۰ نفر

این بیماری شایع به اپیدمی قرن تبدیل شده است

۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۵۲
کد خبر: 394353
این بیماری شایع به اپیدمی قرن تبدیل شده است

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: هم اکنون نیم میلیارد نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند که این بیماری به اپیدمی قرن تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهدی شادنوش عصر چهارشنبه در حاشیه افتتاح دهکده دیابت در پارک لاله در جمع خبرنگاران افزود: همه دولت ها از جمله کشور ما برای پیشگیری از این بیماری خطرناک باید برنامه جامع داشته باشند تا عموم مردم از دیابت آگاهی پیدا کنند.  

وی اظهار داشت: افرادی که در کشور از بیماری دیابت خود با خبر می شوند فقط ۵۰ درصد درمان خود را پیگیری می کنند تا بیماری شان کنترل شود.  

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت با بیان اینکه اشکالات زیادی در سبک زندگی و تغذیه مردم وجود دارد، تصریح کرد: کم تحرکی و استرس های بالا نیز به شروع دیابت می افزاید که بسیار آزار دهنده است.

شادنوش خاطرنشان کرد: اگر دیابت خود را پیگیری نکنیم، منابع مالی و برنامه ریزی ها نیز پاسخگوی چنین مشکل بزرگی نخواهد بود.  

با توجه به اینکه شعار روز جهانی دیابت (۲۳ آبان) با عنوان «از خانواده محافظت کنیم» نامگذاری شده باید توجه خود را به این شعار جلب کرده و آموزش و اطلاع رسانی در اولویت پیگیری و کنترل دیابت باشد.

وزارت بهداشت سالانه ۶ تا ۱۰ میلیون نفر را غربال گری دیابت می کند

علیرضا مهدوی مسئول برنامه دیابت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۶ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور توسط خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت غربال گیری دیابت می شوند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۱ درصد افراد ۲۵ سال در کشور دیابت نوع ۲ دارند که حدود  ۴۳ درصد آنها تحت کنترل هستند.

مهدوی با بیان اینکه وزارت بهداشت  از سال ۸۳ برنامه کشوری کنترل دیابت را در سیستم نظام سلامت اجرا می کند، تصریح کرد: هم اکنون افراد بالای ۳۰ سال از لحاظ چاقی، فشار خون، اختلال، لیپد و سابقه خانوادگی از لحاظ دیابت غربال‌گری می شوند.

وی تصریح کرد: از سال ۹۵ مدل غربال گری در کشور تغییر کرد و در غالب برنامه تعیین احتمال خطر بیماری های قلبی افراد از لحاظ دیابت غربال گری می شوند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال ۹۷ نیز ۶ میلیون نفر غربال گری دیابت شدند که ۸.۵ درصد آنها دچار این بیماری بودند.

وی در مورد داروهای بیماری دیابت گفت :کمبودی دارویی در این زمینه وجود ندارد و ۹۰ درصد داروها دیابت تحت پوشش بیمه هستند.

کامران نیکو سخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران نیز در جمع خبرنگاران گفت: دهکده دیابت به عنوان نماد و سمبل در جهت افزایش آگاهی مردم به صورت سیار با همکاری وزارت بهداشت و شهرداری در تهران دائر شده که افزایش آگاهی مردم در مورد این بیماری بسیار مهم است.

نیکو سخن اظهار داشت: همه مردم باید در مورد دیابت و عوارض آن آگاهی پیدا کنند زیرا آمار جهانی نشان می دهد اکنون حدود ۴۶۵ میلیون  نفر این بیماری را دارند و در کشور ما نیز ۱۱ درصد جمعیت بالغ مبتلا به دیابت هستند.

وی خاطر نشان کرد: در دهکده دیابت قند خون، فشارخون و اسکن کف پای همه مردم  به صورت رایگان انجام می شود.