۰ نفر

چگونه آزمایش خون را بخوانیم؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 561837
چگونه آزمایش خون را بخوانیم؟

خواندن آزمایش خون برای بیشتر افرادی که استرس و نگرانی فاکتورهای آزمایشی خود را دارند، موضوع مهمی است. اینکه بتوانید پیش از مراجعه به پزشک از اعداد و میزان فاکتورهای آزمایش خون خود سر دربیاورید، کمک بسیاری در کاهش استرس شما خواهد کرد.

برای تفسیر آزمایش خون باید مقادیر مرجع یا مقادیر نرمال فاکتورهای آزمایش خون را بدانید و با اصطلاحات آزمایشی و پزشکی و علائم اختصاری فاکتورهای آزمایشی آشنا باشید. در واقع با ساده‌ و قابل فهم کردن فاکتورهای آزمایش خون خواهید توانست پیش از مراجعه به پزشک اندکی از وضعیت سلامتی خود اطلاع پیدا کنید و رنج سلامتی خود را بیابید.

برای اطلاع از وضعیت سلامتی خود، باید نتیجه اختصاصی فاکتورهای آزمایش خون خود را با مقادیر نرمال و مرجع همان فاکتور آزمایشی مقایسه کنید. اگر میزان فاکتور آزمایشی شما در رنج نرمال قرار داشته باشد، می‌تواند نوید بخش سلامتی و اوضاع خوب و نرمال بدن باشد.

معمولا در کنار فاکتورهایی که از رنج نرمال و طبیعی خارج هستند، یک علامت ستاره کوچک گذاشته می‌شود؛ و توضیح کوچکی در انتهای صفحه در مورد همان فاکتور آزمایشی داده می‌شود. مثلا پیشنهاد می‌شود که بررسی فاکتور آزمایشی مجدد تکرار شود تا خارج از حد نرمال بودن آن به طور قطع تایید شود.

تفسیر آزمایش خون

برای خواندن آزمایش خون حتما به نکته‌های زیر دقت و توجه کنید

نرج نرمال و مقادیر مرجع فاکتورهای آزمایشی ممکن است از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد. بنابراین حتما رنج نرمال آزمایش خود را حتما با مقادیر مرجعی که خودِ آزمایشگاه به شما داده است، مقایسه کنید.

گرچه این اختلاف اندک و حتی گاهی قابل اغماض است، اما معمولا به دلیل تفاوت در تجهیزات آزمایشگاهی، معرف‌های شیمیایی مورد استفاده و تکنیک‌های آنالیز از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر ایجاد اختلاف دور از انتظار نیست. از همین جهت است که مقادیر مشخص و اطلاعات کاملا دقیقی برای اغلب تست‌ها در وب سایت کولایف وجود ندارد.

گرچه نرمال و در حد طبیعی بودن فاکتورهای آزمایشی نشانه خوبی است، اما نمی‌تواند به طور صد در صد نوید‌بخش سلامتی شما باشند؛ زیرا بسیاری از آزمایش‌ها در افراد سالم و بیمار نتایج مشابهی دارند. بنابراین، با وجود مشاهده نتایج نرمال در برگه آزمایش شما، همچنان این احتمال وجود دارد که یک مشکل پنهان وجود داشته باشد. باید توجه داشت که نتایج تست‌های آزمایشگاهی در افراد بیمار نیز می‌تواند در محدوده مرجع قرار بگیرند، به خصوص زمانی که فرد در مراحل اولیه بیماری است. بنابراین حتما از پزشک خود بخواهید که نتیجه آزمایش شما را با توجه به وضعیت بالینی و دیگر شواهد موجود بررسی کند و در مورد بیمار بودن یا نبودن شما نظر قطعی صادر کند.

همانطور که یک نتیجه نرمال، صد در صد نمی‌تواند تضمین‌کننده سلامتی باشد، یک نتیجه غیر نرمال هم صد در صد به معنای بیمار بودن شما نیست؛ زیرا یک نتیجه خارج از محدوده مرجع می‌تواند به مشکلی در رابطه با سلامتی شما اشاره داشته یا نداشته باشد. از آنجایی که بسیاری از مقادیر مرجع بر اساس دامنه‌های آماری مورد انتظار در افراد سالم هستند، این احتمال وجود دارد که شما یکی از افراد سالمی باشید که در خارج از دامنه آماری قرار می‌گیرد؛ مخصوصا در مواردی که نتایج آزمایش شما نزدیک به مقادیر مورد انتظار محدوده مرجع است. با این وجود، محدوده‌های غیر نرمالی که با مقادیر مورد انتظار تفاوت زیادی داشته باشند، به پزشک شما این اخطار را می‌دهد که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. معمولا در این شرایط آزمایش یک بار دیگر تکرار می‌شود.

علائم اختصاری آزمایش خون

تفسیر آزمایش خون

برای تفسیر آزمایش خون لازم است با علائم اختصاری آزمایش خون آشنا باشید. منظور ما از علائم اختصاری، عبارت‌هایی نظیر CBC،Hb ، Wbc ، FBS  ، PBS  و ... است. اگر مفهوم این عبارت‌ها را ندانید، قادر به خواندن آزمایش خون خود نخواهید بود. در عین حال حتما باید مقادیر مرجع و نرمال هر یک از فاکتورهای آزمایشی در آزمایش خون را هم بدانید تا بتوانید تا حدی از وضعیت سلامتی خود اطلاع پیدا کنید.

تفسیر آنلاین آزمایش خون با هوم‌کا

چنانچه آزمایش خون داده‌اید و به هر دلیل نمی‌توانید فاکتورهای خونی موجود در آزمایش را تفسیر کنید و از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید، می‌توانید از مجموعه هوم‌کا کمک بگیرید. هوم‌کا درگاهی معتبر و مطمئن است که خدمات بسیاری را در حوزه سلامت، مراقبت و نگهداری، آزمایشگاه و طبابت ارائه می‌دهد. تمام خدمات هوم‌کا در بستر شفافیت و وضوح است و هیچ چیز مبهمی در مسیر ارائه خدمات وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir سر بزنید یا با شماره 02191025595 تماس بگیرید. 

آزمایش خون در منزل

آزمایش خون خود را در محیط امن و راحت منزل انجام دهید!

این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا، حضور در محیط‌های آزمایشگاهی ریسک ابتلا به این ویروس منحوس را بیشتر می‌کند. اگر به هر دلیل پزشک انجام آزمایش خون را برای شما تجویز کرده‌ است، ترجیحا از خدمات آزمایشگاهی در منزل استفاده کنید. انجام آزمایش خون در منزل از شما حداکثر مراقبت را به عمل می‌آورد و اجازه نمی‌دهد که با قرار گرفتن در محیط‌های پر ریسک، شانس ابتلا به کرونا ویروس را در خود بالا ببرید.

استفاده از خدمات آزمایشگاهی در منزل خصوصا برای افراد مسن، خانم‌های باردار، افراد با معلولیت‌های مختلف و افراد پر مشغله گزینه ایده‌آلی است که به راحتی می‌تواند تامین‌کننده رفاه حال آنها باشد.

برای انجام آزمایش خون در منزل می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل هوم‌کا بهره‌مند شوید. جهت ثبت درخواست خدمات آزمایشی می‌توانید با شماره 02191025595 تماس بگیرید و یا در سایت هوم‌کا به آدرس https://www.homeca.ir/ سفارش خود را ثبت نمایید. همچنین جهت اطلاع از کد‌های تخفیف و مسابقات هوم‌کا می‌توانید به اینستاگرام هوم‌کا به آدرس @homeca.ir مراجعه نمایید.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.