۰ نفر

منظور از مدیریت دارایی و بدهی چیست؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۳۸
کد خبر: 714829
منظور از مدیریت دارایی و بدهی چیست؟

مدیریت دارایی و بدهی خطر عدم انجام تعهدات مالی شرکت در آینده را کاهش می دهد.

​مدیریت مناسب دارایی ها و بدهی ها سود کسب و کار را افزایش می دهد. فرآیند مدیریت دارایی و بدهی معمولاً برای سبدهای وام بانکی و طرح‌های بازنشستگی اعمال می شود. این فرآیند همچنین شامل ارزش اقتصادی سرمایه سهامداران می‌شود.

آشنایی با مدیریت دارایی و بدهی

مفهوم مدیریت دارایی و بدهی بر زمان بندی جریان های نقدی متمرکز است زیرا مدیران شرکت باید برای پرداخت بدهی ها برنامه ریزی کنند. این فرآیند باید تضمین کند که دارایی‌ها برای پرداخت بدهی‌ها در زمان سررسید آن‌ها در دسترس هستند و دارایی‌ها یا درآمدها را می‌توان به پول نقد تبدیل کرد. فرآیند مدیریت دارایی و بدهی برای دسته های مختلف دارایی های موجود در ترازنامه اعمال می شود.

مهم:

شرکت ممکن است به دلیل عدم نقدشوندگی دارایی‌ها یا تغییر نرخ بهره، با عدم تطابق بین دارایی ها و بدهی ها مواجه شود. مدیریت دارایی و بدهی احتمال عدم تطابق را کاهش می دهد.

لحاظ کردن طرح های بازنشستگی با مزایای تعریف شده

طرح‌های بازنشستگی با مزایای تعریف شده، مزایای مستمری ثابت و از پیش تعیین شده ای را برای کارکنان پس از بازنشستگی فراهم می کنند و کارفرما را با این خطر مواجه می‌سازند که دارایی های سرمایه گذاری شده در طرح بازنشستگی برای پرداخت همه مزایا کافی نباشند. شرکت ها باید ارزش دلاری دارایی های موجود در یک طرح با مزایای تعریف شده را برای پرداخت مزایای مقرر آن پیش بینی کنند.

برای مثال، فرض کنید که از 10 سال بعد گروهی از کارمندان باید در مجموع 1.5 میلیون دلار مزایای بازنشستگی دریافت کنند. شرکت باید نرخ بازده دلارهای سرمایه‌گذاری شده در طرح بازنشستگی را برآورد کند تا دریابد که قبل از شروع اولین پرداخت‌ها در 10 سال آینده هر سال چه مبلغی را بایستی به عنوان سهم مشارکت خود به آن طرح‌ها واریز کند.

نمونه هایی از ریسک نرخ بهره

مدیریت دارایی و بدهی هم‌چنین در حوزه در بانکداری نیز استفاده می‌شود. بانک باید به سپرده ها سود پرداخت کند و همچنین برای وام‌های خود نیز بهره دریافت کند. بانکداران برای مدیریت این دو متغیر حاشیه بهره خالص یا تفاوت بین بهره پرداختی به سپرده‌ها و بهره دریافتی از وام‌ها را دنبال می‌کنند.

1

نسبت پوشش دارایی

2-1

که در آن:

BVTA = ارزش دفتری کل دارایی‌ها

IA = دارایی‌های ناملموس

CL = بدهی‌های فعلی

STDO = تعهدات بدهی کوتاه‌مدت  ​

دارایی های ملموس مانند تجهیزات و ماشین آلات، به ارزش دفتری آنها بیان می شوند که برابر بهای تمام شده دارایی منهای استهلاک انباشته است. دارایی های ناملموس مانند حق ثبت اختراع از کسر می شوند، زیرا ارزش گذاری و فروش این دارایی ها دشوارتر است. بدهی های قابل پرداخت در کمتر از 12 ماه نیز بدهی کوتاه مدت محسوب می شوند و این بدهی ها نیز از معادله کسر می شوند.

این نسبت دارایی‌های موجود برای پرداخت تعهدات بدهی را محاسبه می‌کند، اگرچه محاسبه ارزش برخی دارایی‌ها مانند املاک و مستغلات در زمان نقد کردن آن‌ها ممکن است دشوار باشد. هیچ قاعده کلی برای تشخیص نسبت‌های مطلوب یا ضعیف وجود ندارد زیرا این محاسبات بسته به صنعت تغییر می‌کنند.

نکات کلیدی

موفقیت سبد وام بانکی و طرح های بازنشستگی به فرآیندهای مدیریت دارایی و بدهی بستگی دارد.

بانک‌ها تفاوت بین بهره پرداختی به سپرده‌ها و بهره دریافتی از وام‌ها را دنبال می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند بهره سپرده‌ها را پرداخت کنند و در مورد تعیین نرخ بهره‌ای که از وام‌ها بایستی دریافت کنند تصمیم‌گیری کنند.

واقعیت سریع

مدیریت دارایی و بدهی یک استراتژی بلند مدت برای مدیریت ریسک است. به عنوان مثال، یک صاحب خانه باید با مدیریت درآمد و هزینه های خود در طول مدت وام، اطمینان حاصل کند که پول کافی را برای پرداخت وام مسکن خود در هر ماه دارد.