۰ نفر

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری مطرح کرد؛

چالش صادرات کیت‌های تشخیصی کرونا

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹
کد خبر: 509119
چالش صادرات کیت‌های تشخیصی کرونا

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ کیت تشخیصی کرونا به کشور وارد نمی‌شود و چالش اصلی در این حوزه صادرات است، گفت: در حوزه واکسن‌ها علاوه بر رفع تست بالینی واکسن آنفلوآنزا پرونده واکسن "روتا" تا پایان سال به سازمان غذا و دارو ارسال خواهد شد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مصطفی قانعی با اشاره به تلاش شرکت‌های دانش بنیان در دستیابی به دانش فنی ساخت کیت‌های تشخیص سریع ویروس کرونا و تکنولوژی مربوط، افزود: در روزهای اول شیوع این ویروس در کشور از کیت‌های PCR برای این منظور استفاده کردیم که تقریبا در اردیبهشت ماه این کیت در کشور تولید شد.

وی ادامه داد: با تولید کیت‌های تشخیص سریع که از نوع کیت‌های آنتی ژن است، تشخیص این بیماری در زمان کمتری صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که در تست PCR یک تا دو روز زمان نیاز دارد تا نتیجه مثبت یا منفی بودن تست کرونا به مراجعه کنندگان ارائه ‌شود، ولی کیت‌های تشخیص سریع در ۲۰ دقیقه قادرند نتایج را اعلام کنند.

قانعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران هیچ کیت تشخیصی وارد نمی‌کند، چالش کشور در این زمینه را صادرات این محصول دانش بنیان دانست و توضیح داد: این موضوع به این معنا است که کیت‌های تولیدی اجازه صادراتی داشته باشند.

آغاز تولید واکسن‌ها از سال جاری 

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به برنامه‌های این ستاد در توسعه فناوری‌های زیستی در کشور، خاطر نشان کرد: ورود ما در این حوزه ابتدا با تولید دارو بوده و الان چیزی که قابل مشاهده است، کتابی به نام "آمارنامه دارویی" وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در آن میزان واردات سالانه دارو اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: ما با بضاعتی که در ستاد توسعه زیست فناور ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم، در این مدت به جایی رسیدیم که میزان واردات دارو در کتاب آمارنامه جدید نسبت به چاپ ۱۰ سال قبل آن، حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش واردات داشته است، ضمن آنکه بیمه‌ها حدود چندین هزار تومان هزینه نپرداختند، چون داروی ایرانی استفاده شده است.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا یادآور شد: علاوه بر آن کل بودجه ستاد زیست فناوری معاونت علمی از ۳ میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان رسید.

قانعی تاکید کرد: اعتبارات زیادی در اختیار نداشتیم که از فعالان این عرصه حمایت کنیم و موفقیت‌هایی که در این حوزه کسب شده است، به دلیل زحماتی است که دانشمندان کشور کشیدند.

وی آغاز گام دوم فعالیت‌های ستاد زیست فناوری  را از سال گذشته دانست و گفت: گام دوم در حوزه تولید واکسن بوده است که از آن جمله می‌توانیم به واکسن آنفلوآنزا اشاره کنیم.

قانعی با بیان اینکه این واکسن از نوع نوترکیب است، اظهار کرد: این واکسن توسط محققان کشور به نتیجه رسیده و برای آنفلوآنزای فصلی مناسب است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه شیوه تولید این واکسن بدون استفاده از تخم مرغ است، خاطر نشان کرد: اکنون واکسن ایرانی برای پیشگیری از آنفلوآنزا به تولید انبوه خواهد رسید که بدون استفاده از spf تخم مرغ است و برای اولین بار در کشور به تولید می‌رسد.

وی آمریکا را تنها تولیدکننده این واکسن بدون spf تخم مرغ دانست و ادامه داد: اکنون محققان ایرانی به دانش فنی آن دست پیدا کرده‌اند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه تأثیر این واکسن جدید با قبلی در افراد یکسان اس،ت فقط در تولید، وابستگی به تخم مرغ ندارد، گفت: این واکسن چهارظرفیتی آنفلوآنزای فصلی است که برای همه قابل استفاده است؛ همه افراد می‌توانند از این واکسن استفاده کنند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خاطر نشان کرد: الان واکسن آنفلوآنزا تست بالینی شده است؛ مشکلی که همیشه در کشور با آن مواجه بودیم.

قانعی تولید واکسن سرطان رحم را از دیگر دستاوردهای این ستاد نام برد و گفت: این واکسن پنجمین واکسن پرفروش دنیا است که توسط شرکت‌های دانش بنیان  تولید شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تولید واکسن "روتا" (واکسن خوراکی روتاویروس عامل اسهال) را از دیگر محصولات دانش بنیان شرکت‌ها در حوزه زیست فناوری نام برد و یادآور شد: تا پایان سال پرونده این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود.

واکسن‌های طیور و آبزیان در دستور کار ستاد زیست فناوری

قانعی با تاکید بر اینکه اینها گام‌هایی برای ورود به تولید واکسن انسانی بوده است، ادامه داد: در زمینه واکسن‌های دام، طیور و آبزیان تا کنون شرکت‌های دانش بنیان وارد نشده بودند و با برنامه ریزی‌های انجام شده این شرکت‌ها در حوزه تولید حدود ۱۵ واکسن دام، طیور و آبزیان وارد شدند.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون واکسن آبزیان نداشتیم، گفت: زمانی که از واکسیناسیون آبزیان سخن به میان می‌آمد، همه تعجب می‌کردند که چگونه می‌توان به آبزیان واکسن تزریق کرد؛ ولی در حال حاضر دو نوع واکسن در این حوزه وارد بازار شده است.

گام سوم ستاد؛ امنیت غذایی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه ما هنوز ۵ میلیارد دلار واردکننده مواد غذایی هستیم گفت: زیست فناوری به این معنی است که با امکانات موجود در جهت رفع نیازها اقدام کنیم نه با واردات.

وی خاطر نشان کرد: ما سال بعد به این سمت حرکت خواهیم کرد که با زیست فناوری دریا نوعی امنیت غذایی در کشور ایجاد کنیم.