۰ نفر

چند نکته برای مادران پرمشغله که نیاز به استراحت دارند

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲:۰۷
کد خبر: 419576
چند نکته برای مادران پرمشغله که نیاز به استراحت دارند

اکثر مادران اعتراف نمی‌کنند که روزهای خسته‌کننده زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. ناراحتی از سر و صدای بچه‌ها و آشفتگی مداوم در اطراف خانه همه وقت یک مادر را می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، وقتی کودکی به دنیا می‌آید، مادر احساس می‌کند کنترل زندگی خود را از دست می‌دهد. اما دستگاه عصبی هم مانند سایر اعضای بدن دچار بیماری می‌شود. خستگی مزمن اغلب باعث مشکلات خلقی می‌شود و این در طبقه‌بندی بیماری‌ها قرار گرفته است و راه‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد. در اینجا روش‌های مختلفی برای والدینی که انرژی‌شان پایین آمده است پیشنهاد می‌شود.

   برنامه‌ریزی کنید

تعیین کنید چه چیزی در زندگی برای شما ارزش زیادی دارد؟ این‌طور بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که چه فعالیتی را می‌خواهید انجام دهید و کدام یک را نپذیرید. اگر به هر فرصتی که در زندگی پیش می‌آید جواب بله بدهید، خسته و فرسوده می‌شوید و به همه کارهای خود نمی‌رسید و در نتیجه تبدیل به پدر یا مادری می‌شوید که بیش از اندازه خسته است و به‌راحتی آشفته می‌شود. همیشه فهرستی از کارهایی که باید انجام شوند در کیف خود داشته باشید که وقتی چیزی یادتان افتاد که باید انجام دهید، بتوانید به آن فهرست اضافه کنید. اگر کاری است که به زمان قابل توجهی نیاز دارد، برنامه‌ریزی کنید که چه زمانی می‌توانید آن را انجام دهید و در تقویم‌تان آن زمان را به آن کار اختصاص دهید.

   با فرزند خود ارتباط سالم داشته باشید

وقتی با کودکتان مشکل دارید، به این فکر کنید که می‌توانید در رابطه خود با فرزندتان چه تغییری انجام دهید. آموزش زندگی بهتر برای کودک به وضعیت مالی که در آن زندگی می‌کنند بستگی ندارد، بلکه بیشتر به روابطی که پیرامون او و شما والدین وجود دارد بستگی دارد. اگر می‌خواهید ارزش‌های خودتان را به فرزندان‌تان هم منتقل کنید، بهتر است با آنها وقت بگذرانید تا این موضوع اتفاق بیفتد. برای این‌که تأثیر مثبتی بر شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها داشته باشید، باید تمرین و تکرار کنید و از همه مهم‌تر وقت بگذارید.

  به خودتان آرامش بدهید

ما عادت داریم همیشه به سلامتی هر کسی فکر کنیم به جز خودمان. ولی هیچ کاری بهتر از این نیست که به خودمان بگوییم «به فکر سلامتی خودت باش» تا به مشکلات عاطفی دچار نشویم. هنگامی که ناراحت و عصبی هستید این را باور داشته باشید که چیزهای خوب اتفاق می‌افتد. به احساسات و تمایلات درونی‌تان گوش دهید و به جای سرزنش کردن، خودتان را آرام کنید.

فکر کنید در حال حاضر چگونه می‌توانید خودتان را آرام کنید و چه کاری می‌توانید انجام دهید، نه به این دلیل که به آن نیاز دارید، بلکه به این دلیل که می‌خواهید از سلامت خودتان مراقبت کنید. اگر بخواهید به دیگران آرامش و انرژی بدهید، ابتدا باید خودتان را آرام کنید پس به دنبال راه‌هایی برای بازگرداندن انرژی خود باشید. برای یک کودک، یک مادر شاد و پر انرژی صد برابر بهتر است.

