۰ نفر

سرنوشت خرس‌های بزرگ روز ولنتاین!

۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۵۱
کد خبر: 252948
سرنوشت خرس‌های بزرگ روز ولنتاین!

بسیاری از خرس‌های غول پیکر ولنتاین این روز‌ها از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی سر درآورده اند. عده‌ای در تلاش اند تا هدایای خود را به بهترین قیمت به فروش برسانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، ترویج دهندگان فرهنگ غرب طی سال‌های اخیر تلاش کرده اند که برخی مناسبت‌های رایج در غرب را وارد فرهنگ ایران کنند و بسیاری نیز از این فرهنگ وارداتی استقبال کرده اند. عده‌ای درگیر زرق و برق این فرهنگ وارداتی شده و با تقلید از جشن‌های غربی به نوعی مصرف گرایی را ترویج می‌کنند.

یکی از این مناسبت ها، "ولنتاین" است. این مناسبت که در غرب، هر سال در روز ۱۴ فوریه برگزار می‌شود به نوعی روز عشق نامگذاری شده است.

در کشور‌های اروپایی و آمریکایی دادن شکلات به عنوان هدیه روز ولنتاین از شهرت خاصی برخوردار است. تزئین شکلات و پختن انواع آن نیز از آداب این روز به شمار می‌رود.

فرهنگ وارداتی در ایران، اما با تغییر همراه شده است. عده‌ای که معتقد به دادن هدیه در روز ولنتاین هستند در سال‌های گذشته رسوم جدیدی را وارد فرهنگ کشور‌های غربی کرده اند.

در میان تمام هدایایی که افراد در ولنتاین به عنوان هدیه به یکدیگر می‌دهند، دادن خرس از رواج بیشتری برخوردار است. متاسفانه چشم و هم چشمی وارد این فرهنگ وارداتی شده و همین موضوع نیز سبب شده اندازه خرس‌های اهدایی هر سال بزرگ‌تر از سال‌های قبل شود. خرس‌هایی که خریداران آنها، گاه برای حملشان از وانت استفاده می‌کنند.

سرنوشت بسیاری از این خرس‌های اهدایی، اما بعد از گذشت تنها چند روز از ۲۵ بهمن ماه، این روز‌ها دیدنی است.

خرس‌های عریض و طویل ویژه ولنتاین، این روز‌ها سر از بازار‌های خرید و فروش اینترنتی کالا درآورده اند.

بسیاری از صاحبان این خرس‌ها به دلایل مختلف، هدیه‌ای که از فرد مورد علاقه شان دریافت کرده اند را آگهی کرده  تا شاید صاحب جدیدی را برای هدیه شان پیدا کنند.

نمونه‌های مختلفی از این خرس ها، این روز‌ها آگهی شده اند. یکی علت را نداشتن جا برای نگهداری از خرس پولیشی خود اعلام کرده و دیگری می‌گوید که از ابتدا، خرس را به خانه نبرده و برای امانت آن را به دوستش واگذار کرده است.

به عنوان نمونه با صاحبان چند خرس ویژه ولنتاین که این روز‌ها به دنبال خریداری برای خرس هایشان هستند تماس گرفته شد. در یکی از این آگهی‌ها اعلام شده بود که عروسک خرس ۱۶۰ سانتی متری قرمز رنگ، به عنوان هدیه روز ولنتاین بوده، اما صاحب اش جایی برای نگهداری از آن ندارد. در این آگهی ذکر شده بود که عروسک نو است.

برای ارتباط با صاحب خرس عروسکی با شماره تلفنی که در این آگهی ثبت شده تماس گرفتیم.

دختر جوانی که خود را صاحب آگهی معرفی کرد گفت: قیمتی که برای خرسم گذاشته ام، ۱۳۰ هزار تومان است. قطعا می‌دانم آن کسی که آن را به من هدیه داده پول بیشتری بابت آن پرداخته است، اما من مجبورم که ارزان بفروشم تا مشتری برایش پیدا شود.

به او می‌گویم من خریدار عروسک شما هستم، اما اگر فردی که هدیه را برای شما خریده رضایت نداشته باشد چه می‌شود؟، در پاسخ می‌گوید: قرار نیست به فردی که آن را برای من خریده بگویم که هدیه اش را فروخته ام، اما مجبورم هستم این کار را انجام دهم. بهتر بود قبل از خرید هدیه‌ای به این بزرگی برای من، از خودم هم نظر خواهی می‌شد.

دختر جوان بعد از گفتن این جمله، می‌گوید وقت ندارم، اگر مشتری نیستی وقت من را نگیر؛ باید به کلاس دانشگاهم برسم.

صاحب آگهی بعدی به فوری بودن نیتش برای فروش اشاره کرده و قیمت پایه را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

با شماره ثبت شده در آگهی که تماس می‌گیرم، صاحب عروسک باز هم یک خانم است.‌

می‌گوید پای معامله تخفیف هم می‌دهم، اما باید امروز برای تحویل در محلی که می‌گویم حاضر شوید.

