۰ نفر

نکته جالب درباره خارش بدن؛ چرا خاراندن کمر لذت بهش است

۱۲ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۲۵
کد خبر: 692462
نکته جالب درباره خارش بدن؛ چرا خاراندن کمر لذت بهش است

در چنین حالتی، زمانی که کمر خود را می‌خارانیم، به آن واکنش نشان می‌دهیم و جریان خون را در آن افزایش می‌دهیم و سروتونین آزاد می‌شود که یک هورمون شادی‌بخش است. خاراندن کمر جریان خون را در این قسمت بالا می‌برد و تنش را از بین خواهد برد همین امر باعث این حس خوشایند پس از خاراندن می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ خاراندن کمر نیز مانند خمیازه‌کشیدن یک عمل شیوع دار است ما این عمل را بدون اینکه بدانیم در طول روز چند بار انجام می‌دهیم آیا می‌دانید این خاراندن چه فوایدی دارد؟

خارش کمر، به گونه‌ای واکنشی نسبت به یک محرک است. اگر احساس خارش کنید، راهی برای مهار این حس ندارید. تحقیقات نشان می‌دهد، لذت و رضایتی که از خاراندن محل خارش به شما دست می‌دهد، به دلیل “فعالیت بیش از حد” در ناحیه‌ای از مغز است که مسئول کنترل جنبش و فرایند پاداش است.

دلیل خارش کمر چیست؟

همه ما ممکن است لحظات زیادی را پشت میز کامپیوتر نشسته باشیم و برای مدتی یک حالت یکسان داشته باشیم و بدون این که خودمان متوجه شویم انگشتانمان مدام روی کمرمان را می‌خاراند. گاهی اوقات نیز هنگام خواب کمر خود را می‌خارانیم و احساس خوبی به دست می‌آوریم؛ اما واقعا چرا خاراندن کمر حس خوبی به ما می‌دهد؟

خاراندن نیز مانند خمیازه‌کشیدن یک عمل شیوع دار است. طبق نتایج مطالعات زمانی که ما ببینیم یک فرد در حال خاراندن کمرخودش است، ما نیز به انجام این کار تمایل پیدا می‌کنیم. خاراندن پوست یک عمل انعکاسی است که چند بار در روز اتفاق می‌افتد، بدون این که خودمان متوجه آن باشیم.

خارش مداوم یا مکرر کمر دلایل زیادی نیز از جمله خشکی پوست، آلرژی عمومی، آلرژی نسبت به حیوانات خانگی و پوشیدن لباس‌های نامناسب دارد.

دلیل حس لذت بخش خاراندن کمر

زمانی که یک ناحیه از بدن خارش می‌گیرد، سلول‌های ایمنی هیستامین آزاد می‌کنند که در آن محل تجمع پیدا می‌کند و پاسخ التهابی ایجاد می‌کند و ما با خاراندن، تغییراتی را در تجمع آن‌ها ایجاد خواهیم کرد. فشارها با طرق مختلف به عضلات کمر ما وارد می‌شوند که رایج‌ترین آن هم فشردگی رگ‌های خونی است که جریان خون را محدود می‌کند و در نتیجه تنش و سفتی در عضلات ایجاد می‌گردد. کمبود فعالیت فیزیکی و نشستن روی صندلی عاملی برای اسپاسم عضلانی خواهد بود و بنابراین کمر ما بعد از یک روز طولانی نیاز به استراحت دارد.

در چنین حالتی، زمانی که کمر خود را می‌خارانیم، به آن واکنش نشان می‌دهیم و جریان خون را در آن افزایش می‌دهیم و سروتونین آزاد می‌شود که یک هورمون شادی‌بخش است. خاراندن کمر جریان خون را در این قسمت بالا می‌برد و تنش را از بین خواهد برد.

در واقع مانند زمانی که سیستم پاداش‌دهی مغز ما فعال شده است و در نتیجه بعد از اینکه یک‌بار کمر خود را می‌خارانیم، دوست داریم بیشتر این کار را انجام دهیم تا فشار بیشتری را از بین ببریم. پس دفعه بعدی که مدت‌زمان طولانی پشت میز نشسته بودید و احساس کلافگی داشتید، می‌دانید که با خاراندن کمرتان می‌توانید حس بهتری پیدا کنید.