۰ نفر

کودکان با بازی‌کردن توانمند می‌شوند

۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۵
کد خبر: 394303
کودکان با بازی‌کردن توانمند می‌شوند

کودکان باید بازی‌کنند و این کار آنهاست. همه کودکان نیاز به بازی دارند. بازی همیشه بخشی از یادگیری و رشد و موضوعی برای لذت و تفریح است.

این را بدانید که همه پستانداران بازی‌می‌کنند و این روشِ یادگیری مهارت‌های لازم برای رشد، یافتن غذا و همراهی با دیگران است. همچنین بازی روشی است که انسان‌های کوچک بتوانند احساسات خود را در آن پیدا کنند. در عین حال که کودکان به تنهایی نیاز دارند، باید بتوانند انفرادی بازی کنند و همیشه بزرگترها را درگیر خود نکنند، اما تحقیقاتی نشان می‌دهد بازی کودکان با والدین نیز مهم است و به والدین توصیه می‌شود برای بازی با فرزندان‌شان وقت بگذارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، البته بسیاری از بزرگترها هستند که بعد از چند دقیقه بازی با کودکان، خسته و بی‌حوصله می‌شوند و دنبال راهی برای فرار می‌گردند. همه ما این جمله را شنیده‌ایم که شروع بازی با بچه‌ها با خودمان است، اما تمام‌‌شدنی نیست! بازی‌ها و راه‌هایی هستند که می‌توانند برای هر دو فرد لذت‌بخش باشند، هم کودکان از بازی با والدین‌شان لذت ببرند و هم والدین از گذراندن وقت با کودکان‌شان و تاثیر در روند رشد ذهن و خلاقیت آنها خوشحال باشند.

اگر تنها یک کودک دارید بدانید تنها فردی هستید که او می‌تواند خیلی راحت با شما ارتباط برقرار کند و اگر بیش از یک فرزند دارید، باید برای همه آنها به اندازه مساوی برای بازی‌کردن وقت بگذارید و کودکان‌تان را به بازی گروهی دعوت کنید، حتی اگر اختلاف سنی آنها با هم زیاد است. شما باید وارد دنیای کودکا‌ن‌تان شوید و اجازه دهید آنها هم وارد دنیای شما شوند، از آنها سوال بپرسید و بگذارید از شما سوال بپرسند. گفتن این حرف آسان نیست، ولی حتی بعضی وقت‌ها خنگ جلوه دهید و از همین لذت ببرید. اما باید حواس‌تان باشد که بتوانید همه چیز را کنترل کنید و زمان توقف بازی در دستان خودتان باشد.

چرا با کودکان‌مان بازی کنیم؟

در بازی با بچه‌ها می‌توانید حل مسأله یا مهارت‌های اجتماعی را به آنها آموزش دهید، همچنین می‌توانید کارهای نادرستی را که نباید انجام دهند، در قالب بازی به آنها آموزش دهید، برای این کار می‌توانید از عروسک‌های حیوانات استفاده کنید. بگذارید عروسک در معرض کار نادرست قرار بگیرد و از کودک‌تان بخواهید برای رسیدن به راه و وضع درست، عروسک را راهنمایی کند، بعد از آن بگذارید کودک هم این کار را انجام دهد.

هر روز کودکان مجبورند احساسات پیچیده‌ای که هنوز آنها را خوب نمی‌شناسند، مدیریت کنند. ترس مثل این احساس که چیزی زیر تختخواب باشد، حسادت مثل زمانی که حس‌کنند شما خواهر یا برادرشان را بیشتر دوست دارید،  تحقیر مانند زمانی که رفتار نامناسب معلم یا مربی موجب شده بچه‌ها به او بخندند و... چالش‌های طبیعی هر روز هر کودک درحال رشد -در هر سنی- باعث تحریک انواع احساسات او می‌شود و کودکان از طریق بازی می‌توانند این احساسات را رها کنند.

