۰ نفر

درمان اعتیاد با روش‌های مناسب

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 455543
درمان اعتیاد با روش‌های مناسب

متأسفانه در جامعه رفتارهای ضد‌اجتماعی را از همه افراد می‌بینیم و این رفتارها در همه گروه‌های اجتماعی دیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد نیز این موضوع دیده می‌شود. متأسفانه دیده می‌شود که در این مراکز به اشکال گوناگون از خانواده‌های کسانی که یکی از اعضای خانواده خود را برای ترک اعتیاد به کمپ معرفی کرده‌اند پول دریافت می‌شود که این اقدام باعث وارد‌شدن فشار مالی به خانواده‌ها خواهد شد. در بسیاری از کمپ‌ها، اثرگذاری چندانی در فرآیند ترک اعتیاد در فرد نمی‌بینیم و شاهد بازگشت دوباره افراد به اعتیاد هستیم.

بهتر است هر فردی که به دنبال درمان اعتیاد خود می‌رود برای انجام درست فرآیند درمان ابتدا با مشاور خبره‌ای که با این حوزه آشنایی دارد وارد گفت‌وگو و تعامل شود تا از این طریق بتواند روش درمان مناسبی پیدا کند. معتقدیم که همه افراد معتاد را نباید با یک نسخه درمان کرد بلکه هر یک از معتادان نیازمند استفاده از روش‌های مناسب با توجه به شرایط فرد برای درمان هستند تا نتیجه‌ای مطلوب از آن حاصل شود.

ممکن است افرادی باشند که برای ترک اعتیاد نیازمند متادون‌درمانی باشند، اما عده‌ای دیگر از بیماران به این روش نیاز نداشته باشند و بتوانند با استفاده از خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی یا استفاده از خدمات کمپ‌ها، درمان شوند. به‌عنوان نمونه، فردی که ماده مخدر گل مصرف می‌کند نیاز به استفاده از کمپ ندارد یا فردی که شیشه مصرف می‌کند ممکن است به مشاوره‌های روانی و استفاده از داروهای خاص بیماران روان‌پریش بیشتر از کمپ نیاز داشته باشد. تشخیص چنین مواردی وظیفه مشاور است و او می‌تواند با آگاهی زیادی که از مراکز و فرد پیدا می‌کند، مورد خود را مدیریت و روش درمان مناسبی برای او تجویز کند.

این اتفاق اکنون در حال انجام است و شاهد هستیم که مراکز جامع درمان اعتیاد از سوی سازمان بهزیستی در حال راه‌اندازی است. اگر این مراکز به‌درستی عمل کنند می‌توانند به درمان جامع بیماران مبتلا به اعتیاد کمک کنند. اما نکته مهم‌تر از سم‌زدایی در فرآیند درمان بیماران مبتلا به اعتیاد، جلوگیری از رهاشدن این افراد در جامعه است. در مراکز جامع اعتیاد تلاش می‌شود زمینه‌ها و علل گرایش فرد به اعتیاد شناخته و در حد امکان نسبت به برطرف کردن این زمینه‌ها اقدام شود. معتقدم سم‌زدایی مهم نیست، بلکه بهبودی برای بیمار اهمیت دارد. فرآیند بهبودی، فرآیندی فوری نیست و باید سال‌ها ادامه پیدا کند و مستمر باشد. متأسفانه آمارها نشان می‌دهد تنها 10درصد معتادان ما فرآیند بهبودی خود را تکمیل می‌کنند که امیدواریم با استفاده از خدمات مشاوره‌ای بتوانیم در سال‌های آینده این میزان را افزایش دهیم.