از فروشنده، ساعت تحویل را که می‌پرسم می‌گوید اجازه بدهید با یکی از دوستانم هماهنگ کنم بعد به همین شماره‌ای که با آن تماس گرفته اید خبر می‌دهم. عروسک خانه خودمان نیست.

نیم ساعت بعد، صاحب اش تماس می‌گیرد تا آدرس دقیق را اعلام کند. می‌گوید: خرس خانه یکی از دوستانم است باید آنجا تحویل بگیرید. به هیچ وجه نمی‌توانستم با عروسک به این بزرگی به خانه بروم. قطعا خانواده ام پذیرش دریافت هدیه روز ولنتاین را نداشتند و من هم چاره‌ای جز فروش آن ندارم.

در میان آگهی‌های این روزها، یکی از آن‌ها بیشتر از بقیه جلب توجه می‌کند. فروشنده علاوه بر عروسک، شکلات هایش را هم برای فروش گذاشته است.

فروشنده مردی جوان است. پاسخ تلفن را که می‌دهد می‌گوید: بسته ویژه‌ای دارم که می‌تواند هدیه بسیار مناسبی باشد. قیمت را که می‌پرسم می‌گوید: قیمت اولیه ۲۵۰ هزار تومان است، اما اگر مشتری هستید، تخفیف هم می‌دهم.

از او سوال می‌کنم چرا می‌خواهید شکلات هایتان را بفروشید؟، در پاسخ می‌گوید: به پولش احتیاج دارم. آخر ماه است و حقوق نگرفته ام.

فرد دیگری هم در یک تبلیغ، عنوان کرده که هدیه‌ای را ویژه ولنتاین خریداری کرده، اما به این خاطر که فردی برای اهدا هدیه به آن را ندارد، می‌خواهد هدیه را بفروشد.

با گشتی کوتاه در فضای مجازی، نمونه‌های این چنینی زیادی را زیاد می‌توان مشاهده کرد. افرادی که هدیه‌ها را دریافت کرده اند، اما می‌خواهند آن‌ها را بفروشند.

روانشناسان اجتماعی در رابطه با رواج فرهنگ غرب، وارد کردن رسوم مختلف به کشور و در نهایت تقلید صرف از برخی رفتار‌های رایج در غرب انتقاداتی را مطرح کرده اند.

زهرا تسلیمی، روانشناس اجتماعی در این باره می‌گوید: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش تقلید صرف برخی از جوانان از بعضی از فرهنگ‌های غربی بوده ایم. وی می‌افزاید: یکی از نمونه‌های تقلید، خرید درخت کریسمس است و یکی دیگر از نمونه ها، خرید هدیه و برگزاری مراسم‌های ویژه ولنتاین است.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه " دوست داشتن و اثبات علاقه، وابسته به زمان نیست"، می‌گوید: یک زوج که زندگی عاشقانه‌ای با یکدیگر دارند نیاز به یک تاریخ خاص ندارند تا این دوست داشتن را به یکدیگر ثابت کنند. برگزاری مراسم‌هایی همانند ولنتاین علاوه بر اینکه سبب رواج مصرف گرایی می‌شود، در بسیاری از مواقع درگیری‌هایی را هم در خانواده‌ها ایجاد کرده است.

تسلیمی می‌افزاید: در بسیاری از مواقع دیده شده که پس از روز ولنتاین، اختلافاتی میان زن و مرد ایجاد شده و علت آن هم چشم و هم چشمی بوده است. فضای مجازی نیز این روز‌ها به این وضعیت دامن زده، زیرا هر فرد تلاش می‌کند با گذاشتن تصویری از وضعیت زندگی خود، زندگی اش را به رخ دیگری بکشاند.

رضا قدوسی، رفتارشناس اجتماعی نیز در خصوص چرایی به مزایده گذاشتن هدایای روز ولنتاین چند روز بعد از برگزاری این مراسم در کشور می‌گوید: اگر چه رواج سنتی تحت عنوان ولنتاین از پایه و اساس دارای اشکال است، اما بررسی رفتار‌های عده‌ای بعد از روز ولنتاین نیز می‌تواند شبهاتی را به همراه داشته باشد.

وی می‌افزاید: اکنون دیده می‌شود که عده‌ای هدایای دریافتی خود را به مزایده گذاشته اند. رفتار‌های این چنینی به نوعی دوست داشتن و دوست داشته شدن را زیر سوال می‌برد.

این رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه فرهنگ‌های صادراتی نباید در فرهنگ کشور رسوخ کنند، می‌گوید: نباید اجازه دهیم برخی فرهنگ ها، وارد فرهنگ اصیل کشورمان شود.

هدایایی که این روز‌ها از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی سر در آورده اند، بدون شک حاصل پیروی‌های کورکورانه‌ عده‌ای جوان از فرهنگی وارداتی هستند. عده‌ای که بدون توجه به اصل دوست داشتن و دوست داشته شدن، تنها گمان کرده اند که علاقه شان را می‌توانند با اندازه عروسک های خرس اهدایی خود به اثبات رسانند.