۰ نفر

چرا سردرد می‌گیریم؟

۱۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۸
کد خبر: 197501
چرا سردرد می‌گیریم؟

سردرد یکی از شایع‌ترین شکایتهای بیماریها است که در بیشتر موارد عللی خوش‌خیم دارد و نیاز به درمان خاصی جز علامت درمانی ندارد، ولی در بعضی از موارد بسیار شدید و غیرقابل تحمل یا نشانه بیماریهای خطرناک مانند تومور مغزی است. درمان سردرد بستگی به عامل ایجادکننده سردرد دارد، اما در اغلب موارد با مسکن سردرد رفع می‌شود.

سردرد چیست و چند حالت دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، سردرد در دو حالت اولیه و ثانویه وجود دارد. منشا سردرد اولیه، مکانیزم داخل مغز یا اتساع عروق یا مواد شیمیایی است. از انواع این نوع سردرد می‌توان به میگرن اشاره کرد. سردرد تنشی یا سردرد خوشه‌ای از سردردهای ثانویه است که علت دیگری در داخل مغز دارد. برای مثال کسی که تومور مغزی دارد، ممکن است دچار سردرد بشود و تا زمانی که آن تومور خارج نشود، سردرد ادامه می‌یابد. التهاب یا عفونت مغزی مانند مننژیت یا به اصطلاح عفونت خود بافت مغز که به آن انسفالیت می‌گویند، در این دسته می‌گنجد. کم خونی خیلی شدید، طوری که هموگلوبین خون زیر 10 شود نیز می‌تواند ایجاد سردرد کند. بنابراین کم خونی معمولی باعث سردرد نخواهد شد.

رابطه افت فشار خون با سردرد چیست؟

افت فشارخون می‌تواند سردرد وضعیتی بدهد و مصرف بعضی داروها هم می‌تواند باعث سردرد شود؛ مخصوصا داروهایی که به عنوان روانگردان استفاده می‌شود و داروهای محرک مثل آمفتامین‌ها می‌تواند با افزایش شدید فشار خون، سردرد شدید ایجاد می‌کند.

انسداد عروقی مغز، باعث سردرد شدید در چند ثانیه می‌شود که گاه باعث کاهش سطح هوشیاری و تشنج بیمار خواهد شد. خونریزی‌های داخل مغزی نیز سردرد حاد می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش سطح هوشیاری شود و مریض را به کما ببرد. بعضی اختلال‌های هورمونی هم به صورت موقت می‌تواند سردرد ایجاد کند.

کسانی که سردرد تازه و در حین خواب دارند تا جایی که باعث بیدارشدنشان می‌شود، باید بررسی شوند، هرچند خیلی از موارد سردرد در خواب می‌تواند میگرن یا خوش خیم باشد.

اولین اقدام پزشک برای بیماری که دچار سردرد است، چیست؟

فردی که سردرد دارد، اولین کاری که یک پزشک برایش می‌کند، شرح حال بیمار است. خصوصیات نوع سردرد برای ما اهمیت دارد. مدل سردرد و محل و طول مدت آن بسیار مهم است. سردردهای ناگهانی مخصوصا در سنین بالا خیلی مهم است. سردردهایی که فرد بر اثر آن، تاری دید یا دوبینی پیدا می‌کند یا سردردهایی که با سرفه و تغییر وضعیت بدتر می‌شود یا سردردی که با ورزش (‌خیلی مواقع دلیل این سردردها میگرن است‌) یا با ضربه به سر بدتر می‌شود، باید مورد بررسی جدی قرار بگیرد .

چه هنگام باید به پزشک مراجعه کرد ؟

سردردهایی که با علائم دیگری مثل تب، سفتی گردن و استفراغ همراه است باید با احتمال عفونت مغزی مانند مننژیت مورد بررسی قرار بگیرد. سردردی که فرمش عوض شود، مثلا بیماری که سردرد مزمن دارد، می‌گوید این سردرد من با سردرد قبلی خیلی فرق دارد و من را کلافه کرده است، سردردهایی که برای اولین بار همراه با تشنج باشد، یک زنگ خطر است.

بعضی کیست‌های داخل مغز باعث می‌شود، مریض با تکان دادن سرش افت هوشیاری پیدا کند که خیلی نادر است، زیرا این کیست می‌تواند در مغز جا به جا شود و فشار مغز را بالا ببرد و افت هوشیاری ایجاد کند.

آیا در ایام رمضان، توصیه برای مبتلایان انواع سردرد یکسان است؟‌

سردرد خوشه‌ای،‌ سردردی است که خیلی از بیماران در ماه مبارک رمضان آن را ندارند و حتی اگر داشته باشند،‌ با مصرف دارو در زمان سحر یا افطار قابل کنترل است. اگر شخص در دوران حمله باشد، مساله فرق دارد و باید برای روزه گرفتن با پزشک مشورت کند. سردرد تنشی با استرس و اضطراب و مسائل روحی ارتباط دارد و شاید بشود آن را با مصرف داروهای مسکن در زمان افطار کنترل کرد.