  کمال‌گرایی را فراموش کنید

خیلی از والدین فشار زیادی روی خودشان و فرزندان‌شان می‌آورند تا طبق استاندارد مشخصی زندگی کنند. استاندارد داشتن عالی است، اما اگر هدف‌تان فوق‌العاده‌بودن است، باید رهایش کنید. تلاش برای فوق‌العاده ‌بودن، زمان و انرژی بیش از حدی می‌طلبد. گاهی اوقات خوب انجام‌ دادن کاری، همه آن چیزی است که نیاز دارید. مطالعات نشان می‌دهد والدینی که سعی می‌کنند بهترین چیزها را برای فرزندان خود فراهم کنند، سریع‌تر خسته و فرسوده می‌شوند. آرزوی رسیدن به کمال تربیت فرزند، انرژی زیادی را از والدین می‌گیرد. والدین باید اعتراف کنند که افراد کاملی نیستند و هیچ قانون ایده‌آلی برای بزرگ کردن فرزندان وجود ندارد. یک مادر به اندازه کافی خوب و نه ایده‌آل هر کاری که در توانش است انجام می‌دهد، نیازهای خود را می‌شناسد و سعی می‌کند با فرزند خود در ارتباط باشد و بداند که نمی‌تواند همه چیز را کنترل کند و مسؤول همه چیز باشد. پس خودتان را هم دریابید، چون قرار نیست همیشه در کنار فرزندتان باشید.

  تعادل داشته باشید

خود را با مادران دیگر مقایسه نکنید و در انتظاراتی که از فرزندانتان دارید تجدیدنظر کنید. فکر کنید که چگونه می‌توانید این توقعات را پایین بیاورید، در چه کارهایی می‌توانید از دیگران کمک بگیرید و چه کارهایی را خودتان می‌توانید انجام دهید. هیچ‌کس نمی‌تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد پس باید از دیگران کمک بخواهد و این کار کاملا طبیعی است. یکی از بزرگ‌ترین اتلاف‌وقت‌ها در خانه، این است که شما به عنوان پدر یا مادر، سعی دارید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. می‌توان کارها را از سنین کودکی به بچه‌ها محول کرد.

جمع ‌و جور کردن اسباب‌بازی‌ها، تمیز کردن ظرف‌ها، جارو کردن اتاق و گردگیری، بعضی از وظایفی است که کودکان هم می‌توانند به خوبی از پس‌شان برآیند. به فرزندان خود بها بدهید. مشخص کنید که از هر عضو خانواده چه انتظاراتی دارید. برای فرزندتان‌ یک نمودار وظایف تهیه کنید. وقتی بدون آن‌که مدام بالای سر بچه‌ها باشید و تک‌تک چیزها را به آنها گوشزد کنید، خودشان کارهای روزمره را انجام دهند، زندگی برای شما هم آسان‌تر می‌شود. شاید در ابتدا این کار زمانبر باشد، اما با تمرین کافی، به‌زودی می‌توانند به تنهایی از پس کارهای روزمره برآیند.

   برای بچه‌ها بیش از اندازه فعالیت قرار ندهید

بسیاری از بچه‌ها درگیر حجم انبوهی از کلاس‌های فوق‌برنامه هستند. این مساله فشار زیادی به بچه‌ها و همین‌طور والدین وارد می‌کند. این‌که فعالیت‌های مختلفی برای بچه‌ها در نظر بگیریم، خیلی خوب است، اما لازم نیست همه آنها در طول یک فصل انجام شوند. فعالیت‌های کلاسی را پراکنده کنید تا فرزندتان و شما از فعالیت زیاد از خسته نشوید.

​​​​​​​  اتاق بچه‌ها را منظم نگه دارید

به فرزندان‌تان یاد بدهید از زمانی که وارد خانه می‌شوند، مسؤولیت قراردادن وسایل‌شان درجای خود بر عهده آنهاست. اگر از قوانین سرپیچی کردند، باید عواقبی وجود داشته باشد. اگر بچه‌ها یاد بگیرند وسایل را همیشه یک جا قرار دهند، وقت کمی را صرف پیداکردن آنها می‌کنند. مرتب نگه‌داشتن اتاق مهارتی عالی برای آموزش به فرزندان و جلوگیری از تذکرهای هر روزه و در نهایت فرسودگی و خستگی والدین در طول زمان است.