۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

از خواص دارچین چه می‌دانید؟ / معرفی ۱۰ اثر درمانی دارچین (چوب قهوه‌ای)

۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۹
کد خبر: 485502
از خواص دارچین چه می‌دانید؟ / معرفی ۱۰ اثر درمانی دارچین (چوب قهوه‌ای)

دارچین از زمان‌های قدیم برای موارد درمانی و پخت و پز غذا توسط مردم سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته، در حال حاضر آزمایش‌های متعدد علمی نشان می‌دهد که این ادویه خوش‌طعم می‌تواند اثرات دارویی بسیاری از جمله کاهش قند خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، پیشگیری از ابتلا به سرطان و غیره داشته باشد و مزایای چشمگیر دیگری را برای سلامتی به ارمغان آورد.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ دارچین، ادویه‌ای بسیار خوش‌طعم بوده که از دیرباز به دلیل خواص دارویی آن مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر مشاهده می‌شود که علم مدرن نیز فوایدی را که مردم برای سال‌ها به آن باور داشته‌اند، تایید می‌کند.  در این گزارش به 10 مزیت دارچین بر روی سلامتی که توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می‌شود، اشاره می‌کنیم؛

دارچین ماده‌ای با خواص دارویی بسیار است

این ماده در طول تاریخ بسیار مورد استفاده قرار گرفته و قدمت آن به مصر باستان باز می‌گردد. این ماده در گذشته نادر و با ارزش بود و به عنوان هدیه‌ای مناسب برای پادشاهان به شمار می‌رفت.

این روزها دارچین ارزان بوده و در هر سوپرمارکتی موجود است و به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف استفاده می‌شود. این ماده از تنه درخت دارچین تهیه می‌شود و پس از خشک شدن به صورت رول درمی‌آید که می‌توان آن را آسیاب کرده و به صورت پودر استفاده کرد. بو و طعم خاص دارچین بیشتر به دلیل بخش روغنی آن که از سینامالدهید تشکیل شده، است. دانشمندان معتقدند که این ترکیب بیشترین نقش را در اثر دارچین روی سلامتی و متابولیسم ایفا می‌کند.

دارچین

دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان است

آنتی‌اکسیدان‌ها بدن شما را از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. دارچین مملو از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند پلی‌فنول‌ها است.در یک مطالعه که در آن فعالیت آنتی‌اکسیدانی 26ادویه مقایسه شده، دارچین بدون شک برنده بوده و حتی بالاتر از سیر و پونه کوهی قرار گرفته است.در حقیقت، دارچین به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌توان از آن به عنوان نگهدارنده طبیعی مواد غذایی استفاده کرد.

دارچین دارای خواص ضدالتهابی است

التهاب مسئله‌ای بسیار مهم است؛ زیرا این عمل به بدن شما کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مقابله کرده و آسیب‌های بافتی را ترمیم کند.

با این حال، التهاب در صورت مزمن بودن می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود و بر علیه بافت شما عمل کند.دارچین ممکن است در این زمینه مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهد که این ادویه و آنتی‌اکسیدان‌های آن دارای خواص ضد التهابی قوی هستند.

دارچین

دارچین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

دارچین، خطر بیماری‌های قلبی را که شایع‌ترین علت مرگ زودرس در جهان به شمار می‌رود را کاهش می‌دهد.در افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، مشاهده شده که مصرف یک گرم یا حدود نصف قاشق چای‌خوری دارچین در روز اثرات بسیار مفیدی روی مارکرهای خون دارد.سطح کلی کلسترول، کلسترول بد LDL و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد، در حالی که کلسترول مفید HDL پایدار باقی می‌ماند.

بر اساس یک مطالعه جدید، مصرف 120گرم دارچین در روز می‌تواند این اثرات را داشته باشد. همچنین در این مطالعه مشاهده شد که دارچین سطح کلسترول خوب HDL را افزایش می‌دهد.در مطالعات حیوانی مشاهده شد که دارچین سطح فشار خون را کاهش می‌دهد. در مجموع این موارد می‌تواند خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

دارچین می‌تواند حساسیت به هورمون انسولین را بهبود ببخشد

انسولین یکی از هورمون‌های مهمی بوده که متابولیسم و مصرف انرژی را تنظیم می‌کند. همچنین برای انتقال قند خون از طریق جریان خون به سلول‌های شما ضروری است. مشکل اینجاست که افراد زیادی در برابر اثرات انسولین مقاوم هستند.

