۰ نفر

اسرار روانشناسی؛ نکاتی برای غلبه بر افکار منفی / وقتی مثبت اندیشی آسان می شود!

۹ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۵۹
کد خبر: 690263
اسرار روانشناسی؛ نکاتی برای غلبه بر افکار منفی / وقتی مثبت اندیشی آسان می شود!

با وجود اینکه من یک معلم یوگا هستم، هنوز هم می‌دانم که اسیر افکار منفی شدن آسان است. داشتن افکار منفی مانند یک فیلم فقط می تواند برای شما درد ایجاد کند، چیزی که من بارها در طول زندگی ام تجربه کرده ام.

به گزارش اقتصاد آنلاین، افکار منفی انرژی را تخلیه می کنند و شما را از حضور در لحظه حال باز می دارند. هر چه بیشتر تسلیم افکار منفی شوید، قوی تر می شوند.

من تصویر یک توپ کوچک را که در امتداد زمین غلت می‌زند، دوست دارم، و همانطور که می‌غلتد، بزرگ‌تر و سریع‌تر می‌شود.

این همان چیزی است که یک فکر منفی کوچک می تواند به چیز دیگری تبدیلش کند: پیدایش یک توپ بزرگ و ویرانگر که سریع می رود. بنابراین یک فکر مثبت کوچک نیز می تواند ذهن انسان را آرام نگاه دارد.

می خواهم نمونه ای از این که چگونه یک ذهنیت کوچک می تواند به افکار منفی تبدیل شود را با شما به اشتراک بگذارم.

"ده سال گذشته به تنهایی زندگی کرده ام. بدیهی است که در این مدت به زندگی به شیوه ای خاص عادت کرده ام. کارهای روزمره خود را با آشپزی، نظافت و زندگی شاد در محل خود دارم.

نامزدم که با او رابطه ای طولانی داشتم به زودی به اینجا نقل مکان می کند و با هم زندگی خواهیم کرد. اخیراً افکار منفی در مورد نقل مکان او داشتم، زیرا می دانستم که روال زندگی من باید تغییر کند و باید یک زندگی جدید ایجاد کنیم.

متأسفانه، قبلاً به آینده پریده ام و به این فکر کرده ام که نمی توانیم شرایط زندگی را آنطورایجاد کنیم که هر دوی ما را خوشحال کند. در ذهن دیده ام که از وضعیت آشپزی و نظافت من عصبانی شده است.

او آخر هفته گذشته برای یک ملاقات غافلگیرکننده آمده بود و باید اعتراف کنم آخر هفته بدی را با یکدیگر گذراندیم.

از همراهی با او لذت نمی بردم زیرا قبلاً با او مشکلاتی داشتم و او نیز به همان اندازه از من ناامید شده بود. چیزی که می توانست یک آخر هفته واقعا افسانه ای باشد، آخر هفته ای دردناک و سنگین ساخت!"

هنگامی که شروع به افکار منفی می کنیم، متوقف کردن آن دشوار است و گفتن آن بسیار ساده تر از انجام دادن است که " تمرکز خود را به افکار مثبت تغییر دهید". اما این تنها راه حل است، به خصوص اگر می خواهید از رفتن به مسیری که دردناک و غیرضروری است اجتناب کنید.

در اینجا 10 کار وجود دارد که برای کمک و غلبه بر افکار منفی انجام دادم و شما نیز می توانید آنها را امتحان کنید:

1. مدیتیشن یا یوگا انجام دهید.

مدیتیشن

یکی از اولین کارهایی که انجام دادم رفتن به کلاس یوگا بود. تمرکزم را از افکار منفی دور و توجهم را به نفسم جلب کردم. یوگا بسیار آرامش بخش است و به آرامش ذهن من کمک کرد. یوگا باعث شد تا در تجربیاتم حضور داشته باشم، بنابراین به جای پرش به آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، من را به تنها لحظه، مهمترین لحظه بازگرداند.

2. لبخند بزنید.

