۰ نفر

مصرف این ماهی از دیابت پیشگیری می کند + عکس

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۱
کد خبر: 527084
مصرف این ماهی از  دیابت پیشگیری می کند + عکس

مطالعات جدید محققان اسپانیایی نشان می‌دهد مصرف ماهی‌های چرب از جمله ماهی ساردین، علاوه بر حفاظت از قلب و عروق، از بروز دیابت نوع ۲ نیز پیشگیری می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، میزان بالای چربی‌های غیراشباع موجود در ماهی،‌ با تنظیم سطح کلسترول، از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. مطالعات جدید نشان می‌دهد ماهی‌های چرب به دلیل وجود امگا۳، کلسیم و ویتامین D، در برابر دیابت اثر محافظتی دارند.

با اعلام ساینس ، در این مطالعات آمده است مصرف ماهی منجر به افزایش هورمون‌هایی می‌شود که سرعت تجزیه گلوکز را بالا برده و شاخص مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و از این طریق در پیشگیری از دیابت نقش دارد.

این مطالعه با بررسی ۱۵۲ بیمار بالای ۶۵ سال نشان می‌دهد مصرف حداقل ۲۰۰ گرم ماهی در هفته به تمام افراد، به ویژه افرادی که در معرض بیماری دیابت قرار دارند، توصیه شده است.

بدن ما به صورت طبیعی مقداری قند را ذخیره کرده و به منظور تامین انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه، جذب قند از رژیم غذایی نیز ضروری است. اما زمانی که میزان قند خون از مقدار مشخصی تجاوز می‌کند، منجر به بروز عارضه‌ای موسوم به قندخون می‌شود. قند خون می‌تواند به اندام‌ها آسیب زده و مشکلات متعددی را برای سلامتی ایجاد کند. اغلب عوامل بروز این وضعیت شناسایی شده و راهکارهای مختلفی برای مدیریت آن ارائه شده است. وعده‌های غذایی کوچکتر، تمرین فیزیکی و سبک زندگی سالم برای مدیریت دیابت ضروری است.

بالا بودن میزان قند خون به مدت طولانی ریسک‌های جدی را برای سلامت در پی دارد و علایمی را ایجاد می‌کند که در مراحل اولیه ابتلا به دیابت قابل شناسایی است.

10

آخرین آمار منتشرشده سازمان جهانی بهداشت در مورد دیابت

- تعداد افراد مبتلا به دیابت از ۱۰۸ میلیون در سال ۱۹۸۰، به بیش از ۴۲۵ میلیون نفر رسیده است.

- شیوع جهانی دیابت در افراد بالای ۱۸ سال، از ۴.۷ درصد در سال ۱۹۸۰، به ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است.

- سرعت شیوع دیابت در کشورهای فقیر و کم درآمد بیشتر است.

- دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع اعضای تحتانی است.

- در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱.۶ میلیون مرگ، مستقیما به دیابت مربوط بود  و ۲.۲ میلیون مرگ دیگر به گلوکز بالای خون منتسب بود. حدود نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از گلوکز بالای خون، در افراد کمتر از ۷۰ سال گزارش شده است.

- بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی، دیابت هفتمین عامل مرگ و میر گزارش شده است.

- رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، حفظ وزن بدن و اجتناب از مصرف دخانیات مهمترین عوامل در پیشگیری از دیابت نوع ۲ هستند.

- بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ اکثر این آمار به دیابت نوع ۲ اختصاص دارد که به‌ راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.

- از هر دو بیمار مبتلا به دیابت، یک مورد هنوز تشخیص داده نشده است که به سادگی با تشخیص اولیه و رعایت موارد ساده مربوط به سبک زندگی قابل کنترل است.

- از هر چهار خانواده، کمتر از یک مورد به برنامه‌های آموزشی کاربردی در زمینه دیابت دسترسی دارند. در حالی که آموزش‌های اولیه نقش مهمی در کنترل بیماری، بهبود نتایج و کاهش هزینه ها دارد.

تکرر ادرار، خستگی مفرط،‌ کاهش بی دلیل وزن، کاهش بینایی و تغییر رنگ پوست از جمله مهمترین دلایل اولیه دیابت هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Clinical Nutrition منتشر شده است.