استفاده از آنها برای شستن صورت همیشه یکی از شایع‌ترین علت‌ها برای خشکی پوست و آسیب‌دیدگی سد دفاعی پوست بوده است. حتی بهتر است که از صابون‌های غلیظ برای شستن پوست بدن هم استفاده نکنید. 

بنابراین بهترین شوینده‌ها برای پوست صورت و دیگر قسمت‌های بدن، انواع ملایمی هستند که ذرات تعریق و آلودگی‌های مختلف را جدا می‌کنند اما چربی‌های طبیعی پوست صورت و پوست بدن را از بین نمی‌برند. البته کسانی که می‌خواهند صورتشان پوست زیباتر و سالم‌تری داشته باشد، بهتر است از شوینده‌های جداگانه و مخصوص صورت استفاده کنند. 

آیا روش خاصی برای شست‌وشوی صورت وجود دارد؟ 

بله همیشه باید از یک روش مشخص برای شست‌وشوی صورت پیروی کنید. درواقع ابتدا باید صورت را با آب مرطوب کنید و سپس ماده شوینده را با کمک نوک انگشتان دو دست به‌آرامی روی پوست پخش کنید. در این مرحله نباید هیچ فشاری روی پوست وارد کنید. بعد که شوینده کاملا روی پوست پخش شد، 20 ثانیه منتظر بمانید و سپس صورت را آبکشی کنید. بعد از آبکشی هم حتما از مرطوب‌کننده و سرم استفاده کنید تا رطوبت مطلوبی در پوست شکل بگیرد.