۰ نفر

استرس در اوایل زندگی موجب افزایش طول عمر می‌شود

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۳:۳۱
کد خبر: 400182
استرس در اوایل زندگی موجب افزایش طول عمر می‌شود

محققان دریافته‌اند فشار اکسایشی در اوایل زندگی موجب افزایش مقاومت به استرس‌های متعاقب در طول عمر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محققان دانشگاه میشیگان با بررسی نوعی کرم حلقوی موسوم به C. elegans دریافتند کرم های که اکساینده های بیشتری در طول رشدشان تولید می کنند، عمر طولانی تری دارند.

محققان دریافتند در طول مرحله رشد، کرم های C. elegans از لحاظ میزان تولید گونه های اکسیژن واکنشی متفاوت هستند.

گونه های اکسیژن واکنشی یا ROS، اکساینده های هستند که توسط همه ارگانیزم های تنفس کننده هوا، تولید می شود. محققان دریافتند کرم های که در طول رشد، ROS بیشتری تولید می کردند طول عمر بیشتری داشتند.

«دافنه بازوپولو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تجربه استرس و فشار در اوایل زندگی موجب می شود امکان رویارویی با استرس در سنین بالاتر بهتر باشد.»

محققان مشاهده کردند تولید موقتی ROS در طول مرحله رشد موجب بروز تغییراتی در اصلاح کننده هیستون در اوایل زندگی کرم ها شد. اینکه چگونه این تغییرات در طول عمر دوام داشته و چطور بر طول عمر و افزایش آن تاثیر می گذارند هنوز نامشخص است.

به گفته محققان، این مطالعه نشان می دهد که چقدر وقایع ابتدایی زندگی دارای تاثیرات عمیق و مثبت در سنین بالاتر هستند. با در نظرگرفتن وجود رابطه قوی بین استرس، روند پیری و بیماری های مرتبط با پیری، این امکان وجود دارد که وقایع ابتدایی زندگی بتوانند احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سن نظیر زوال عقل و آلزایمر را پیش بینی نمایند.

فشار اکسایشی زمانی روی می دهد که سلول ها، اکساینده ها و رادیکال های آزاد بیشتری را تولید می کنند. این روند بخشی از فرایند افزایش سن است اما می تواند با شرایط استرس زا نظیر ورزش و محدودکردن کالری هم افزایش یابد.