۰ نفر

طلاق نگرفتن به خاطر فرزند کار درستی است؟

۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۳۱
کد خبر: 678619
طلاق نگرفتن به خاطر فرزند کار درستی است؟

تصمیم به طلاق یا ادامه زندگی به خاطر بچه ها شاید یکی از سخت ترین تصمیماتی باشد که والدین با آن روبه رو می شود.

طلاق یا ادامه زندگی به خاطر فرزندان، آنچه نمیدانید

به گزارش اقتصاد آنلاین، گاهی با وجود تمام حسن نیت و آرزوهایی که برای زندگی و فرزند خود داشتید، یک رابطه آن طور که می خواستید پیش نمی رود و زندگی مشترک به مشکل برخورد می کند. در این شرایط، مخفی نگه داشتن روابط تیره و تار والدین از فرزندان دشوار است.از تاثیر منفی یک زندگی مشترک پر تنش بر فرزندان گریزی نیست. از سوی دیگر، تحقیقات زیادی به اثرات منفی طلاق بر کودکان اشاره داشته اند، اما همان تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از این اثرات ریشه در تعارض و درگیری های قبل از طلاق دارد. کاملا واضح است که دعوای والدین به کودکان آسیب می زند، به خصوص اگر:

دفعات آن زیاد باشد.

شدت آن زیاد باشد و شامل توهین کلامی و بالا بردن صدا باشد.

شامل خشونت فیزیکی باشد.

حل نشده باقی بماند (در نظر کودک).

در مورد کودک باشد.

باعث سردی در زندگی مشترک و سکوت بین والدین شود.

اثرات منفی کشمکش های زوج بر روی فرزندان:

والدین هر کاری را برای فرزندان خود انجام می دهند و این گاهی به انگیزه ای برای ادامه زندگی به خاطر بچه ها حتی در یک رابطه زناشویی سرد تبدیل می شود. با این حال، دعوا و تنش بین والدین می تواند آسیب های بیشتری نسبت به طلاق روی کودکان داشته باشد:

کودک طلاق

آسیب به صمیمیت والد-فرزند:

در یک ازدواج ناموفق، که در آن تنش و دعوا چیزی عادی است، رابطه والدین فرزند نیز دچار نشانه هایی از تنش می شود. در بسیاری از موارد دیده می شود که نتیجه دعوا بین والدین در وهله اول و در برخی موارد در روزهای بعد در کاهش کیفیت ارتباط صمیمانه با فرزند دیده می شود. علت دقیق آن مشخص نیست، اما دلایل محتمل متعددی وجود دارد. کشمکش های زندگی مشترک باعث ناهماهنگی در فرزندپروری می شود. از سوی دیگر، انرژی والدین برای توجه به فرزند و گذشت از خطاهای آنها کاهش می یابد.

محرکی برای مشکلات رفتاری و روانی:

کشمکش های والدین دارای عوارض درونی (افسردگی، اضطراب، طرد و انزوا) و خارجی (خشونت، عدم مصالحه) بر روی کودکان است.

عملکرد تحصیلی ضعیف:

ادامه زندگی به خاطر بچه ها و افزایش سطح خشونت و درگیری بین والدین با عملکرد ضعیف کودک در مدرسه همراه است.

روابط اجتماعی ضعیف:

زمانی که والدین دائما در حال کشمکش و جر و بحث باشند، کودک فاقد الگوهای مناسب برای برقراری ارتباط مثبت با جامعه است. اختلاف و دعوا بخشی از زندگی اوست و کودک از مشاهده والدین خود می آموزد که دعوا تنها راه حل مشکلات بین فردی است. اگر کودک الگوهای محدودی برای یادگیری حل مسئله موفق داشته باشد، به ندرت می تواند مهارت های یک رابطه مطلوب را بیاموزد.

از دیگر آثار مخرب رابطه پر تنش والدین بر فرزندان عبارتند از:

اشکال در روابط عشقی در آینده

ناامنی عاطفی

قرارگیری در معرض اختلال استرس به دلیل افزایش ترشح هورمون استرس

افزایش احتمال طلاق در زندگی آینده

ادامه زندگی به خاطر بچه ها بهتر است یا طلاق؟

شما بهترین درک را از تاثیر منفی رابطه خود با همسرتان دارید. صادقانه به این سوال پاسخ دهید: آیا من و همسرم مدل خوبی برای فرزندمان هستیم؟ آیا در فرزندپروری موفق هستیم و برای فرزند خود انرژی داریم؟ روانشناسان معتقدند کاهش توانایی فرزندپروری در والدین به دلیل استرس در زندگی باعث پرورش کودک در شرایط نامناسب می شود.