در اواخر هفته زیاد این کار را انجام نمی‌دادم، بنابراین به معنای واقعی کلمه مجبور بودم  جلوی آینه بروم و خودم را مجبور به لبخند زدن کنم. این واقعا به تغییر خلق و خوی و کاهش استرس کمک می کند. همچنین احساس سبکی بیشتری داشتم زیرا برای لبخند زدن به عضلات کمتری نیاز است تا اخم کردن.

3. اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید.

با دوستی تماس گرفتم که می‌دانستم می‌تواند بازخورد سازنده و در عین حال دوست‌داشتنی به من بدهد. وقتی در افکار منفی گیر کرده اید، با افرادی صحبت کنید که می توانند مسائل را در چشم انداز مثبت قرار دهند و افکار منفی شما را تغذیه نمی کنند.

4. لحن افکار خود را از منفی به مثبت تغییر دهید.

به عنوان مثال، به جای این که فکر کنید "برای ما سخت خواهد بود که با شرایط زندگی خود سازگار شویم"، فکر کنید: "در شرایط زندگی فعلی با چالش هایی روبرو خواهیم شد، اما راه حل هایی خواهیم داشت که هر دو از آن راضی باشیم." 

5. نقش قربانی را بازی نکنید. شما زندگی خود را خلق می کنید - مسئولیت را بر عهده بگیرید.

آن طور که من فکر و عمل می کردم،اینگونه برداشت می شد که در مخمصه ای گیر افتاده ام . حتی اگر وضعیت زندگی غیرقابل تحمل شود، همیشه راه حلی وجود دارد. من همیشه این انتخاب را خواهم داشت که در صورت لزوم، تغییر را ایجاد کنم.

6. به کسی کمک کنید.

تمرکز را از خود دور کرده و کار خوبی برای دیگری انجام دهید. تصمیم گرفتم یک سینی غذا درست کنم و به کودکان کار اهدا کنم. ذهنم را از افکار منفی دور کرد و برای کمک به شخص دیگر احساس بهتری پیدا کردم.

7. به یاد داشته باشید که هیچ کس کامل نیست و رو به جلو حرکت کنید.

به راحتی می توانید روی اشتباهات خود فکر کنید. احساس وحشتناکی داشتم که اینگونه رفتار کردم و آخر هفته را هدر دادم. تنها کاری که اکنون می توانم انجام دهم این است که از اشتباهاتم درس بگیرم و به جلو بروم. من قطعاً نمی خواهم دوباره چنین آخر هفته ای داشته باشم.

8. آواز بخوانید.

شعرها را خوب به خاطر نمی آورم و شاید دلیل این است که از خواندن لذت نمی برم، اما هر بار که می خوانم احساس بهتری دارم. وقتی آواز می خوانیم، احساسات خود را بروز می دهیم و این یک تسکین شگفت انگیز استرس است.

9. پنج چیز را که در حال حاضر به خاطر آنها سپاسگزارید،فهرست کنید.

سپاسگزار بودن به قدردانی از آنچه در حال حاضر دارید کمک می کند. فهرست من این است: پرنده هایم، سلامتی، یک سفر شش هفته‌ای به آسیا، یک کلاس جدید یوگا که تدریس خواهم کرد.

10. نقل قول های مثبت را بخوانید.

من دوست دارم یادداشت هایی را با نقل قول های مثبت روی در یخچال و آینه به عنوان یادآوری برای مثبت ماندن قرار دهم. همچنین، می‌خواهم نقل قولی از نویسنده ناشناس را که در یک کلاس مراقبه حضور داشت با شما به اشتراک بگذارم:

مراقب افکارت باش، آنها به گفتار تبدیل می شوند.

مواظب گفتارت باش، به عمل تبدیل خواهد شد.

مراقب عملت باش، به عادت تبدیل خواهد شد.

مراقب عادت های خود باش ،شخصیت تو را میسازند.

به شخصیتت نگاه کن، به سرنوشتت تبدیل می شود.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان