۰ نفر

چه کنیم کودکانمان چاق نشوند؟

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۵۱
کد خبر: 466723
چه کنیم کودکانمان چاق نشوند؟

در 20 سال اخیر شمار کودکان مبتلا به چاقی 3 برابر شده است، مشکلی که چند عامل دارد و باید از سنین کم مانع آن شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، نایب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی  اعلام کرده که در 20 سال اخیر شمار کودکان مبتلا به چاقی سه  برابر شده است و حدود 10 درصد کودکان شش سال و 17 درصد 15 ساله ها به چاقی  مزمن مبتلا هستند. به دلیل اهمیت سلامت و تاثیر مستقیمی که چاقی بر بروز بیماری هایی مانند دیابت و نارسایی های قلبی می‌گذارد در ادامه نکاتی را برای توجه بیشتر خانواده ها ارائه می دهیم :

   تبلیغات اغوا کننده

بدون شک تغییر ذائقه خانواده ها و تشویقشان به مصرف انواع نوشیدنی و خوراکی های اغواکننده  مهم ترین و اصلی ترین هدف تبلیغات است و اگر تمام اعضای خانواده از یک محصول استفاده کنند سود بیشتری نصیب تولید کننده خواهد شد ، صرف نظر از این که نهادهای نظارتی باید بیشتر و دقیق تر مراقب مراحل تولید  محصولاتی باشند که با سلامت خانواده ها ارتباط مستقیم دارد، خانواده ها و به ویژه والدین  باید انتخاب‌های مناسب‌تری داشته باشند تا فرزندان الگوبگیرند.

   اطرافیان

 همان طور که در انتخاب دوست و همکار و...  هر خانواده چارچوب های تعریف شده ای دارد بهتر است یکی از گزینه ها وضعیت رژیم غذایی و اهمیت دادن وی به سلامت خود باشد چرا که در طولانی مدت هم نشینی و هم غذایی با افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند در بهبود رژیم غذایی مان تاثیر دارد و بالعکس .

   از همان ابتدا مراقب افزایش وزن باشید

 یکی از اشتباهات رایج خانواده ها این است که از ابتدا جلوی کودک  یا نوجوانی که عادت به پرخوری  و استفاده از غذاهای فست فودی و ناسالم را  دارد نمی گیرند و به بهانه این که در سن رشد است  به راحتی چربی اضافه  در بدن انباشته می‌شود . بهتر است در این مواقع هر چه سریع تر با یک مشاور یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

   امان از بی تحرکی

کم تحرکی نه تنها گریبانگیر کودکان و نوجوانان شده است بلکه  پدر و مادرهای امروزی به نسبت والدین سال‌های دورتر تحرک کمی دارند و به مدد فناوری روزبه روز هم  کم تحرکی یا بهتر بگویم بی تحرکی بیشتر می‌شود.

چه بخواهیم چه نخواهیم فرزندانمان هم به دنبال راحتی بیشتر و دردسر کمتر شیوه ما را دنبال می کنند و چه بسا تحرکشان  نسبت به ما روزبه روز کمتر هم می‌شود. بنابراین بهتر است  تا دیر نشده از خودمان شروع کنیم و برای پشت میز نشینی و کار با تلفن همراه  محدوده زمانی مشخص تعیین کنیم و به آن پایبند باشیم، به عبارتی ابتدا از خودمان شروع کنیم و در کنار برنامه ریزی هفتگی برای خانواده ورزش و نرمش دسته جمعی را هم لحاظ کنیم .

   راهکارهای پیشگیری ازچاقی  کودکانه

 میوه و سبزیجات زیادی تهیه کنید.

 مطمئن باشید کودک شما به اندازه کافی

 می خوابد.

 اندازه وعده های غذایی را به طور مناسب برای سن کودک تان تنظیم کنید.

 ساعات تماشای تلویزیون و دیگر کارهایی  را که احتیاج به تحرک کمی دارند به دو ساعت در کل روز کاهش دهید.

 برای بررسی اختلالات رشدی و اندازه گیری وزن و قد کودک خود حداقل سالی یک بار به پزشک متخصص کودک مراجعه کنید.

 مصرف نوشیدنی های شیرین و قندی فرزندتان را محدود کنید.

 غذا خوردن در رستوران ها و تهیه فست فود را محدود کنید و هنگامی که بیرون از خانه غذا می خورید، به کودک خود بیاموزید که چگونه غذاهای سالم تری را انتخاب کند.

 در طی این ویزیت، پزشک قد و وزن فرزند شما را اندازه گیری و BMI را محاسبه می کند.

 درمان چاقی دوران کودکی به سن و دیگر شرایط پزشکی کودک بستگی دارد. در برخی شرایط، درمان ممکن است شامل داروها یا جراحی کاهش وزن هم باشد.