این مشکل به عنوان مقاومت انسولین شناخته می‌شود، نشانه‌ای از بیماری‌های جدی مانند سندروم متابولیک و دیابت نوع 2.خبر خوشایند این است که دارچین می‌تواند مقاومت انسولین را به میزان چشمگیری کاهش دهد و به این هورمون مهم کمک کند تا وظیفه خود را انجام دهد.

دارچین سطح قند خون را کاهش می‌دهد و اثر ضد دیابتی قدرتمندی دارد

دارچین به دلیل دارا بودن خاصیت کاهش دهنده قند خون بسیار مشهور است. به غیر از اثرات مفید آن برای مقاومت انسولین، دارچین می‌تواند با چندین مکانیزم دیگر قند خون را کاهش دهد.در ابتدا، مشخص شده که دارچین میزان گلوکزی را که پس از خوردن غذا وارد جریان خون شما می‌شود کاهش می‌دهد. این کار را با دخیل کردن تعداد زیادی آنزیم گوارشی، که باعث تجزیه کربوهیدرات‌ها در دستگاه گوارش شما می‌شود، انجام می‌دهد.

همچنین ترکیبی در دارچین می‌تواند با تقلید از انسولین روی سلول‌ها اثر بگذارد. این عمل میزان جذب گلوکز توسط سلول‌ها را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد، گرچه عملکرد آن بسیار کندتر از انسولین است.مطالعات بیشماری که روی انسان‌ها انجام شده، اثرات ضد دیابتی دارچین را تایید کرده که نشان می‌دهد این ماده می‌تواند سطح قند خون ناشتا را 10 تا 29درصد کاهش دهد. دوز موثر دارچین معمولا 1 تا 6 گرم یا 0.5 تا 2 قاشق چای‌خوری در روز است.

دارچین

دارچین اثرات مفیدی روی بیماری‌های سلول‌های عصبی دارد

بیماری‌های تحلیل سلول‌های عصبی با از دست دادن ساختار یا عملکرد سلول‌های مغزی مشخص می‌شود. بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون دو نوع شایع آن هستند. به نظر می‌رسد دو ترکیب موجود در دارچین مانع تجمع پروتئینی به نام تاو در مغز می‌شود که یکی از عوامل ابتلا به آلزایمر است.

دارچین از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند

سرطان یک بیماری خطرناک است که با رشد کنترل نشده سلول‌ها مشخص می‌شود. دارچین به دلیل کاربرد بالقوه آن در پیشگیری و درمان سرطان به میزان گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است. این ماده با کاهش رشد سلول‌های سرطانی و تشکیل رگ‌های خونی در تومورها عمل می‌کند و به نظر می‌رسد باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

دارچین به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک می‌کند

سینامالدهید، یکی از اصلی‌ترین اجزای فعال دارچین، ممکن است به مبارزه با انواع عفونت‌ها کمک کند.

ثابت شده که روغن دارچین به طور موثری عفونت‌های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ‌ها را درمان می‌کند. همچنین می‌تواند از رشد باکتری‌های خاصی از جمله لیستریا و سالمونلا جلوگیری کند.

همچنین اثرات ضد میکروبی دارچین می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان کمک کند.

دارچین به مبارزه با ویروس HIV کمک می‌کند

اچ‌آی‌وی، ویروسی است که به تدریج سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کند و در صورت عدم درمان در نهایت به ایدز منجر می‌شود.

گمان می‌شود که دارچین نوع کاسیا در مبارزه با HIV-1، رایج‌ترین نوع ویروس اچ آی وی در انسان کمک می‌کند. یک مطالعه آزمایشگاهی با بررسی سلول‌های آلوده به HIV نشان داد که دارچین موثرترین درمان در میان 69 گیاه دارویی مورد مطالعه است.