۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مصرف دخانیات از عوامل اصلی بیماری‌ قلبی/ فشار خون بالا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۲
کد خبر: 471393
مصرف دخانیات از عوامل اصلی بیماری‌ قلبی/ فشار خون بالا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

سالانه از هر پنج نفر، یک نفر بر اثر استفاده از دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. مصرف دخانیات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین کووید-19 را افزایش می‌دهد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش سازمان جهانی بهداشت، دخانیات به صورت سالانه سبب مرگ 1.9میلیون نفر، یا 20درصد از افرادی که بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند، می‌شود.

پیش از روز جهانی قلب (29سپتامبر)، سازمان جهانی بهداشت، فدراسیون جهانی قلب و دانشگاه نیوکاسل استرالیا گزارش جدیدی را منتشر کردند که در آن از خطرات بیماری‌های قلبی ناشی از مصرف دخانیات هشدار داده شده است.

بیماری‌های قلبی عروقی، اولین علت مرگ و میر در کره زمین به شمار می‌رود که سالانه حدود 17.9میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که سیگار کشیدن و دود سیگار مسئول مرگ حدود 2میلیون نفر از این افراد است.

رودیگر کرچ، رئیس ارتقای سلامت در سازمان جهانی بهداشت گفت که افراد سیگاری باید مراقب قلب خود باشند. همه چیز از دست نرفته است. حتی سیگاری‌های مادام‌العمر که این عادت مرگبار خود را ترک می‌کنند، می‌توانند از مرگ زودرس در اثر حمله قلبی یا سکته جلوگیری کنند.

وی گفت: "این خبری خوب است. اگر مصرف‌کنندگان دخانیات اکنون فورا اقدام کرده و آن را ترک کنند، پس از یک سال سیگار نکشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی 50درصد کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر اکنون سیگار را ترک کنید، می‌توانید اثرات فوری بر سلامت خود بر جای بگذارید."

علاوه بر مصرف دخانیات، عوامل عمده خطر بیماری قلبی شامل ورزش نکردن، رژیم غذایی ناسالم، فشار خون بالا، کلسترول، چاقی و اضافه وزن است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار می‌دهد که فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی، خطر ابتلای شدید به بیماری کووید-19 را افزایش می‌دهد.

کرچ گفت: مردم آغاز به درک این مسئله می‌کنند که سیگار کشیدن در طول یک بیماری همه‌گیر فکر خوبی نیست.

وی اظهار داشت: "حدود 400میلیون نفر وجود دارند که به دلیل کووید-19 مایل به ترک سیگار هستند. آنها اکنون متوجه شده‌اند که این بیماری، سبب آسیب‌پذیری بیشتر در دستگاه تنفسی می‌شود."

اگرچه ترک سیگار آسان نیست، اما ابزاری مانند چسب نیکوتین برای کمک به این مسئله در دسترس هستند. سازمان جهانی بهداشت نسبت به دخانیات بدون دود هشدار می‌دهد که سالانه سبب مرگ 200هزار نفر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود. سیگار الکتریکی نیز فشار خون را بالا می‌برد خطر افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین کووید-19 را افزایش می‌دهد.

کرچ گفت که دولت‌ها می‌توانند با ایجاد مناطق عاری از دخانیات، ممنوعیت تبلیغات دخانیات و افزایش مالیات بر این کالاهای مرگبار، به مردم در ترک سیگار کمک کنند.