بچه‌ها نسبت به بزرگسالان از نظر جسمی انرژی بیشتری دارند و هنگامی که آنها از نظر عاطفی دچار احساسات پیچیده می‌شوند، بدن‌شان باید این انرژی را تخلیه کند. انرژی زیاد یکی از دلایلی است که بچه‌ها می‌توانند ما را از پا درآورند، اما ما می‌توانیم از این مسأله به نفع خودمان استفاده کنیم، زیرا وقتی بازی‌های بدنی با کودکان انجام می‌دهیم، آنها تکان می‌خورند، عرق می‌کنند و فریادمی‌زنند، همه این کارها می‌تواند هورمون‌های استرس را در آنها کاهش می‌دهد و به شکل دیگری از بدن‌شان آزاد می‌شود. در بازی بچه‌ها یاد می‌گیرند و اگر شما درسی را حین بازی به آنها آموزش دهید، واقعا آن را درک می‌کنند.

ممکن است شما خسته باشید، اما باید بدانید لازم نیست این بازی‌ها طولانی‌مدت باشد، شاید حداکثر ١٠ دقیقه یا حتی ممکن است بیش از ٢ دقیقه هم طول نکشد. شاید باور نکنید، ولی والدینی که با کودکان‌شان بازی می‌کنند، خستگی را کمتر حس می‌کنند و می‌گویند وقتی با بچه‌ها بازی می‌کنیم مثل بچه‌هایمان  هورمون‌های استرس را از بدن‌مان خارج می‌کنیم و عصرها انرژی بیشتری داریم.

  ایده‌هایی برای شروع بازی با بچه‌ها

وقتی فرزند شما کارهای عجیب می‌کند و نمی‌توانید او را کنترل کنید، بدون این‌که اشاره مستقیمی به کارش کرده باشید، او را در آغوش بگیرید و محکم نگه‌اش دارید و اگر خواست از شما جداشود، بیشتر بغلش کنید و به او بگویید من دوست دارم تو را بغل کنم و نمی‌خواهم هرگز از تو جدا شوم و از او قول بگیرید به‌زودی دوباره به آغوش‌تان بیاید، بعد از او تشکر و محیط را ترک کنید و تنها با یک لبخند بزرگ با او ارتباط برقرار کنید. علاوه بر رفتارها و کارهایی که می‌توان با کودک ارتباط‌گرفت، بازی‌هایی را در این‌جا پیشنهاد می‌دهیم که می‌توانند به برقراری ارتباط میان شما و کودکان‌تان و یادگیری و آموزش به آنها کمک کنند.

شن‌بازی

بازی با شن و ماسه فرصتی برای یادگیری پایه‌های علمی، ایجاد اعتمادبه‌نفس و رشد جسمی است. حفرکردن، برداشتن، ریختن و الک‌کردن به کودکان می‌آموزد چگونه کارها انجام می‌شود و در عین حال عضلات و ماهیچه‌های آنها درگیر بازی می‌شوند. این بازی به انجام کارهای تیمی، اشتراک‌گذاری و آموزش مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند.

بازی با آب

بازی‌ با آب به کودکان این قدرت را می‌دهد تا در محیطی امن با مفاهیم اساسی مانند حجم آشنا شوند. علاوه بر این بازی با آب می‌تواند بسیاری از ترس‌های معمول کودکان از آب را از بین ببرد.

خمیربازی

خمیربازی پتانسیل بسیاری برای یادگیری دارد. نه‌تنها انگشتان را برای نوشتن تقویت می‌کند، بلکه مهارت‌های حرکتی، خلاقیت و هماهنگی دست و چشم را آموزش می‌دهد. در کنار خمیر می‌توانید از مهره‌ها و قالب‌هایی که در خانه دارید، استفاده کنید تا کودکان فرم‌دادن و شکل‌دادن را نیز آموزش ببینند و بدانند چه چیزهایی می‌توانند تغییر شکل دهند.

بازی‌های نمادین

بگذارید بچه‌ها خودشان را در قالب نقش‌های مختلف ببینند. آنها با لوازم پزشکی مخصوص کودکان و لباس سفید می‌توانندپزشک باشند. البته که پزشکی مرسوم‌ترین بازی نمادین است، اما شما می‌توانید در روزهای متفاوت از آنها بخواهید در نقش مشاغل مختلف ظاهر شوند و در حین بازی به آنها آموزش دهید هر شغلی چه خصوصیاتی دارد. این کار هویت‌دادن به نقش‌ها و علایق و همچنین تعامل اجتماعی را در کودکان تقویت کنند.