۰ نفر

کروناویروس از طریق غذا منتقل می‌شود؟

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۴۷
کد خبر: 461824
کروناویروس از طریق غذا منتقل می‌شود؟

بنا بر گزارش ها، اخیرا ردپایی از کروناویروس بر روی بسته بندی های تولیدی در چین روی محموله های میگوهای یخ زده و بال مرغ یخ زده در آمریکای جنوبی یافت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در تئوری، ممکن است کووید ۱۹ را از مواد بسته بندی شده بگیریم اما مطالعات پایه آزمایشگاهی نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند برای ساعت ها نه روزها بر روی برخی از مواد بسته بندی شده – بیشتر روی مقوا و پلاستیک – زنده باقی بماند.

علاوه بر این، ویروس بیشتر در دماهای پایین شرایط پایدار دارد اما در مجموع برخی از دانشمندان این سوال برایشان مطرح است که به چه میزان این نتایج می تواند در خارج از محیط آزمایشگاهی همانند سازی شود.

دکتر "خولیان تانگ" استادیار علوم تنفسی در دانشگاه لستر می گوید: که این ویروس در جهان خارج که موقعیت ها و شرایط محیطی سریعا تغییر پیدا کرده، نمی تواند برای مدت طولانی در محیط بیرون زنده باقی بماند.

پروفسور "امانوئل گلدمن" استاد تمام میکروبیولوژی در دانشگاه Rutgers نیز می گوید: که در آزمایشگاه ها از نمونه هایی تا ۱۰ میلیون ذره ویروسی استفاده می شود این در حالی است که تعداد ذرات ویروسی در یک قطره ذرات معلق در هوا که از عطسه یا سرفه فرد آلوده ناشی می شود، احتمالا فقط در حدود ۱۰۰ ذره وجود باشد.

او اضافه می کند: به اعتقاد من، شانس و احتمال انتقال ویروس از طریق سطوح بی جان خیلی کم است و تنها در مواردی که شخص بیمار سرفه یا عطسه کرده و ویروس روی سطوح قرار می گیرد و اگر شخص دیگری در یک فاصله زمانی خیلی کم پس از سرفه یا عطسه (کمتر از یک یا دو ساعت) آن سطح را لمس می کند، احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

ویروس کرونا چگونه می تواند انتقال یابد؟

خطر انتقال ویروس کرونا در این موارد به طوری کلی بر این فرض استوار است که کارگران در کارخانه های بسته بندی موادغذایی ممکن است سطح آلوده را لمس و سپس چشم، دهان و بینی خود را لمس کنند.

دانشمندان اکنون فکر نمی کنند که این مورد، می تواند نقش اصلی در انتقال کووید ۱۹ داشته باشد.

آژانس بهداشتی ایالات متحده آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) بر روی وب سایت خود اعلام کرده اند "احتمال دارد که شخصی بتواند ویروس کووید ۱۹ را از تماس با سطح یا اشیایی که ویروس بر روی آنها قرار گرفته باشد، بگیرد." اگرچه اعلام شده است " تصور نمی شود این روش، اصلی ترین شیوه انتقال ویروس باشد".

در حقیقت عمده انتشار ویروس به صورت مستقیم از یک شخص به شخص دیگر است که شامل:

*  بین افرادی که در فاصله کمتر از ۲ متر در تماس با یکدیگر قرار دارند

* از طریق قطرات تولید شده زمانی که شخص بیمار سرفه، عطسه یا صحبت می کند

* زمانی که قطرات حاوی ویروس توسط دهان یا بینی افراد به داخل بدن فرو برده می شود (یا در ریه ها استنشاق می شوند)

دکتر تانگ می گوید: اثبات اینکه کسی ویروس را از طریق بسته بندی ها دریافت کند خیلی سخت و دشوار خواهد بود اما در مجموع باید از قرار گرفتن در معرض هر منبعی که احتمال می رود ناقل ویروس باشد – از جمله تماس های اجتماعی بدون علامت- خودداری شود.

چگونه می توانم در امان بمانیم؟

سازمان بهداشت جهانی WHO می گوید "در حال حاضر هیچ مورد تاییده شده ای از انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق غذا یا بسته بندی های مواد غذایی وجود ندارد" اما سازمان بهداشت جهانی تعدادی از اقدامات احتیاطی که می تواند برای جلوگیری از آلودگی مهم باشد را ذکر می کند.

آیا کووید ۱۹ را می توان از خوردن غذاهای تازه مانند میوه جات و سبزیجات گرفت؟

سازمان بهداشت جهانی: در حال حاضر هیچ نشانه ای وجود ندارد که افراد می توانند از خوردن غذاهایی شامل میوه جات و سبزیجات ویروس کرونا را بگیرند. میوه های تازه و سبزیجات بخشی از رژیم غذایی مناسب است و مصرف آنها به همه توصیه می شود.

چگونه باید در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹، میوه و سبزیجات را شست؟

سازمان بهداشت جهانی: شستن میوه و سبزیجات در هر شرایط و اوضاع و احوالی روش یکسانی دارد. قبل از دست زدن به میوه ها و سبزیجات ابتدا دست های خود را آب و صابون بشویید. سپس میوه و سبزیجات را با آب تمیز بشویید مخصوصا اگر می خواهید آنها را به صورت خام استفاده کنید.

آیا ویروس کرونا بر روی سطوح بسته بندی های موادغذایی زنده می ماند؟

سازمان بهداشت جهانی: کروناویروس برای زنده ماندن و تکثیر نیاز به یک میزبان انسان یا حیوان زنده دارد و نمی تواند روی سطح بسته بندی های مواد غذایی تکثیر شود. ضدعفونی کردن بسته بندی های موادغذایی ضروری نیست اما دست ها را باید بعد از تماس با بسته بندی های مواد غذایی و قبل از شروع به خوردن، شست.

آیا ویروس کرونا از طریق مصرف غذاهای پخته شده انتقال پیدا خواهد کرد؟

سازمان بهداشت جهانی: در حال حاضر هیچ نشانه و مدرکی مبنی بر اینکه افراد می توانند کووید ۱۹ را از مواد غذایی بگیرند، وجود ندارد. ویروس کووید ۱۹ می تواند در دماهای مشابه با سایر ویروس ها و باکتری های شناخته شده موجود در مواد غذایی کشته شود. مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ همیشه باید حداقل تا ۷۰ درجه سانتی گراد پخته شوند. قبل از پخت و پز، به محصولات خام حیوانی باید با احتیاط دست زد تا از آلودگی متقابل به غذاهای پخته شد جلوگیری شود.

سازمان بهداشت جهانی می گوید "نیازی نیست بسته بندی های موادغذایی را ضدعفونی کنید، اما دست ها باید مرتبا بعد از تماس با بسته بندی هایی غذایی و قبل از خوردن شسته شود."

اگر شما می خواهید از فروشگاهی خرید کنید، در صورت امکان از ضدعفونی کننده های دستی قبل از ورود به فروشگاه استفاده کرده و همچنین دستان خود را بعد از خرید و جابجایی محصولات خریداری شده بشویید.

همچنین توصیه می شود اگر سفارش آوردن خریدی را دارید حتما از مکان هایی سفارش بگیرید که نسبت به اقدامات بهداشتی کارکنان آنجا اطمینان داشته و پس از تحویل و پذیرش غذا و مواد غذایی دست های خود را بشویید.

برخی از کارشناسان همچنین استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف را توصیه می کنند.