۰ نفر

اعتیاد به نیکوتین خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۲
کد خبر: 388376
اعتیاد به نیکوتین خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

محققان مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای واقع در آمریکا توانستند یک مدار عصبی در مغز موش‌ها بیابند که مصرف سیگار را با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط می‌کند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، در این تحقیقات مشخص شد استعمال سیگار از طریق یک مدار مغزی با عملکرد پانکراس ارتباط دارد و مصرف نیکوتین موجب کاهش ترشح انسولین در پانکراس می‌شود، در نتیجه میزان قند خون افزایش یافته و خطر ابتلا به دیابت نیز افزایش می‌یابد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به طور خاص محققان دریافتند پروتئینی که توسط یک ژن مرتبط با دیابت موسوم به Tcf۷l۲ رمزگذاری می‌شود، یک مدار سیگنال‌دهنده را کنترل می‌کند که نورون‌های فعال شده مغز در اثر دریافت نیکوتین را با فرایند تنظیم قند خون توسط پانکراس مرتبط می‌کند.
به گفته محققان، یافته‌های این تحقیق مکانیزمی را توصیف می‌کند که خصوصیات اعتیادآور نیکوتین را کنترل می‌کند و نکته قابل توجه این که همان خصوصیات اعتیاد آور مدارهای مغزی در بروز بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار نقش دارند. در حالی که پیش از این تصور می‌شد این بیماری‌ها در اثر عملکرد نیکوتین در خارج از مغز رخ می‌دهند. این نتایج نشان می‌دهد که حداقل برخی از کارکردهای بیماری‌زای نیکوتین توسط همان مدارهای مغزی ایجاد می‌شود که خصوصیات اعتیاد آور ماده مخدر را کنترل می‌کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه منتشر Nature شده است.