۰ نفر

خطرناک‌ترین کشورهای دنیا برای زنان را بشناسید

۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۷
کد خبر: 321848
خطرناک‌ترین کشورهای دنیا برای زنان را بشناسید

امنیت برای زنان همیشه یکی از معیارهای اصلی امن بودن یک کشور است. موسسه رویترز تامپسون آمریکا پژوهشی در مورد خطرناک‌ترین کشورهای دنیا برای زنان انجام داد و نتایج را منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «اینجا کشور آرزوهاست» این جمله، دیالوگی است که در بسیاری از فیلم‌های آمریکایی شنیده‌ایم. سال‌هاست رسانه‌های آمریکا این کشور را مکانی آزاد و امن معرفی می‌کنند که بسیاری از مردم دنیا آرزوی زندگی در آن را دارند. کشوری که برای دادن اقامت به مردم سایر ملت کشورها هر سال لاتاری برگزار می‌کند و اخیرا سیاستمدارانش با تکبر مرزهایش را به روی بسیاری از ملیت‌ها بسته‌اند. اما حقایقی که در پشت آمارهای رسمی‌شان مخفی شده، کمتر توسط رسانه‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرد. حقایقی شوکه‌کننده که واقعیت پشت پرده‌ی تصویر آزاد و امن کشور آرزوها را نشان می‌دهد.

«آمریکا یکی از ده کشور خطرناک دنیا برای زنان است» این نتیجه‌ایست که پژوهش گسترده موسسسه رویترز تامپسون آمریکا به آن رسیده است.  کشوری که رسانه‌هایش از آزادی و امنیت برای زنان دنیا سخن می‌گوید و موسسه‌های حقوق بشر مورد حمایت رسمی دولتش، از وضعیت زنان در کشورهای غیرمتحد آمریکا ، بصورت مداوم ابراز نگرانی می‌کند و سیاستمدارانش در سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی، به بهانه ایجاد آزادی و امنیت برای زنان دنیا، پروتکل‌ها و تعهدنامه‌های اجباری برای کشورهای کمتر توسعه یافته ارائه می‌دهند.
 از هر پنج زن آمریکایی، یک زن مورد تجاوز قرار گرفته است

موسسه رویترز تامپسون آمریکا در پژوهشی که با مشارکت 550 کارشناس مسائل زنان از192 کشور انجام شده است، ده کشور را بعنوان خطرناک‌ترین کشورها انتخاب کرده است که آمریکا در کنار کشورهایی مانند افغانستان و هند بعنوان یکی از جوامعی مشخص شده که زنان در آن امنیت ندارند. رویترز برای بررسی چرایی این موضوع آمار مربوط به خشونت علیه زنان را از مراکز رسمی آمار آمریکا مورد اشاره قرار داده که بر اساس آن  از هر پنج زن آمریکایی، تقریبا یک زن مورد تجاوز قرار گرفته و از هر سه زن، یک نفر تجاوز، خشونت یا آزار توسط شریک جنسی خود را تجربه کرده است.  

فخر می‌فروشیم که امن و آزاد هستیم

از نظر تمام معیارهایی که برای خشونت در نظر گرفته شده است، آمریکا در مجموع در رده دهم قرار دارد اما در موضوع خشونت و آزار جنسی در رده سوم قرار گرفته و در خشونت‌های غیر جنسی مانند خشونت خانگی و آزار و اذیت روانی علیه زنان ششمین کشور است.

"اَبی هانالد" یک مددکار و فعال اجتماعی آمریکایی است که تلاش کرده است کنگره آمریکا قانونی را تصویب کند که به پلیس روش‌های بهبود یافته‌ی تحقیق از قربانیان آزار جنسی را به پلیس آموزش می‌دهد. او می‌گوید: «ما همواره فخر می‌فروشیم که یک کشور امن و آزاد هستیم اما افراد زیادی در کشور ما هستند که امنیت ندارند و قربانی آزار و اذیت جنسی و خشونت خانگی می‌شوند.»