برای تصمیم گیری در مورد جدایی یا ادامه زندگی به خاطر بچه ها به نکات زیر دقت کنید:

 سطح اختلاف در ازدواج شما چقدر است؟

محققان معتقدند سطح اختلاف در تصمیم گیری برای ادامه زندگی به خاطر بچه ها اهمیت دارد. تحقیقات نشان می دهد با وجودی که طلاق می تواند باعث اختلال و پریشانی زیادی در خانواده شود، اما طی دو سال ثبات و مهارت های فرزندپروری بهبود می یابند. این در حالی است که تداوم اختلافات خانوادگی در صورت عدم طلاق تاثیرات منفی زیادی بر فرزندان دارد.

به علاوه، برای تصمیم گیری در مورد ادامه زندگی به خاطر بچه ها یا طلاق، نوع اختلاف والدین نیز اهمیت دارد. اختلاف شدیدی که شامل خشونت فیزیکی، تهدید و آزار شود، دعوایی که فرزندان احساس کنند در میان والدین گیر کرده اند و دچار استرس و تنش شدید شوند، بیشترین تاثیر مخرب را بر کودکان دارد.

نتایج به دست آمده نشان می دهد با وجودی که طلاق والدین، کودک را در معرض مشکلات روانی و اجتماعی قرار می دهد، این ارتباط نسبی است و بسیاری از آنها در دوره جوانی (۷۵%) به افرادی با کفایت تبدیل می شوند. زمانی که والدین دچار الگوی تعارض مخرب، واضح و مزمن می شوند، طلاق والدین اگر برای آنها بهتر نباشد، شرایط کودک را بدتر از این نخواهد کرد. بنابراین، در این خانواده، ادامه زندگی به خاطر بچه ها با منفعتی برای کودک همراه نیست.

آیا زندگی با والد به نفع فرزند است؟

دلایل خود برای جدایی را بررسی کنید. آیا این تنها شما هستید که با همسرتان تفاهم ندارید؟ آیا همسرتان برای فرزندتان پدر خوبی است؟ اگر این طور است دلیلی برای دوری از والد وجود ندارد. این شما هستید که با همسرتان مشکل دارید.

در برخی موارد، دلیل جدایی چیزی است که تمام خانواده را تحت تاثیر قرار داده است. اعتیاد شدید به مواد مخدر، ابتلا به بیماری های شدید روانی که با خطر آسیب رساندن به اطرافیان همراه است، آزار خانگی شدید، لاابالی گری و اشتغال به حرفه های بدنام مانند قاچاق مواد مخدر از مواردی از این دست هستند. همراهی چنین والدی با فرزند به نفع رشد و پرورش او نیست. بنابراین، بیشتر از آنکه نگران تبعات جدایی بر فرزند خود باشید، باید مراقب تبعات الگوبرداری فرزندتان از والد خود باشید.

به طور خلاصه نتایج تحقیقات در مورد ادامه زندگی به خاطر بچه ها یا طلاق نشان می دهند:

طلاق دردناک است، اما اگر کودک به طور دائمی در معرض خشونت و آزار قرار دارد، امری لازم است. در بسیاری از موارد، سلامت روان کودک پس از طلاق بهبود می یابد اما شرایط هر خانواده متفاوت است. بهتر بودن طلاق برای فرزندتان به میزان استرس او بستگی دارد.

شرایط پس از طلاق را با وضعیت فعلی کودک مقایسه کنید و احتمال افزایش آسیب را در او ارزیابی کنید. آیا می توانید فرزند خود را به لحاظ مالی تامین کنید؟ آیا آرامش فرزندتان پس از طلاق بیشتر خواهد بود؟ آیا در شرایط فعلی فرزندتان دچار خشم و رنج است؟

فرزندپروری همسو و حضانت مشترک را امتحان کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که طلاق برای آرامش زندگی شما بهتر است، با همسرتان بر سر شرایط حضانت توافق کنید و سعی کنید به نحوی برنامه ریزی کنید که هر دو بتوانید زمانی کافی را با فرزندتان بگذرانید.

پس از طلاق با فرزندتان رابطه خوبی داشته باشید و از دعوا و تنش مجدد با همسر سابقتان خودداری کنید. این مسئله به خصوص در مورد رابطه پدر-دختر اهمیت دارد، زیرا طلاق بیشترین آسیب را برای آنها به همراه دارد.

اگر ادامه زندگی به خاطر بچه ها را ترجیح می دهید، توصیه می شود به دنبال مشاوره طلاق و حل اختلاف خود و همسرتان باشید. در دعواها مسئولیت خود را بپذیرید. حتی اگر یکی از طرفین این کار را انجام دهد، تاثیر مثبتی در تغییر رویکرد خانواده دارد.

فاکتورهای زیادی در تصمیم گیری برای ادامه زندگی به خاطر بچه ها یا طلاق دخیل هستند. پیش از آنکه تصمیم خود را قطعی کنید، بهتر است از یکی از مشاوران آنلاین ما مشورت بخواهید. اگر طلاق را انتخاب کردید، آسوده باشید چراکه بسیاری از کودکان طلاق انعطاف پذیر هستند و با کمک والدین و الگوهای درست تربیتی می توانند به سازگاری خوبی برسند