۰ نفر

چرا هنگام ورود به یک اتاق جدید دچار فراموشی می شویم؟

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۴۸
کد خبر: 704421
چرا هنگام ورود به یک اتاق جدید دچار فراموشی می شویم؟

احتمالا تاکنون این موضوع را تجربه کرده اید که برای انجام کار یا گفتن موضوعی به دوستتان وارد اتاق دیگری شده و ناگهان فراموش می کنید چه کاری می خواستید انجام داده یا قصد داشتید چه چیزی بگویید؟ این پدیده در روان شناسی با عنوان پدیده درگاه شناخته شده و کاملا طبیعی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دکتر کریستین جارت، عصب‌شناس شناختی در توضیح دلیل فراموش کردن موضوعات هنگام عبور از در توضیح می ‌دهد که چگونه خاطرات ما در برابر اثر درگاه، آسیب‌ پذیر هستند.

در ابتدا باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این نوع فراموشی کاملا عادی بوده و شما تنها کسی نیستید که این تجربه نسبتا ناراحت کننده را داشته اید.

از سال ۲۰۰۶، روانشناسان دانشگاه نوتردام در ایندیانا در حال بررسی اثر درگاه هستند. در یک آزمایش، آن ‌ها از یک سیستم واقعیت مجازی استفاده کردند تا نشان دهند که حافظه داوطلبان از موارد موجود در یک اتاق، زمانی که به اتاق دیگری می ‌رفتند، کاهش می ‌یابد.

محققان در  توضیح این پدیده می گویند: خاطرات ما به قسمت‌ هایی مختلف تقسیم می ‌شوند. در این میان یادآوری اطلاعات قسمت های قبلی دشوارتر است. وقتی ما از یک در عبور می کنیم، مغزمان به طور خودکار یک قسمت جدید یا مرز رویداد ایجاد می کند و در نتیجه یادآوری هدف ما که در قسمت حافظه قبلی ذخیره می شود، دشوارتر خواهد بود.

به این ترتیب مشخص می شود که عبور از در یک اثر جادویی روی مغز انسان داشته و باعث این نوع فراموشی می شود.

 به تازگی تیمی از محققان در دانشگاه کوئینزلند تصویر ظریف تری از پدیده درگاه را ترسیم کردند. آنها دریافتند که عبور از درگاه‌ هایی که به اتاق ‌های یکسان می ‌پیوندند، عمدتاً بر حافظه تأثیر نمی‌ گذارد و موضوع فوق شاید به این دلیل  است که با ورود از درهای مختلف به همان اتاق قبلی، بافت تغییر یافته کافی برای ایجاد یک مرز رویداد مهم وجود ندارد. آزمایش های انجام شده نشان می دهد تنها زمانی که محققان با انجام یک کار ثانویه همزمان حواس داوطلبان را پرت کردند، عبور از درهای بین اتاق های یکسان بر حافظه تأثیر گذاشت.

محققان این تیم مطالعاتی می ‌گویند: این امر در طول زندگی روزمره بارها تکرار می شود،زیرا ما در طول روز با موضوعات مختلفی درگیر هستیم و ذهنمان روی چیزهای مختلفی تمرکز دارد. در این شرایط وقتی برای انجام کاری وارد یک اتاق جدید می شویم، دچار فراموشی موقت شده و و این اثر زمانی بیشتر نمود دارد که  تغییر قابل توجهی در محیط اطراف ما ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر اتاق نشیمن خود را به سمت باغ ترک کنید، احتمال فراموش کردن موضوعات بیشتر از زمانی است که از اتاق نشینمن به اتاق دیگری در زیر همان سقف می روید.

نتایج این مطالعات جدید همچنین به یک درمان بالقوه برای پیشگیری از پدیده درگاه اشاره می‌کند. در این شرایط سعی کنید زمانی که از درگاهی برای انجام کاری عبور می‌کنید، روی هدف خود متمرکز بمانید.