دست‌های آلوده

مسأله خشونت جنسی علیه زنان آمریکا در سطوح مختلفی وجود دارد وهر چند وقت یکبار جنجال حول این موضوع در مرکز توجه رسانه‌های این کشور قرار می‌گیرد. چندی پیش پزشک سابق تیم ژیمناستیک المپیک آمریکا متهم به سوء استفاده جنسی از بیش از 100 زن شد. و البته در بالاترین سطح، رئیس جمهور آمریکا به طور علنی متهم به تجاوز جنسی به بیش از 15 زن شده و فخر فروشی می کند که زنان مورد نظرش را شکار کرده و به دام می اندازد.

فعالان اجتماعی آمریکایی می‌گویند این کمپین باعث شد فضایی فراهم شود که زنان و دختران بیشتری برای اشاره به آزار و اذیت و خشونتی که متوجه آنان شده است، احساس امنیت کنند.اکتبر سال گذشته  وقتی یک تهیه کننده هالیوودی به نام "هاروی وینستین" به سوءاستفاده جنسی از بیش از 70 زن متهم شد، کمپینی در شبکه‌های اجتماعی راه افتاد که  زنان و دختران آمریکایی با هشتگ #MeToo از تجربه مواجه شدن‌شان با آزار و اذیت جنسی در محیط‌های مختلف نوشتند. در این کمپین هزاران زن نیز  به بدرفتاری و سوءاستفاده جنسی مردان بانفوذ آمریکایی در دولت، تجارت و صنعت سرگرمی این کشور اشاره کردند.

هیچ جا امن نیست

NSVRC یک مرکز رسمی ارائه آمار خشونت جنسی در آمریکاست و در آخرین به روزرسانی خود علاوه اشاره به آمار بالا، به آمارهایی از تجاوز و خشونت در محیط‌های مختلفی مانند فضاهای دانشگاهی و محیط‌های کاری اشاره می‌کند و مینویسد 20 تا 25 درصد زنان  و دختران در طی مدت زمانی که در دانشگاه حضور داشته‌اند، مورد تجاوز قرار گرفته اند. این مرکز به گزارشی از یک دانشگاه اشاره می‌کند که در آن 63 درصد پسران به انجام مکرر تجاوز اعتراف کرده‌اند.

همه این‌ها در حالی است که طبق پژوهش رسمی ثبت شده در این وبسایت، بیشتر از 90 درصد آزارجنسی در محیط‌های دانشگاهی اصلا گزارش نمی‌شود! این مرکز در بخش دیگری می‌نویسد تجاوز بیشتر از هر جرمی دیگری به پلیس گزارش نمی‌شود به طوریکه 63 درصد از آزار و اذیت جنسی هیچ‌گاه به پلیس اطلاع داده نمی‌شود.

کم سن و سال‌ها بیشتر قربانی می‌شوند

طبق آمار این مرکز، 30 درصد زنانی که اولین بار تجاوز را تجربه کرده‌اند در بازه سنی 11 تا 17 سال قرار دارند و 12.3 درصد آنان ده سال یا کمتر از آن سن دارند. سن میانگین دخترانی که در این کشور برای اولین بار قربانی روسپی‌گری شده اند 12 تا 14 سال است.

دختران شانزده تا نوزده ساله چهاربرابر بیشتر از دیگر افراد، قربانی تجاوز جنسی هستند یا در معرض آن قرار می‌گیرند و دانشجویان دختر در سن 18 تا 24 سالگی سه برابر بیشتر از دیگر زنان خشونت جنسی را تجربه می کنند.
عوارضی که تا آخر عمر با زنان می‌ماند

81 درصد از زنان به عوارض کوتاه یا طولانی مدتی مانند اختلال بعد از شوک دچار می‌شوند. و 13 درصد بازماندگان تجاوز جنسی زن که خودکشی می کنند.سی‌ان‌ان در سال 2013 گزارشی از سازمان جهانی بهداشت منتشر نمود که بر اساس آن زنانی که خشونت و آزار جنسی را تحمل می‌کنند، با احتمال بالایی در معرض ایدز، سقط جنین، افسردگی، ضرب و جرح، اعتیاد به الکل و عوارض بارداری قرار دارند.