۰ نفر

تابوشکنی ازدواج سالمندان

۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۰۸
کد خبر: 359861
تابوشکنی ازدواج سالمندان

ازدواج سالمندان یکی از تابوهای اجتماعی است که امروزه متاسفانه با توجه به تغییر فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر جامعه هنوز حساسیت‌های بسیاری در این رابطه وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که ازدواج سالمندان خود می‌تواند عاملی برای کاهش افسردگی و همچنین افزایش امید به زندگی در میان جمعیت سالمند کشور باشد اما این در حالی است که متاسفانه به‌دلیل رواج پدیده لیبل زنی در جامعه بسیاری از افراد سالمند از انجام این کار سرباز می‌زنند که این خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را برای آنها به‌دنبال داشته باشد. جالب است بدانیم که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، درحالی که ۹۹‌درصد سالمندان، سابقه حداقل یک بار ازدواج را در گذشته داشته‌اند، اما در حال حاضر ۹‌درصد مردان سالمند و ۴۹‌درصد زنان سالمند بدون همسر و تنها زندگی می‌کنند.

آنچه مسلم است یکی از پیامدهای مثبت ازدواج سالمندان را می‌توان کاهش آمار مراکز نگهداری از سالمند دانست چراکه امروزه متاسفانه بسیاری از فرزندان والدین خود را به‌دلیل نداشتن همنشین و یا ترس از تنهایی به خانه سالمندان می‌فرستند اما این در حالی است که ازدواج خود می‌تواند مانعی برای مراجعه به خانه سالمندان باشد. به‌طور کلی باید در نظر داشت که سالمندی یک دوره از زندگی است که در این دوره نیز می‌توان به مانند سایر دوره‌های زندگی به حیات خود ادامه داد چه بسا که داشتن زندگی مشترک و یا حتی ازدواج مجدد در این دوران خود می‌تواند دوران سالمندی را بسیار با نشاط تر و به دور از افسردگی و یا بیماری‌های دیگر نیز کند اما این در حالی است که متاسفانه در کشور به‌دلیل وجود حساسیت‌های بسیار برای ازدواج سالمندان بسیاری از افراد تنها به‌دلیل دور‌بودن از پدیده انگ‌زنی از انجام این کار سر باز می‌زنند که این خود می‌تواند نشان از جای خالی فرهنگ‌سازی‌های لازم داشته باشد.

جای خالی برنامه‌های شاد

آنچه مسلم است امروزه متاسفانه هیچگونه برنامه شادی برای دوران سالمندی از سوی مسئولان در نظر گرفته نشده است و حتی پارک‌های شهرها نیز که محل تجمع سالمندان است نیز بسیار کسل‌آور و خسته‌کننده می‌باشد که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش میزان افسردگی در میان سالمندان تلقی شود، به عبارت ساده‌تر ارائه برنامه ریزی‌های شاد و مفرح برای دوران سالمندی خود می‌تواند چراغ سبزی برای عبور از مشکلات این دوران داشته باشد.

ازدواج روزانه ۳۲ سالمند در کشور

جالب است بدانیم که بر اساس آمار منتشر شده روزانه ۳۲ سالمند در کشور ازدواج می‌کنند، البته این آمار به نسبت سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است، اما این در حالی است که با توجه به اینکه جمعیت سالمند کشور رو به افزایش است بنابراین این آمار چندان بالا به‌نظر نمی‌رسد.

بررسی تاثیر ازدواج در دوران سالمندی

باید یادآور شد که بر اساس تحقیقات صورت گرفته ازدواج در دوران سالمندی خود می‌تواند عاملی برای کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها باشد. همچنین افرادی که در دوران سالمندی دارای شریک زندگی می‌باشند نیز در مقایسه با دیگران بیشتر مراقب سلامت خود هستند و به موقع تست‌ها و آزمایش‌های غربالگری مانند سرطان روده بزرگ، فشار خون، دیابت و یا بیماری‌های قلبی را انجام می‌دهند که این را می‌توان یکی دیگر از مزایای داشتن همسر در دوران سالمندی برشمرد. افزایش امید به زندگی را نیز می‌توان در زمره دیگر مزایای داشتن زندگی مشترک در دوران سالمندی دانست، چراکه مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در دوران سالمندی دارای شریک زندگی هستند در مقایسه با سایر افرادی که به تنهایی این دوران را سپری می‌کند دارای امید به زندگی بیشتری هستند که این خود می‌تواند عاملی برای میانگین افزایش سن افراد در جامعه نیز باشد.

تغییر سبک زندگی

لازم به ذکر است که امروزه شاهد تغییر در سبک زندگی افراد جامعه هستیم، بدین معنا که دیگر خانواده‌ها فرزندان کمی دارند. از این رو هنگام فوت همسر مجبور هستند که به تنهایی زندگی خود را ادامه دهند. به‌طور کلی تحمل این شرایط برای افراد سالمند بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود، چراکه نیاز به همدم در دوران سالمندی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود بنابراین بسیاری از روانشناسان توصیه می‌کنند که با توجه به اینکه امروزه سبک زندگی افراد تغییر یافته است بنابراین باید شرایط ازدواج سالمندان نیز بیش از هر زمان دیگری فراهم شود. جالب است بدانیم که بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته ازدواج در دوران سالمندی یکی از بهترین انواع ازدواج می‌باشد، چراکه در این دوران بر تصمیم‌های لحظه‌ای و احساسی نمی‌گیرد که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت ازدواج داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر این باور اشتباه در میان مردم جامعه وجود دارد که ازدواج در دوران سالمندی خود می‌تواند در تضاد با وفاداری به همسر سابق باشد، اما این در حالی است که باید اذعان داشت که ازدواج در دوران سالمندی یک اصل انکار ناپذیر به حساب می‌آید چراکه رسیدگی، توجه و همچنین داشتن امید در این دوران از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. در پایان باید خاطرنشان کرد که ازدواج سالمندان امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، از این رو انتظار می‌رود با انجام فرهنگ‌سازی‌های لازم شرایط را برای ازدواج افراد سالمند فراهم کرد، چراکه با توجه به اینکه جمعیت سالمندان رو به افزایش است، بنابراین انجام فرهنگ‌سازی‌های لازم در این خصوص خود می‌تواند باعث ارتقای سلامت روحی و جسمی سالمندان شود.