۰ نفر

نمایشگر «موبایل» مخرب خواب نوجوانان

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۳:۲۰
کد خبر: 355106
نمایشگر «موبایل» مخرب خواب نوجوانان

محققان سال‌هاست تأکید می‌کنند، نمایشگر موبایل مخرب خواب شبانه است؛ به همین منظور اخیراً عینک‌هایی طراحی شده که نوجوانان می‌توانند با استفاده از آنها خواب شبانه خوبی را تجربه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محققان دانشگاه آمستردام در تازه‌ترین پژوهش‌های خود دریافتند، استفاده از  یک عینک آفتابی که به تازگی طراحی شده در رختخواب به خواب بهتر افراد  موبایل به دست کمک می‌کند.

به گفته پژوهشگران، لنزهای به کار رفته در این عینک آفتابی، نور آبی صفحه نمایشگر گوشی هوشمند را فیلتر می‌کند و از این طریق به حفظ الگوی خواب کمک می‌کند.

این بررسی بیانگر آن است، افرادی که عادت به استفاده از تلفن همراه خود قبل از خواب دارند با این روش می‌توانند خواب بهتری را تجربه کنند.

محققان می‌گویند: ملاتونین هورمونی است در بدن که وظیفه به خواب رفتن را برعهده دارد و با بالا رفتن مقدار آن، کیفیت خواب هم افزایش می‌یابد؛ نور آبی یا همان Bluelight بر روی ترشح این هورمون اثر منفی می‌گذارد و به این ترتیب خواب افراد را به هم می‌ریزد.

این نور آبی در خورشید هم موجود است و در واقع کمک به هماهنگ شدن ساعت خواب و بیداری می‌کند؛ به این صورت که با رسیدن این نور آبی افراد در هنگام صبح از خواب بیدار می‌شوند و در هنگام شب به خواب می‌روند؛ اگر این نور از طریق نمایشگر گوشی برسد، بر روی  عملکرد خواب افراد اثر منفی خواهد گذاشت.

دانشمندان دانشگاه آمستردام تأکید می‌کنند، نوجوانان می‌توانند با استفاده از عینک‌های مخصوصی که نور آبی را فیلتر می‌کند به خواب راحت‌تر خود کمک کنند.

نوجوانان شرکت کننده در این مطالعه  نشان دادند، با کاهش قرارگیری در معرض نور آبی اسمارت‌فون‌ها، کیفیت خواب، تمرکز و خلق و خوی‌شان بهبود یافته است.

پژوهشگران می‌گویند: باتوجه به اینکه محرومیت از خواب با چاقی، دیابت و بیماری قلبی مرتبط است انتظار می‌رود استفاده از عینک‌هایی که نور آبی را فیلتر می‌کنند به کاهش مشکلات بهداشتی کمک کند.

جان استنورس، پژوهشگر این تحقیق می‌گوید: نوجوانان بیش از بزرگسالان با نور آبی صفحه نمایشگر اسمارت‌فون خود درگیر هستند و همین مسئله منجر به شیوع بی‌خوابی در این گروه سنی شده است.